درصحن: به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سید احمد خاتمی مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری چهارم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

در این مراسم قرار است رئیس و دیگر اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان برای مدت 2 سال انتخاب شوند. انتخاب هیئ

ت رئیسه مجلس خبرگان یکی از حساس ترین رویدادهای مرتبط با این مجلس است و در سال های اخیر همواره با حاشیه های بسیاری همراه بوده به گونه ای که می توان این انتخابات را به نوعی وزن کشی سیاسی میان حامیان اکبر هاشمی رفسنجانی و رهبر ایران در مجلس خبرگان تعبیر کرد

پنجمین دوره مجلس خبرگان در حالی به زودی آغاز به کار خواهد کرد که آرایش سیاسی نیروهای حاضر در این مجلس نسبت به گذشته تغییرات محسوسی داشته است. در این دوره جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تعدادی از چهره های تاثیر گذار خود در مجلس خبرگان را از دست داده اند. درگذشت آیت الله مشکینی در سال 86 و آیت الله مهدوی کنی در سال  93 و عدم موفقیت شیخ محمد یزدی در کسب آرا مردم تهران باعث شده تا آخرین روسای این مجلس در دور جدید غایب باشند. محمد تقی مصباح یزدی نیز دیگر عضو تاثیر گذار و شناخته شده این جریان در دوره های پیشین از مهمترین غایبان خبرگان پنجم به شمار می رود.

در سمت مقابل لیست خبرگان مردم که با محوریت اکبرهاشمی رفسنجانی تشکیل شده بود توانسته با موفقیت نسبی در بسیاری از حوزه ها 53 کرسی از 88 کرسی خبرگان پنجم را به خود اختصاص دهد.

در چنین شرایطی شاخص ترین گزینه های ریاست مجلس خبرگان پنجم عبارتند از :

1- اکبر هاشمی رفسنجانی: هاشمی که به عنوان نفر اول انتخابات در استان تهران بیشترین آرا در طول تاریخ انتخابات خبرگان را کسب کرده است می توان جدی ترین گزینه برای ریاست خبرگان پنجم دانست. او پیش تر نیز در دوره چهارم خبرگان (سال 86) برای کسب کرسی ریاست این مجلس کاندیدا شده بود و توانسته بود در رقابت با احمد جنتی، او را شکست دهد. ریاستی که سه سال طول کشید و با عدم کاندیداتوری وی پس از جنبش سبز در سال 89 به پایان رسید. هاشمی در سال 93 و پس از درگذشت آیت الله مهدوی کنی یک بار دیگر برای ریاست ای مجلس کاندیدا شد اما در مواجهه با محمد یزدی و محمد مومن ناکام ماند. با توجه به حضور 53 نفر از لیست انتخاباتی «خبرگان مردم» در خبرگان پنجم، در صورت کاندیداتوری هاشمی  می توان بیشترین بخت را برای او قائل بود.

2- آیت الله ابراهیم امینی:  او که در دوره سوم سالها نایب رئیس  مجلس خبرگان بود حالا پس از یک دوره غیبت در سن 91  سالگی یکی از مهمترین کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان به شمار می رود. امینی در انتخابات 94 مورد حمایت هر دو لیست جامعتین و خبرگان مردم قرار گرفت. به نظر می رسد بازگشت او به این مجلس  با توجه به سن و سالی که دارد تنها با انگیزه ریاست خبرگان بوده است. امینی که سال ها امام جمعه قم بود پس از حوادث سال 88 از این سمت کناره گیری کرد.

3-  آیت الله موحدی کرمانی: نائب رئیس دوم مجلس خبرگان در سال های آخر و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است و از همین رو به عنوان لیدر جریان اصولگرایی در کشور یکی از اصلی ترین کاندیداهای ریاست خبرگان به شمار می رود. او نیز همچون امینی در هر دو لیست انتخاباتی جامعتین و خبرگان مردم حضور داشت.

4- احمد جنتی: او که حضورش در بین 16 نماینده استان تهران در خبرگان پر از شائبه و ابهام بود یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست خبرگان پنجم خواهد بود. جنتی پیش از این در دور چهارم یک بار برای ریاست این مجلس در مقابل هاشمی رفسنجانی کاندیدا شده بود اما نتوانست در آن انتخابات پیروز شود. در جریان انتخابات اسفند 94 کمپین های مردمی بسیاری علیه جنتی، یزدی و مصباح به راه افتاده بود.

5- هاشمی شاهرودی: شاهرودی که سال ها در خبرگان چهارم نائب رئیس اول این مجلس بود می تواند یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی برای کرسی ریاست مجلس خبرگان بشمار رود. او در انتخابات هیئت رئیسه خبرگان در سال 93 هم کاندیدا شد اما به دلیل تعداد زیاد کاندیداها (هاشمی رفسنجانی، شیخ محمد یزدی و آیت الله مومن) انصراف داد.