درصحن- شوراها: در هفته ای که مهدی چمران، رئیس شورای عالی استانها و رئیس شورای شهر تهران، مشغول رایزنی با رفقایش برای تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» بود تا خیالش را از سبد آرایش، در انتخابات آتی شوراها راحت کند،‌ روزنامه شهروند چاپ تهران با گزارشی از گورخوابی تعدادی از مردم درمانده شهریار، خواب را از چشمان مردم، هنرمندان و فعالان مدنی پراند. گزارشی که سبب شد تا اصغر فرهادی کارگردان مشهور ایران، ابراز شرمساری اش از آنچه می شنود و می بیند را نزد رئیس جمهور برد.

روزنامه شهروند در گزارشی به قلم مریم روستایی نوشت: «یک ماهی می‌شود که سرما کارتن‌خواب‌ها را راهی کرده تا اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن شوند. عده‌ای درون گورستان و در قبرهای از پیش آماده شده و چندین خانواده در اطراف گورستان، در منطقه بلوک‌زنی و زیر کانال در چادر زندگی می‌کنند. در درون گورستان، ٣٠٠ گور از پیش آماده وجود دارد که ٥٠‌ کارتن‌خواب دست کم ٢٠ گور را اشغال کرده‌اند. در هر گور یک نفر و گاهی هم سه تا چهار نفر

زندگی می‌کنند.»

یک روز پس از انتشار این گزارش خبر آمد که به دستور فرماندار شهریار، گورخواب ها با ضرب و شتم جمع آوری و به مرکزی نامعلوم منتقل شده اند. دادستان شهریار بلافاصله به دیدار فرماندار رفت و پس از این ملاقات، ضرب و شتم را تکذیب ولی گفت که گورخواب ها به مرکزی منتقل شده اند و خبری منتشر کرد که خود کم از خبر گورخوابی شوک برانگیز نبود. «شهریار گرمخانه ای برای پناه دادن به کارتون خواب ها ندارد.» این خبر واکنشی میان اعضای شورای شهر شهریار نداشت. اما خبری دیگر روی وب سایت شورای شهر جلب توجه می کرد. «اختصاص زمین برای ساخت حسینیه در شهرک اندیشه شهریار» خبر را که می خوانی روشن می شود که ساخت این حسینیه تنها دستاورد شوراها نیست، آنها پیش از این نیز بودجه و زمین حسینیه بیت العباس را هم تامین و آن را پاسخ به نیازها و مطالبات مردم عنوان کرده اند.

ثبت ۱۱ هزار تخلف ساخت و ساز در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

معاون شهرسازی شهرداری تهران این هفته با حضور در جلسه شورای شهر، گزارشی از تخلفات ثبت شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارائه کرد. پژمان پشمچی زاده، از کاهش ثبت شکایات از ۱۶ هزار پرونده در سال ۷۰ با ۱۱ هزار پرونده رسیده است. او البته توضیح داد که عدد ارائه شده، تعداد دفعات رفت و برگشت پرونده هاست، در حالیکه تعداد واقعی پرونده ها از این عدد کمتر است.

او در تشریح چرایی کاهش تعداد پرونده ها گفته: دلیل اصلی این سیر نزولی در 4 سال گذشته نیز این بوده است که طرح تفصیلی ابلاغ شده است. زیرا وقتی طرح تفصیلی ابلاغ می شود، شهردارای رصد می شود و بسیاری از تخلفات و مغایرت ها حذف می شود.

تجاوز از میزان تراکم مجاز در ساخت و سازها،‌ دلیل ثبت شکایات در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است. پشمچی زاده، متوسط تخلف را ۱۲۰ عنوان کرده و گفته: بسیاری از قوانین را در حالی نمی توانیم اجرا کنیم که علت عدم تحقق این موارد از طرح تفصیلی مغایرت های قانونی با شورای عالی شهرسازی است. به طور مثال در ماده 80 قانون صنفی مغایرتی داریم مبنی بر اینکه وزارت دارایی می گوید معاونت شهرسازی شهرداری نمی تواند، برای یک واحد صنفی تعیین تکلیف کند و اگر توسط شهرداری انجام شود، مغایر با طرح تفصیلی است و باید توسط سازمان شورای عالی شهرسازی انجام شود. پس در نظر گرفتن این مغایرت های قانونی بسیار مهم است.

تذکر به شهردار برای تخلف در ساخت و ساز در باغات تهران

اعتراض اعضای شورای شهر به تغییر کاربری باغات تهران و تبدیل آنها به مجتمع های تجاری، معاون شهرداری را به ارائه توضیحاتی واداشت. معاون شهرسازی شهرداری تهران با اعلام اینکه رصد کمیسیون باغات نیز به صورت سیستمی شده است تا دیگر شاهد سلیقه فردی یا دخالت های احتمالی در روند صدور پروانه نباشیم، متذکر شد: علاوه بر این موارد صدور پروانه به صورت دو مرحله ای نیز نهایی شده است و این روند نیز زمانی ابلاغ خواهیم کرد که همه موانع محتمل را رفع کرده باشیم.

مجتبی شاکری عضو شورای شهر با اشاره به تبدیل یک باغ به مجتمع تجاری روشا می گوید: پارکینگ عمار که اکنون به مجتمع تجاری روشا تبدیل شده، مسئله‌ای است که من مدت‌ها در مورد آن توضیح دادم. 18 ماه است که این زمین از باغ به مجتمع تجاری تبدیل شده و حکم قلع و قمع ماده 100 را دارد. اکنون شهردار ناحیه، منطقه و شهربان کجا هستند؟

رحمت اله حافظی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ساخت و ساز در باغ دروس را غیرقانونی خواند و گفت: طبق آیین نامه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها هرگونه صدور پروانه ساختمانی منوط به استعلام کمیسیون ماده هفت است. متاسفانه پروانه ساخت شده بدون استعلام از کمیسیون مذکور صادر شده و برخلاف ضوابط و مقررات است، شورای معماری منطقه از منظر قانونی نمی تواند این مجوز را صادر کند از این رو شهردار تهران بایستی در این باره ورود جدی داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد: با توجه به تخلف صورت گرفته این موضوع را به شهردار تهران تذکر می دهم وانتظار داریم متخلفین به سیستم قضایی معرفی شده و گزارش اقدامات به شورای شهر تهران ارائه شود.

تقاضای شهرداری تبریز برای اختصاص بودجه «تبریز ۲۰۱۸»

شهرداری تبریز خواستار الحاق یک ردیف بودجه به لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ تحت عنوان «تبریز ۲۰۱۸» شده و گفته: «بحث «تبریز 2018» یک موضوع در محدوده تبریز و استان نیست، بلکه ظرفیت ارزشمندی است که می‌تواند بخشی از اهداف گردشگری و اقتصادی کشور را پوشش دهد؛ با این حال، متاسفانه توجهات و حمایت‌های ملی از این چشم‌انداز، مطابق انتظار نیست.»

نجفی این سخنان را در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرده و افزوده: در شرایطی که وضعیت ساختاری، استخدامی و بودجه‌ای شهرداری‌ها، از نابسامانی‌های قانون‌گذاری در مضیقه است، ایجاد این ردیف ویژه می‌تواند به عنوان حداقل مطالبه مدیریت شهری تبریز به پیشرفت برنامه‌های اجرایی و محتوایی تبریز 2018 منجر شود.

در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نامیبیا،  تبریز بعنوان شهر نمونه گردشگری در سال ٢٠١٨ انتخاب شد.