درصحن-شوراها: دوره چهارم شوراهای شهر و روستا، به فاصله یک روز در هفته دوم مرداد ۹۶ به کار خود پایان داد و دوباره اعلام شد که عمرش تا شهریورماه تمدید شده است. مهدی چمران رئیس شورای عالی استانها و رئیس شورای شهر تهران، در جلسه روز سه شنبه (۱۰ مرداد) شورای تهران، از تایید مصوبه مجلس مبنی بر شروع به کار شورای پنجم از ۱۴ مرداد توسط شورای نگهبان خبر داد و اعلام کرد که امروز آخرین جلسه رسمی شورای چهارم خواهد بود و روز یکشنبه آینده با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران آخرین جلسه غیررسمی و غیرعلنی شورا برگزار می شود. خبری که از پایان عمر شورای چهارم حکایت داشت.

پیش از این اخبار از اختلاف نظر میان دولت و شورای نگهبان مبنی بر زمان آغاز به کار شورای پنجم حکایت داشت. شورای نگهبان، پایان دادن به شورای چهارم در نیمه مرداد ماه را خلاف قانون و ناقض اصل چهارساله بودن هر دوره شورا عنوان کرده و معتقد بود زمان خاتمه شورای چهارم همچون زمان شروع آن باید شهریور باشد. دولت اما این استدلال را مغایر بند دیگری از قانون شوراها می دانست که بر تشکیل شورای جدید، یک ماه پس از انتخابات تاکید دارد. این اختلاف نظر با مصوبه مجلس قابل حل بود. مجلس با افزودن استثنایی، به پایان دادن عمر شورای چهارم در نیمه مرداد ماه، وجهه قانونی بخشید. روز دوشنبه شورای نگهبان بالاخره این قانون را تایید کرد.

یک روز پس از اعلام پایان کار شورای چهارم توسط مهدی چمران، او در نشستی مطبوعاتی با بیان اینکه مصوبه مجلس که به تایید شورای نگهبان رسیده تا ابلاغ توسط رئیس جمهور و درج در روزنامه رسمی و اجرایی شدن آن حداقل به زمانی ۱۵ روزه نیاز دارد، لذا جلسات شورای چهارم تا شهریور ماه تداوم خواهد داشت و شورای پنجم در شهریور ماه می تواند فعالیت رسمی خود را آغاز کند. به این ترتیب عمر پایان یافته شورای چهارم برای حدود سه هفته دیگر تمدید شد.

انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار اشتباه نبود

مهدی چمران که برای سه دوره متوالی ریاست شورای تهران (جز سال اول شورای چهارم که کرسی اش را به احمد مسجد جامعی واگذار کرد) برعهده داشت، انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران را صحیح دانسته و گفته آن زمان احمدی نژاد از میان صد گزینه انتخاب شد و انتخاب اشتباهی هم نبود.

او از شهردار شدن قالیباف نیز حمایت کرده و گفته بعد از قالیباف شهردار شدن کار سختی است. چمران در توضیح اینکه چرا تخلفات قالیباف به سوال و استیضاح منجر نشد، تصریح کرده: «هیچ کدام از تخلفات صورت گرفته در حد استیضاح شهردار نبود. اگر تخلف ساختمانی بود با جریمه در کمیسیون ماده 100 و در مورد تخلفات دیگر با اخراج شهردار منطقه موضوع حل می‌شد. نگذاشتیم تذکرات به سوال برسد تا ثبات در مدیریت شهری حفظ شود. شهری که شهردار در آن مدام عوض شود موفق نیست و استیضاح شهردار هم هنر نیست.»

قالیباف: تا دقیقه نود شهرداری را رها نمی کنم

همزمان با انتشار خبر پایان کار شورای چهارم، از شهرداری تهران نیز خبر رسید که محمد باقر قالیباف تخلیه اتاق کار خود را آغاز کرده است. اما قالیباف این خبر را تکذیب کرد و گفت: «این شایعات صحت ندارد و من حتی طی سه شب گذشته برای آنکه کارهای شهرداری تا ساعت ۱۲:۳۰ ادامه داشت در دفتر کارم ماندم.»

قالیباف با بیان اینکه تا پایان ماموریتم، فعالیت هایم در شهرداری ادامه خواهد داشت، گفته پس از شهرداری به دانشگاه تهران باز می گردم.

شهردار تهران انتقادات وارده از سوی اعضای شورای شهر مبنی بر عقد قراردادهای دقیقه نودی را ناوارد دانسته و گفته: «چیزی به عنوان قراردادهای دقیقه نودی نداریم اما نمی توان کارهای جاری را انجام نداد. اما قراردادهای بزرگ مانند قرارداد زباله سوز یا قرارداد واگن سازی در مراحل نهایی است که آن را نگه داشته ایم تا مدیریت جدید شهر تهران در خصوص آن تصمیم بگیرد.»

