درصحن: عمر وزارت اش ۴ ماه بیشتر نبود ولی نامش به عنوان آخرین وزیر دولت محمود احمدی نژاد ثبت شد، تا او را در میان یاران رئیس جمهور سابق ایران ثبت کنند. اسداله عباسی که پس از استیضاح شیخ السلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، با حکم احمدی نژاد سرپرستی این وزارت خانه را عهده دار شد، به صورت رسمی تنها ۴ ماه وزیر این وزارت خانه بود. عباسی پیش و پس از وزارت، نمایندگی مردم املش و رودسر در مجلس را عهده دار بوده و هست.

اسداله عباسی کیست؟

اسداله عباسی در سال ۱۳۴۰ در روستای هلوکله شهرستان رودسر گیلان به دنیا آمد. او پس از اتمام تحصیلات در مقطع ابتدایی و راهنمایی در روستای محل تولد، برای ورود به دبیرستان راهی شهرستان رودسر شد.

اخذ دیپلم توسط عباسی با پیروزی انقلاب ۵۷ همراه بود ولی هیچ اثر و نشانی از همراهی او با این انقلاب ثبت نشده است. او در سال ۱۳۶۰ و همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق، به جای عزیمت به مناطق جنگی راهی دانشکده تربیت معلم ورامین شد و پس از اخذ مدرک فوق دیپلم، به روستایی در رودسر بازگشت تا در کسوت معلمی فعالیت کند. همین امر سبب شد تا حتی به عنوان سرباز وظیفه نیز به نیروهای نظامی ملحق نشود و کلا مشارکتی در جنگ ایران و عراق نداشته باشد.

عباسی پس از پنج سال تدریس در روستاهای رودسر باردیگر به تهران بازگشت تا ضمن خدمت، تحصیلات دانشگاهی را از سر بگیرد. او در سال ۱۳۶۸ لیسانس علوم تربیتی را اخذ کرد و بار دیگر به شغل معلمی مشغول شد.

هشت سال بعد، عباسی مدرک کارشناسی ارشد را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت دریافت کرد و در سال ۸۸ بعد از فراغت از مجلس هشتم، توانست مدرک دکترای خود را در رشته تعلیم و تربیت و برنامه ریزی دریافت کند.

عباسی پس از سال‌ها معلمی در رودسر و روستاها و توابع این شهرستان، تصمیم به ورود به مجلس گرفت لذا در جریان انتخابات مجلس هفتم، از حوزه رودسر و املش اعلام کاندیداتوری کرد و توانست جدی ترین رقیب خود یعنی رهبری املشی را کنار زده و به مجلس هفتم راه یابد. او کرسی خود را در مجلس هشتم نیز حفظ کرد و در این دو دوره نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات بود و ریاست فراکسیون فرهنگیان مجلس را تجربه کرد.

او چهره‌ای اصول‌گرا و از حامیان جدی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در مجلس بود. عباسی در جریان انتخابات مجلس نهم، رقابت را به رهبری املشی واگذار کرد و با حکم شیخ السلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد، در سال ۱۳۹۱ به معاونت «توسعه و مدیریت منابع» این وزارتخانه منصوب شد.

یکشنبه سیاه مجلس و وزارت عباسی

جلسه استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد که به «یکشنبه سیاه مجلس» معروف شد، فرصتی شد تا اسداله عباسی در آخرین ماه‌های دولت وقت، جانشین شخ الاسلامی شود. در این جلسه، احمدی نژاد با پخش ویدئویی از جلسه لابی فاضل لاریجانی برادر علی لاریجانی رئیس مجلس، با سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی به نزاع میان دولت و مجلس وقت منجر شد.

اسداله عباسی ابتدا به عنوان سرپرست وزارتخانه معرفی شد و سه ماه بعد به عنوان وزیر به مجلس معرفی شد و نظر به اینکه تنها ۴ به پایان کار دولت بیشتر باقی نمانده بود، مجلس با وزارت عباسی موافقت کرد. علی مطهری نماینده تهران در جلسه رای اعتماد در مخالفت با عباسی صحبت کرد و او را مدافع بی منطق دولت احمدی نژاد در مجلس هفتم و هشتم معرفی کرد. اما در نهایت عباسی برای ۴ ماه وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد شد.

او در دوران کوتاه وزارت بدون تشریفات قانونی ۵۰۰ نفر را به استخدام این وزارتخانه درآورد که با انتقادات گسترده رسانه‌ها همراه شد. دریافت هدیه ۱۵۰ میلیون تومانی از سعید مرتضوی از دیگر تخلفات او در دوران وزارت بود که اسناد دریافت هدیه مالی را وب‌سایت الف به مدیریت احمد توکلی منتشر کرد.

