درصحن: توسعه نیافتگی، بحران آب، چالش‌های زیست محیطی و بیکاری عمده مشکلات اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شان است، اما نماینده ایذه و باغملک با یک چالش بزرگتر دست به گریبان است: «نزاع قبیله ای». هدایت اله خادمی از زمان ورود‌اش به مجلس با این چالش امنیتی حاد روبرو بوده، به طوری که می‌گوید: « ۲۱ ماه است دو تیره از یک قبیله در رامهرمز، مسلحانه با هم در حال نبردند و در این مدت حداقل ۲۰ نفر کشته، خانواده‌های بسیاری آواره و زنان و  کودکان روستایی به منطقه امن منتقل شده‌اند، اما بحران کماکان باقی است.  هدایت اله خادمی در حالی با این بحران دست و پنجه نرم می‌کند که همه عمرش در حوزه نفت مشغول بوده و کمتر با چنین مشکلاتی مواجه بوده است.

هدایت اله خادمی کیست؟

هدایت اله خادمی در سال ۱۳۳۸ در ایذه از توابع استان خوزستان متولد شد. او تحصیلات‌اش را تا مقطع دیپلم در ایذه دنبال کرد و برای دریافت مدرک مهندسی مکانیک راهی هندوستان شد تا در دانشگاه بنگلور تحصیل کند. خادمی سپس رهسپار کشور آلمان شد تا در رشته‌ ام بی ای (مدیریت ارشد کسب و کار)، مدرک کارشناسی ارشداش را اخذ کند.

هدایت اله خادمی در زندگی‌نامه خود نوشت‌اش، به انقلاب ۵۷ و جنگ ایران و عراق اشاره کرده و می‌نویسد: «برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک به خارج از کشور رفتم، اقامت و تحصیل من در این دانشگاه با رویدادهای پر فراز و نشیب سال‌های نخست انقلاب اسلامی ایران همزمان شده بود، انقلابی که بسیاری از کشورهای منطقه  را هم تحت تاثیر خود قرار داده بود و من در این مقطع بیش از هر زمان دیگر، وظیفه خود می‌دیدم که در راه صیانت از اعتبار و عزت سرزمین مادری‌ام «ایران» و انقلاب مردمی آن بکوشم و همین موضوع، مقدمه‌ای شد تا در این مسیر به افتخار اسارت و آزادگی برای دفاع از عزت میهن‌ام نائل شوم.» او توضیح بیشتری از میزان مدت حضور در جبهه و میزان اسارت خود ارائه نکرده ولی در سوابق اش آمده که بین سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ در قسمت مهندسی تولید ادوات جنگی وزارت سپاه و وزارت دفاع، مسوولیت تولید لوله خمپاره را عهده دار بوده است.

با پایان جنگ و بازگشت به کشور، هدایت اله خادمی جذب شرکت حفاری ایران می‌شود و از پایین ترین رده شغلی این شرکت کار خود را شروع می کند و در سال ۱۳۸۸ در دولت محمود احمدی نژاد به مدیرعاملی شرکت حفاری شمال منصوب می‌شود. خادمی در همه این سال‌ها در حوزه نفت و گاز مشغول بوده است. سوابق اجرایی و مدیریتی او در این حوزه به این شرح است:

  • کارشناس ارشد تعمیرات
  • رئیس اداره کل تعمیرات و رئیس اداره مهندسی و برنامه ریزی شرکت ملی حفاری ایران
  • عضو اصلی کمیسیون معاملات شرکت ملی حفاری ایران
  • رئیس کمیته فنی و بررسی بودجه شرکت ملی حفاری ایران
  • مدیر امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران و عضو اصلی هیات مدیره
  • معاون مدیر عامل و عضو اصلی هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران
  • عضو اصلی هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران
  • مدیر عامل شرکت حفاری شمال

هدایت اله خادمی علاوه بر فعالیت در حوزه نفت و گاز به مدت سه سال در گروه ملی صنعت فولاد ایران و سه سال نیز در وزارت سپاه و دفاع مسوولیت تولید لوله برای ساخت خمپاره را در اختیار داشته است.

خادمی که همواره به عنوان چهره‌ای تخصصی و فنی در حوزه نفت و گاز شناخته می‌شد، پس از برکناری از مدیرعاملی شرکت حفاری شمال، تصمیم به ورود به عرصه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گرفت و موفق شد به نمایندگی از مردم ایذه و باغملک راهی مجلس شود. او که پیش از این سابقه فعالیت سیاسی نداشت در خصوص چرایی ورود به عرصه انتخابات می‌گوید: «قصد حضور در عرصه نمایندگی برغم درخواست بسیاری از مردم، طی 20 سال گذشته نداشتم اما بعد از حضور در یک مرکز ناشنوایان در شهر ایذه، که شب قبل از آن دچار آتش سوزی و خسارات جانی و مالی زیادی شده بود، بنده تا حدودی توانستم کارهای آنها را پیگیری کنم و در همان زمان متوجه مشکلات موجود در این شهر شدم.»