هیچ زنی در میان کاندیداهای شهرداری ها نیست

با نزدیک شدن به زمان آغاز به کار شورای پنجم شهرها، گمانه زنی ها در شهرهای مختلف، در خصوص انتخاب شهردار آغاز شده است. مهمترین نکته قابل تامل، نبودن نام زن ها در میان کاندیداهای شهرداری هاست. جز الهه کولایی که از سوی منتخبان تهران بعنوان کاندیدای شهرداری مطرح شده، در هیچ کدام از کلان شهرهای ایران نامی از کاندیداهای زن وجود ندارد.

خبرگزاری انتخاب از عبدالرسول احمدی، نامورچی و عنایت رحیمی به عنوان سه کاندیدای اصلی شهرداری شیراز خبر داده و نوشته: منتخبان اصلاح طلب شورای شیراز این افراد را در گفتگو با مدیران ارشد استان فارس، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و حزبی استان برگزیده اند.

روابط عمومی منتخبان شورای پنجم شهر مشهد نیز شش گزینه اصلی شهرداری مشهد را به این شرح اعلام کرده است: وحید قربانی، حمیدرضا مسعودی، غلامرضا انصاری، قاسم تقی زاده خامسی، حسین انصاری و محمدرضا کلائی.

به نوشته خبرگزاری اعتدال، صادق نجفی(شهردار فعلی)، جمشید تقی زاده(معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی)، رحیم شهرتی فر(فرماندار تبریز)، فریدون درویش زاده(شهردار اسبق تبریز و معاون عبدالعلی زاده)، محمدصادق پورمهدی (معاون عمرانی استاندار)، سعید پورشریفی(عضو شورای اصلاح طلبان استان و از مدیران عمرانی سابق استان) ، عباد الله فتح الهی(شهردار اسبق تبریز و معاون قالیباف)، محسن رحیمیان(از چهره های اصلاح طلب و مدیر فولاد ظفر بناب)، مرتضی آبدار(مدیرکل میراث فرهنگی استان) جزو گزینه های شاخص مدنظر منتخبان شورای شهر تبریز، برای تصدی شهرداری این شهر هستند.

رسانه های محلی در رشت نیز از روح الله قهرمانی، استاندار اسبق گیلان، مسعود کاظمی عضو شورای چهارم رشت، محمد زالفی فرماندار اسبق رشت، جمشید رسایی مسوول جهاد دانشگاهی رشت و ابراهیم خلیلی از فعالان مدنی رشت بعنوان پنج گزینه اصلی شهرداری رشت یاد کرده اند.

خبر ساری، مهدی عبوری را تنها گزینه منتخبان شورای پنجم این شهر برای تصدی شهرداری ساری معرفی کرده است. این خبرگزاری لیستی از کاندیداهای شهرداری در سایر شهرهای ایران را منتشر کرده است. در لیست منتشره این خبرگزاری نیز نام زنی در میان گزینه های شهرداری ها وجود ندارد.

بررسی برنامه پنج کاندیدای نهایی شهرداری تهران

با انصراف محمد شریعتمداری و بیطرف دو کاندیدای شهرداری تهران برای ورود به کابینه دوم حسن روحانی، پنج کاندیدای باقی مانده فهرست کاندیداهای شهرداری تهران، تا روز شنبه (فردا ۱۳ مرداد) مکلف اند برنامه های خود را برای اداره شهر تهران به منتخبان شورای پنجم عرضه کنند.

نجفی، مرعشی، کولایی، افشانی و مهرعلیزاده پنج کاندیدای شهرداری تهران هستند که یکی از آنها بزودی راهی بهشت خواهد شد و تصدی شهرداری تهران را عهده دار خواهد شد.

مرتضی الویری رئیس موقت شورای پنجم با اعلام این خبر گفته: برنامه هر پنج کاندیدا در روزهای ۱۸ و ۱۹ مردادماه بررسی و دو گزینه نهایی شهرداری با رای منتخبان برگزیده می شوند.

هر عضو شورای پنجم با استماع برنامه کاندیداها به دو منتخب رای می دهند. دو منتخب نهایی باید منتظر تشکیل جلسه رسمی شورای پنجم و رای اعضاء برای تصدی شهرداری تهران باشند. محمد علی نجفی و حسین مرعشی تاکنون بالاترین رای اعضای شورا برای جانشینی محمد باقر قالیباف را داشته اند. محمد علی نجفی که پیش از این گفته می شد میان  قبول شهرداری تهران یا عضویت در کابینه حسن روحانی مردد است، با اعلام اینکه شنبه برنامه خود را به شورا تحویل می دهم به تردیدها پایان داده و بخت نخست شهرداری به شمار می رود.