درصحن: تصویب تحریم های تازه علیه ایران توسط کنگره امریکا، چرت تابستانی نمایندگان مجلس را پاره کرد تا جمعی از آنها با لغو تعطیلات تابستانی، شنبه آینده در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند.  این جلسه به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار خواهد شد.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته ای مجلس نیز با تایید برگزاری جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی در روز شنبه آینده، از اعضای  شورای نظارت بر حسن اجرای برجام نیز خواسته تا با تشکیل جلسه ای فوق العاده، درخصوص واکنش مناسب به اقدام امریکا، اتخاذ تصمیم کنند.

علی لاریجانی که به مشهد سفر کرده، در جمع خبرنگاران از رسانه ها خواسته اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند و گفته: «حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده اما تاثیر شایان ذکری در کشور نمی‌گذارد.» او اضافه کرده: «مصوبه آمریکایی‌ها در برگیرنده مجموعه‌ای از مطالب است که شاید قسمت اعظم تحریم‌هایی است که در گذشته  وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد منتها در گذشته براساس فرمان رئیس جمهور آمریکا بوده اما در حال حاضر قانونی شده است. می توان گفت این موضوع چیز جدیدی نبوده و یک بخش‌هایی به تحریم‌ها اضافه شده و شیطنت‌هایی صورت گرفته که با توافق هسته‌ای سازگار نیست.»

لاریجانی در حالی رسانه ها را به پرهیز از ایجاد اضطراب بلاوجه توصیه کرده که خود با فراخوان اعضای کمیسیون امنیت ملی به تشکیل جلسه فوق العاده در میانه تعطیلات تابستانی و همکاران اش در مجلس با مصاحبه هایشان این تحریم ها را خطرناک توصیف کرده اند. مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی گفته: «با طرح جدید آمریکا عملا تحریم ها تثبیت شده است و حتی اگر رئیس جمهور آمریکا بخواهد تحریم ها را لغو کند باید از مجلس سنا و کنگره مجوز بگیرد و به نظر می رسد وحدت نظر مجدد در سه رکن حکومت آمریکا به سختی محقق شود.»

ذوالنوری با بیان اینکه تحریم های جدید آمریکا علیه ایران تقریبا دائمی است، اضافه کرده: «از سوی دیگر مبنای این تحریم ها تقویت بینه دفاعی در ایران است و هر کسی در این رابطه نقش داشته باشد تحریم می شود و تحریم به صورت گسترده دیده شده است که در صورت تغییر افراد در سمت هایی مانند وزارتخانه، دولت و مجلس، جایگاه حقوقی همچنان تحریم می ماند.»

رحیمی جهان آبادی رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی نیز گفته: «این تحریم ها نشان داد که امریکا دنبال حمله نظامی به ایران است. آمریکایی ها مسیر نادرست را طی می کنند تا برجام را باطل اعلام شود و تلاش دارند ما را در شرایطی قرار دهند که برجام را باطل اعلام کنیم و به خروج از برجام نظر دهیم تا بتوانند فضای منفی افکار عمومی و اجماع علیه ایران قبل از برجام را به دست بگیرند و زمینه را برای حمله نظامی مساعد کنند.»

از سوی دیگر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایجاد اضطراب از تصویب تحریم های جدید در کنگره امریکا گفته: «تحریم های جدید امریکا علیه ایران، یکی از بدترین نوع تحریم هاست و فصل سه آن، استراتژی براندازی جمهوری اسلامی است.» اظهاراتی که می تواند تندروها را علیه هرگونه تعامل با امریکا برای حل مساله بشوراند.

علی لاریجانی رئیس مجلس دو روز قبل از سفر به مشهد در دیدار با اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت پارلمان لبنان، گفته بود: «اگر به محورها و متن تحریم‌های روز گذشته آمریکا علیه ایران و روسیه نگاه کنیم، کاملاً شفاف و روشن است که این تحریم‌ها به دلیل کینه آمریکا علیه محور مقاومت تصویب شد.» او اضافه کرده که جمهوری اسلامی در حمایت از محور مقاومت و سرکوب تروریست ها، هیچ تردیدی ندارد.»

واکنش نمایندگان به شلیک اخطارآمیز ناو امریکایی

همزمان با تصویب تحریم های تازه علیه ایران توسط کنگره امریکا، افسران ارتش امریکا در آب های خلیج فارس به سوی قایق های سپاه پاسداران شلیک های اخطارآمیز داشته است. این اقدام ناوگان امریکایی نیز در میان نمایندگان واکنش هایی به همراه داشته است. نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است جمهوری اسلامی می‌تواند درصورت بی‌نتیجه ماندن پیگیری ایران در مجامع حقوقی بین‌المللی، ازطریق وزارت دفاع مقابله‌به‌مثل کند.

یحیی کمالی پور گفته: «جمهوری اسلامی در وهله اول در حوزه دیپلماسی وظیفه دارد در چارچوب قوانین بین المللی مسائل را حل کند و اگر قرار باشد مسائل به صورت حل نشده باقی بماند جمهوری اسلامی می تواند با کشورهای متجاوز مقابله به مثل کند چرا که دست ما در آب های آزاد خلیج فارس بسیار بازتر از آمریکا است.»