خادمی پس از ورود به مجلس به عضویت کمیسیون انرژی درآمد و به نایب رئیسی کمیسیون رسید.

هدایت اله خادمی در همه دولت های بعد از انقلاب فعالیت داشته و بیشتر بعنوان نیروی تخصصی به شمار می آید تا نیروی سیاسی، از همین رو در انتخابات مجلس دهم نیز بعنوان کاندیدای مستقل در عرصه رقابت های انتخاباتی ظاهر شد، اما وقتی به مجلس پا گذاشت ترجیح داد تا به عضویت فراکسیون اصول‌گرایان درآید نه فراکسیون مستقل‌ها. او این تصمیم را ناشی از نزدیکی فراکسیون مستقل‌ها به فراکسیون اصلاح طلبان دانسته و می‌گوید: «در یکی دو جلسه فراکسیون مستقل‌ها شرکت کردم تا زمانی که آقای ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سئوالات آقای کریمی قدوسی نماینده مشهد به مجلس آمد و آن برخورد اعضای فراکسیون مستقل‌ها را دیدم، دیگر در جلسات فراکسیون مستقل‌ها شرکت نکردم. ما نمایندگان مردم هستیم وکیل الدوله که نیستیم. آقای ظریف در مجلس هرچه دلش خواست گفت، نمایندگان رفتند او را بوسیدند به نظر می‌رسد حریت در برخی نمایندگان وجود ندارد. آنها فرقی با فراکسیون امید نداشتند.»

هدایت اله خادمی در حوزه سیاسی پا را فراتر گذاشت و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به جبهه مردمی نیروهای انقلاب (ائتلاف اصولگرایان) پیوست و در صف اول حمایت از کاندیداتوری رئیسی ایستاد. این در حالی بود که در جریان انتخابات مجلس دهم، جمعی از اصلاح طلبان ایذه از او در برابر کاندیدای اصول‌گرایان حمایت کرده بودند. پیوستن خادمی به اصولگرایان، یک پرسش را ایجاد کرد که آیا او به لحاظ فکری دچار تحول شده و به اصولگرایان احساس تعلق بیشتری دارد یا مخالفت با بیژن زنگنه وزیر نفت دولت خاتمی و روحانی، او را به دامن اصولگرایان سوق داده است؟

 

