درصحن: در نیمه های روز انتخابات،‌ سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، منصوب شورای نگهبان، از دریافت گزارش هایی در خصوص خرید و فروش رای در برخی حوزه های انتخابیه خبر داد. خبری که با اعلام کمبود تجهیزات و تعرفه در برخی صندوق ها تکمیل شد. حال آنکه مسوولان اجرایی از برگزاری بدون مشکل انتخابات خبر می دادند.

ره پیک هیچ اطلاعاتی از حوزه هایی که در آنها خرید و فروش رای صورت گرفته، منتشر نکرد، تا دست شورای نگهبان برای ابطال صندوق ها باز باشد. تنها شایعه ای که در خصوص فروش شناسنامه، نه خرید و فروش رای، در خبرگزاری ها دست به دست چرخید، مربوط به حوزه انتخابیه شهرضا بود، که بلافاصله فرماندار این منطقه آن را تکذیب کرد.

اگرچه ره پیک اعلام کرده که گزارش های رسیده به حدی نبوده که شورای نگهبان را متقاعد به توقف انتخابات یا ابطال انتخابات در آن حوزه ها کند، ولی گفته این موارد در دست بررسی است. ادعایی که می تواند زمینه سازی برای ابطال برخی صندوق ها یا برخی حوزه های انتخابیه باشد. طبق قانون تایید یا رد انتخابات برعهده شورای نگهبان است و این شورا می تواند برخی صندوق ها را باطل یا انتخابات در برخی حوزه ها را رد کند. همانگونه که در انتخابات مجلس ششم با ابطال تعداد زیادی از صندوق ها، علیرضا رجایی نماینده منتخب تهران را از فهرست نهایی کنار گذاشتند و غلامعلی حدادعادل را به جای او راهی مجلس کردند.

این در حالی است که محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان دیروز در هنگام رای دادن از یک تقلب آشکار انتخاباتی پرده برداشت و از بی اعتنایی اعضای شورای نگهبان به قانون خبر داد. یزدی اعتراف کرد که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها خوشگذران ها را رد صلاحیت کرده است. یزدی گفته «برخی تنها به فکر خوشگذرانی خود هستند و ما در دوره تأیید صلاحیت‌ها این افراد را تأیید نکردیم.» این در حالی است که قانون چنین اجازه ای به شورای نگهبان نداده است. تشخیص اینکه کاندیدایی دنبال خوشگذرانی است یا دنبال خدمت به مردم،‌ به عهده شورای نگهبان نیست، بلکه مردم خود در انتخاب باید به اینگونه مسایل دقت کنند تا بهترین ها را به مجلس بفرستند. این تخلف آشکار از قانون انتخابات است که به نام اعمال «نظارت استصوابی» به رویه ای در شورای نگهبان درآمده است و نتیجه اش در این انتخابات می شود رد صلاحیت ۵۳۰۰ کاندیدا،‌ اتفاقی که در این حجم بی سابقه بوده است.

احمد جنتی رئیس هیات نظارت بر انتخابات نیز در اقدامی مغایر با بی طرفی اعضای هیات نظارت هنگام رای دهی،‌ بصورت علنی بورشور تبلیغاتی ائتلاف اصولگرایان و جامعه مدرسین را در دست گرفته و برگه رای خود را از روی این فهرست تکمیل می کند. اگرچه احمد جنتی بعنوان کاندیدای انتخابات،‌ حضورش در هیات نظارت،‌ خود عدالت انتخابات را زیر سوال برده  ولی اقدام اش در حمایت علنی از فهرست اصولگرایان، آنهم در روز انتخابات،‌ تخلف آشکار انتخاباتی است که امکان رسیدگی به آن وجود ندارد چراکه ریاست هیات نظارت که مسولیت رسیدگی به تخلفات را در اختیار دارد خود این تخلف آشکار انتخاباتی را مرتکب شده است.

در حالیکه محمد یزدی به این تخلف آشکار اعتراف، احمد جنتی علنا از قانون تخلف کرده و سیامک ره پیک زمینه را برای ابطال برخی صندوق ها مهیا می کند، هاشمی رفسنجانی نسبت به خیانت در امانت مردم هشدار داده و خطاب به کسانی که در سراسر کشور وظیفه ثبت نام تا شمارش آرا را بر عهده دارند می گوید: «این کار شما کاری معمولی کارمندی یا نظارتی تنها نیست. این یک امانتداری است. بد‌ترین گناه در اخلاقیات اسلامی خیانت در امانت است. اگر طرف ما یک نفر باشد فقط حق یک نفر ضایع شده ولی اگر هشتاد میلیون باشد به اندازه خسارت همه این هشتاد میلیون گناه کرده‌ایم و باید جواب بدهیم. هیچ چیز در پرونده ما گم نمی‌شود. البته جزا و عقاب دنیوی خفیف است ولی آخرت خیلی دقیق است و آنجا کسی نمی‌تواند از ما دفاع کند.»

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بصورت همزمان دیروز جمعه در سراسر ایران برگزار و با استقبال نسبتا بالایی روبرو شد بطوریکه مهلت رای گیری که ساعت شش عصر به پایان می رسید تا ساعت ۱۱ شب تمدید شد. شمارش آراء این انتخابات بلافاصله پس از اتمام زمان رای گیری که تا ساعت ۱۱ شب تمدید شده بود آغاز و بزودی نتایج اولیه آن منتشر خواهد شد. اما اظهارات سخنگوی شورای نگهبان احتمال ابطال شماری از صندوق ها  و احیانا ابطال انتخابات در حوزه ای را بشدت افزایش داده است. اقدامی که در انتخابات ادوار گذشته نیز سابقه داشته و معمولا این اتفاق در حوزه هایی رخ داده که کاندیدای منتخب،‌ مورد علاقه شورای نگهبان نبوده است. هرچند در لحظات پایانی انتخابات سخنگوی معترض شورای نگهبان در مصاحبه ای اعلام کرد که تخلفی به نفع اصلاح طلبان گزارش نشده است. نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در روز اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها از سمت خود استعفا داده بود که استعفایش به تایید شورای نگهبان نرسید. طی دو سه روز آینده و پس از اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص نتایج انتخابات روشن می شود که اظهارات ابراهیمیان ملاک عمل شورای نگهبان بوده یا ادعاهای ره پیک سخنگوی هیات نظارت.

گفتنی است در جریان بررسی صلاحیت کاندیداها، بیشترین رد صلاحیت در مرحله بررسی  صلاحیت ها در هیات نظارت صورت گرفت، بطوریکه حدود ۱۴۰۰ نفر از آنها در تجدید نظر صورت گرفته در شورای نگهبان به صحنه انتخابات بازگشتند.