درصحن-شوراها: بسیاری او را با نام پدر می شناسند. منیره قوامی، دختر حجت السلام ناصر قوامی نماینده اصلاح طلب قزوین در مجلس ششم و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی این دوره از مجلس. او حالا عضو اصلی شورای شهر قزوین است و به زودی فصل جدیدی از زندگی سیاسی-اجتماعی اش را با آغاز به کار شورای پنجم قزوین شروع می کند.

منیره قوامی کیست؟

منیره قوامی در خانواده ای مذهبی و روحانی در قزوین متولد شد. پدرش ناصر قوامی از قضات دیوان عالی کشور و از چهره های شناخته شده اصلاح طلب قزوین است که در مجلس ششم، نمایندگی مردم این شهر را عهده دار بود ولی صلاحیت اش در انتخابات بعدی ادوار مجلس توسط شورای نگهبان تایید نشد تا از شانس مجدد نمایندگی محروم شود. او در حال حاضر رئیس شورای عالی اصلاح طلبان قزوین است شاید همین عنوان در قرارگرفتن نام دخترش در فهرست ائتلاف امید بی تاثیر نبوده است.

منیره قوامی دکترای خود را در رشته شیمی از دانشگاه تربیت مدرس تهران اخذ کرده و بیشتر به عنوان چهره ای علمی و دانشگاهی شناخته می شود.

قوامی در جریان انتخابات شورای پنجم از حوزه انتخابیه قزوین، اعلام کاندیداتوری کرد. او یکی از ۶۵ اصلاح طلبی بود که برای عضویت در ائتلاف امید ثبت نام کرد و با ۱۷ کاندیدای دیگر به لیست نیمه نهایی راه یافت و در نهایت بعنوان یکی از نه کاندیدای اصلاح طلب در لیست امید قرار گرفت و بعنوان منتخب چهارم شورا و اولین زن شورای پنجم قزوین برگزیده شد. غیر از منیره قوامی، دو زن دیگر به نام های زهرا یوسفی و مهدیه قافله باشی نیز به شورای نه نفره قزوین راه یافتند تا یکی از شوراهایی باشند که بیشترین تعداد زن را داراست.

جشن پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات شورا و ریاست جمهوری ۹۶ در منزل حجت السلام قوامی

منیره قوامی پس از پیروزی در انتخابات، مهمترین دغدغه منتخبان شورای قزوین را توسعه متوازن شهر و رفع مشکلات شهروندان و رسیدگی به مناطق منفصل شهری (حاشیه نشینی) عنوان کرد.

او در جمع کاندیداهای اصلاح طلب شورای قزوین که به نفع لیست امید انصراف داده بودند می گوید: «اعتبار و رای همه ما از برکت اصلاحات است و اگر در لیست اصلاح طلبان قرار نمی گرفتیم؛ هیچ کدام از ما رای نمی آوردیم.»

توانمندسازی زنان اولویت شورای قزوین

منیره قوامی تا پیش از ورود به شورا، کمتر در حوزه های سیاسی و اجتماعی فعال بوده لذا اظهارنظر چندانی از او پیش از ورود به شورا در دست نیست تا بتوان دیدگاهها و اندیشه های او را مورد بررسی قرار داد. اما پس از انتخاب به عنوان عضو اصلی شورای شهر، سخنرانی های متعددی از او ثبت شده که می تواند بیانگر دیدگاههای او در حوزه های مختلف باشد. قوامی اولویت کاری خود در شوراها را سلامت و امنیت زنان معرفی کرده و می گوید: «توانمندسازی زنان، ایجاد اشتغال برای آنان و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست از دیگر اهداف شهر است که در شورای شهر با جدیت دنبال خواهیم کرد.»

او وعده داده تا برای رفع موانع ورزش بانوان در قزوین تلاش کند و موانع عدم مشارکت فعال زنان در حوزه ورزش را مناسب نبودن اماکن ورزشی بانوان، عدم دسترسی به امکانات ورزشی، گران بودن فعالیت های ورزشی و مخالفت های خانواده عنوان کرده است. قوامی ایجاد استخر روباز برای زنان در قزوین را ضروری دانسته و گفته شورا باید نسبت به ایجاد پارک بانوان بطوریکه زنان بدون حجاب بتوانند در آن ورزش کنند اقدام کند.

قوامی تشکیل شورای پژوهش برای ارائه طرح های کارشناسی شده به شورا تاکید کرده و آن را راه افزایش کارآمدی شورای پنجم می داند و می گوید: «تلاش خواهیم کرد با استفاده از شیوه‌های دقیق علمی به ارایه طرح‌های زیربنایی پرداخته با برنامه‌های کارشناسی شده بستر آسایش و آرامش مردم و بویژه زنان در شهر فراهم شود.»