دست راست احمدی نژاد در دور زدن تحریم ها

خادمی که در سال ۸۴ از دست بیژن زنگنه وزیر نفت دولت خاتمی لوح تقدیر گرفته بود، در دولت احمدی نژاد پله های ترقی را طی کرد و به مدیرعاملی شرکت حفاری شمال رسید. او با پذیرش مسوولیت شرکت حفاری شمال، به بازوی دولت وقت برای دور زدن تحریم ها تبدیل شد. خادمی در گفتگویی شرح داستان دورزدن تحریم ها را اینگونه تعریف کرده است: «برای اولین بار بعد از انقلاب دستگاه‌های دریایی ملکی را تحت نام سحر یک و دو  را خریدیم و وارد کشور کردیم. این کار در اوج تحریم ها انجام شد. آمریکایی‌ها می‌گفتند اگر دستگاه‌ها را حرکت بدهید ما دستگاه‌ها را می‌گیریم شرکت سازنده دستگاه را حرکت نمی‌داد، رفتیم پاناما شرکت زدیم دستگاه‌ها را به نام شرکت پانامایی کردیم، باز هم آمریکایی‌ها گفتند که ما می‌دانیم اصل موضوع چیست و دستگاه را نگه می‌داریم. معتقد بودم اگر من این دستگاه‌ها را نیاورم معلوم نیست کسی این دستگاه‌ها را بیاورد. بالاخره دستگاه ها را حرکت دادیم دستگاه‌ها ۳۵ روز روی آب بود در اینترنت شتر دریایی که این دستگاه‌ها را حمل می‌کرد کاملا رصد می کردیم که الان در چه نقطه ای قرار دارد. تمهیداتی را با امکانات شرکتمان ایجاد کردیم. این دستگاه دارای وزن ۸ هزار تنی بود ۵ هزار تن هم وسایل جانبی اش بود ارتفاع دکلش هم۱۵۲ فوت سازه اش ۳۵ فوت بود و نمی توانستیم آنرا مخفی کنیم. دزدهای دریایی در کلمبو و سریلانکا به ما حمله کردند، می دانستیم شرکتی که حمل دستگاه را برعهده دارد امکان دارد به جای اینکه بیاید کیش دستگاه را تحویل ما بدهد شاید فضا را که در بین راه ببیند تازه بفهمد داستان چیست. بنابر این تشخیص داده بودیم شاید شرکت حمل کننده این دستگاه را در ایران نیاورد و در آب های آزاد رها کند برود بنابراین تعدادی از نیرو هایمان را جمع کردیم شناور تهیه کردیم نیروهایمان را روی شناور سوار کردیم لب مرز دریایی فرستادیم دقیقا هم رصد می‌کردیم نمی‌خواستیم موضوع خیلی نمود خارجی داشته باشد. شرکت حمل کننده دستگاه را در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تخلیه کرد و برگشت بچه های ما آماده با شناور بدون مجوز به قلمرو کشور مورد نظر ورود کرده و دستگاه را بار زدند و آوردند. بعد از ورود سالم دستگاه به ایران، آقای احمدی نژاد از من شخصا تشکر کرد و گفت منابع در اختیارتان قرار می‌دهیم شما ۲۰ دستگاه دیگر بیاورید. ما رکورد زدیم و رکوردمان از شل و توتال بالاتر بود بهترین دستگاه سوپر را به ایران آوردیم در زمان آقای احمدی نژاد بر اساس قرارداد هایمان کار می‌کردیم ما تنها کشور در خاورمیانه و کشورهای عضو اوپک بودیم که فناوری خاص داشتیم هم زمان در خارج از کشور هم کار می‌کردیم ۱۰ حلقه چاه با یک دستگاه در یک سال در ترکمنستان زدیم در ایران در هر سال نزدیک به دو حلقه چاه می زدیم. هنوز این رکورد ما را نه شل و نه توتال نتوانسته اند کسب کنند.»

خادمی از جدی ترین منتقدین بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در مجلس است. او زنگنه را عامل نابودی شرکت حفاری شمال می‌داند و می‌گوید: «یکی از نمادهای خود کفایی و اقتصاد مقاومتی شرکت نفت شمال بود که به دست آقای زنگنه نابود شد دستگاه نیمه شناور ایران – امیر کبیر را از شرکت نفت شمال گرفتند و به یک شرکت خدمات غذایی دادند آنها هم نیروهای ایرانی را بیرون کردند و چند هندی را روی دستگاه گذاشتند دستگاه هم بیکار است.»

 

خامنه ای؛ چهره سال ۱۳۹۵

هدایت اله خادمی وقتی در برابر این پرسش خبرنگاری قرار می‌گیرد که چهره سال ۱۳۹۵ چه کسی بوده، رهبر ایران را چهره سال معرفی می‌کند و می گوید: «شخص خاصی را نمی توان به عنوان چهره سال نام برد، تنها مقام معظم رهبری توانسته‌اند چهره سال باشند زیرا در بسیاری از موارد و مواضع‌ که مجلس یا دولت دچار ضعف عملکردی بودند با ورود و انتقاد آن ها را هنمایی کردند.» او در مصاحبه‌ای دیگر می‌گوید: «ما موظف هستیم و تنها راه نجات ما این است که پیرو راه ولایت باشیم و نصایح ایشان را آویزه گوش خود کنیم نه فقط حرف ایشان را بشنویم بلکه باید در اجرایی کردن آنها قدم برداریم.» خادمی در جریان خرید برخی از دکل های نفتی در دولت احمدی نژاد، طرف مذاکره بوده است. دکل‌هایی که از گم شدن آنها اخباری منتشر شد. او احتمالا از پشت پرده گم شدن دکل های نفتی اطلاعات کاملی دارد ولی در مصاحبه‌ای تنها به این نکته اشاره کرده که دکل گم شدنی نیست بلکه دکلی نیامد که گم شود.

حمله داعش به دفتر کارش در مجلس

دفتر کار هدایت اله خادمی در مجلس در روز ۱۷ خرداد سال جاری مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفت. در جریان این حمله، رئیس دفترش جعفر جعفرزاده کشته شد.

خانواده

هدایت اله خادمی در سال ۱۳۶۵ ازدواج کرد و دارای یک پسر و یک دختر دوقلوست. فرزندانش هنوز ازدواج نکرده اند. اطلاعات بیشتری از خانواده او در فضای مجازی موجود نیست.