محمد کاظمی دیگر نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز گفته: «باید در مجامع حقوقی بین‌المللی به آمریکایی‌ها درباره اخطار غیرقانونی به قایق‌های ایرانی با شلیک هوایی تذکر داده شود.»

او اضافه کرده: «تیراندازی به سمت یکدیگر خلاف قوانین بین المللی و قانون دریاها بوده و هر اقدامی که علیه جمهوری اسلامی در آب های آزاد خلیج فارس صورت بگیرد کاملا خلاف موازین قانونی است.»

حمایت مرکز پژوهش های مجلس از توزیع دولتی مواد مخدر

جلیل محبی معاون حقوقی مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش ها از کلیات طرح توزیع دولتی مواد مخدر حمایت می کند ولی معتقد است این طرح در جزئیات دارای ابهاماتی است که باید رفع شود. به گفته جلیل محبی قطع ارتباط قاچاقچیان مواد مخدر با مصرف کنندگان بعنوان مهمترین هدف این طرح قابل دفاع است، گفته: «در این پیشنهاد مشخص نشده معتادان برای دریافت موادمخدر باید پولی پرداخت کنند یا خیر که اگر پولی باشد فساد دولتی ایجاد خواهد کرد، در حقیقت این مواد باید به صورت رایگان در اختیار معتادان قرار گیرد در واقع به حالت بیمارگونه به معتادان بادی نگریسته شود.»

او تعیین محدودیت سنی برای دریافت مواد مخدر دولتی را مقدمه شکست این طرح دانسته و گفته: «نباید مانند قبل از انقلاب معتادان 60 سال به بالا در نظر گرفته شوند زیرا این راتباط به طور کلی باید قطع شود.» محبی با بیان اینکه ظاهرا در این طرح فقط توزیع تریاک مطرح است، خواستار تعیین تکلیف مواد مخدر صنعتی شده است.

محبی از تشکیل جلساتی با دانشگاهیان و متخصصان برای رفع ابهامات این طرح خبر داده و گفته: ابهامات این طرح بعضا شان تقنینی دارد لذا باید قبل از تصویب رفع ابهام شود، تا در تدوین آیین نامه مربوطه کار تقنینی صورت نگیرد.

«یارانه ها» موضوع جدید تحقیق و تفحص مجلس

نمایندگان مجلس پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی نسبت به طرح تحقیق و تفحص از «یارانه ها» یا همان طرح هدفمندی یارانه ها، که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده، تعیین تکلیف می کنند. محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر گفته: «اعضای هیات و محورهای نهایی تحقیق و تفحص پس از تعطیلات تعیین می شود.»

به گفته پورابراهیمی، بررسی علل افزایش قیمت بی رویه حامل‌های انرژی، بررسی عملکرد و چگونگی هزینه‌کرد منابع، علل عدم اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بررسی اجزای قانون حمایتی هدفمند کردن یارانه‌ها مانند مسکن و… و نیز بررسی نحوه و مقدار پرداخت سهم تولید از منابع، مهم‌ترین علل تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست.

با انتخاب اعضای هیات تحقیق و تفحص، رئیس مجلس احکام اعضای هیات را صادر می کند و دولت مکلف به همکاری با اعضای تحقیق و تفحص است. گزارش نهایی هیات پس از تکمیل و تصویب، در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

تلاش نافرجام جمعی از نمایندگان برای دیدار با مهدی کروبی

انتقال مهدی کروبی به بیمارستان برای درمان بیماری قلبی اش، جمعی از نمایندگان را برآن داشت تا به ملاقات او بروند ولی تلاش آنها برای اخذ مجوز دیدار نافرجام ماند. احمد مازنی از نمایندگان تهران که پیگیر انجام این دیدار بوده گفته: «باتوجه به این‌که از کسالت آقای کروبی نگران بودیم، درخواست کردیم اگر برای نمایندگان مجلس امکان ملاقات فراهم شود، می‌‌تواند برای کشور مطلوب باشد.» او اعلام نکرده که تقاضای این ملاقات را به بیت رهبری، شورای عالی امنیت ملی یا قوه قضاییه ارسال شده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم خاطرنشان کرده: به هر حال ما به‌عنوان نمایندگان مجلس، معتمد مردم هستیم و این درحالی است که در جریان انتخابات اخیر و در این سال‌ها درخواست مردم این بوده که این مشکلات حل شود و فضا از چنگ عناصر افراطی دو طرف که کاسبان فتنه و حصر هستند، خارج شود.

محمدرضا تابش، محمود صادقی، الیاس حضرتی و احمد مازنی ازجمله نمایندگانی هستند که این درخواست را مطرح کرده‌اند.

مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از سال ۸۸ در حصر خانگی به سر می برند. این هفته علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز با اشاره به بیماری مهدی کروبی، این بیماری را فرصت مناسبی برای رفع حصر این رهبر جنبش سبز دانست، اما تاکنون رهبر ایران و اعضای شورای عالی امنیت ملی واکنشی به این تقاضا نداشته اند. دختران میرحسین موسوی نیز از نامساعد بودن حال عمومی پدرشان خبر داده اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جز اعضای کمیسیون امنیت ملی که به جلسه فوق العاده این کمیسیون فراخوانده شده اند، هفته آینده نیز در تعطیلات خواهند بود و روز ۱۴ مرداد برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور، به مجلس باز می گردند و به تعطیلات تابستانی پایان خواهند داد.