بازگشت به مجلس پس از وزارت

با پایان یافتن دولت احمدی نژاد، عباسی که دست‌اش از دولت کوتاه شده بود بار دیگر در جریان انتخابات مجلس دهم اعلام کاندیداتوری کرد و برای سومین بار موفق شد رقیب‌اش رهبری املشی را تنها با ۱۶۴ رای بیشتر شکست دهد و به مجلس راه یابد. او در دومین سال مجلس دهم، موفق شد به هیات رئیسه مجلس راه یابد و در جایگاه دبیر هیات رئیسه قرار گیرد.

عباسی در مجلس دهم نیز به عضویت فراکسیون اصولگرایان در آمد و در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به شورای مرکزی جبهه نیروهای مردمی انقلاب (جمنا/ائتلاف اصولگرایان) پیوست و از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی حمایت کرد.

ضرب و شتم توسط چای‌کاران

حضور عباسی در مراسمی در منطقه «گرکرود» از توابع رانکوه املش، با اعتراض چای‌کاران منطقه همراه شد. چای‌کاران که نسبت به بی توجهی این نماینده به خواست آنها و وعده‌های انتخاباتی‌اش معترض بودند او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. رسانه‌های محلی با انتشار این خبر نوشته‌اند: «برخی از چای‌کاران و کشاورزان محلی که از وضعیت موجود، طبق وعده‌های نماینده مردم حوزه انتخابیه خود رضایت نداشتند ، انتقاداتی را نسبت به عباسی مطرح می‌کنند که این انتقادات با مزاج نزدیکان و اطرافیان وی سازگار نبود و منجر به درگیری بین دو طرف ماجرا شد که در این بین عباسی نیز مورد تعرض قرار گرفت.»

سوابق اجرایی و مدیریتی

اسداله عباسی تا پیش از ورود به مجلس هفتم، تنها در مقام معلمی مشغول بوده است. او فعالیت حرفه‌ای را از سال ۱۳۶۱ با شغل معلمی آغاز کرد و با ورود به مجلس از این شغل کناره گیری کرد. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد
  • معاون توسعه منابع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت احمدی نژاد
  • نماینده مجلس هفتم، هشتم و دهم از حوزه انتخابیه املش و رودسر
  • عضو هیات رئیسه مجلس دهم
  • عضو هیات امنای دانشگاه گیلان
  • عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
  • عضو شورای اجرایی و هیات مدیره جمعیت هلال احمر استان گیلان
  • عضو هیات مدیره صندوق مرکزی اشتغال،ازدواج و مسکن مهر امام رضا(ع)
  • معلم

جنبش سبز به وحدت جامعه ضربه زد

اسداله عباسی که مطهری او را حامی بی منطق احمدی نژاد خوانده است، از مخالفین جنبش سبز بود. او همچون دیگر اصول‌گرایان از لفظ فتنه‌گر برای فعالان جنبش سبز استفاده می‌کند و معتقد است جنبش سبز به وحدت جامعه ضربه زد. او می‌گوید: «این افراد در سال 88 سعی کردند به وحدت جامعه دامن بزنند و جریان سازی کردند و خسارات سنگین مادی و معنوی را برکشور تحمیل کردند و اکنون هم مقام معظم رهبری یقینا از همه ما بهتر متوجه آینده کشور هستند و از لایه‌های درونی مسائل سیاسی و اجتماعی خبر دارند لذا وقتی در یک مسئله‌ای ورود می‌کنند، یقینا خیر و صلاح کشور در آن است.»

خشونت علیه حیوانات

در کارنامه اسداله عباسی، هیچ تلاشی در دفاع از حقوق بشر و یا اعتراضی به نقض حقوق بشر ثبت نشده است. اما انتشار تصویری تکان دهنده از مراسم جشن پیروزی اش در انتخابات مجلس دهم، نشان می دهد که او هیچ ذهنیتی نسبت به حقوق حیوانات ندارد و از اعمال خشونت عریان علیه حیوانات ابایی ندارد.

در جشن پیروزی عباسی در انتخابات مجلس دهم، علاوه بر کشتن چند حیوان، حامیان‌اش، گاو سربریده ای را برای ساعت‌ها جهت تماشای مردم با جرثقیل بالا کشیده و شادمانی کردند. این نمایش تکان دهنده که در حضور اسداله عباسی به تصویر کشیده شد، هیچ واکنش اعتراضی‌ای از سوی این نماینده مجلس به همراه نداشت.

خانواده

اسداله عباسی در خانواده ای کشاورز و روستایی متولد شد. پدرش به مو‌ذن و مداح روستا و کشاورز بود. او ۶ خواهر و یک برادر دارد. عباسی در سال ۱۳۶۴ در روستای محل زندگی اش ازدواج کرد و ۳ فرزند دارد که هر سه مجرد هستند.