درصحن: کمیسیون عمران با عضویت ۹ نماینده مستقل، بیشترین نمایندگان مستقل را در خود جای داده تا این کمیسیون را بتوان غیرسیاسی ترین، کمیسیون مجلس دهم نام داد. کمیسیونی که هیچکدام از چهره های شناخته شده دو فراکسیون سیاسی مجلس یعنی فراکسیون امید و اصولگرا را میزبانی نمی کند. ۶ نماینده اصولگرا و ۸ نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم که به عضویت کمیسیون عمران درآمده اند در ردیف نمایندگان میانه رو و کمتر سیاسی مجلس به حساب می آیند تا کمیسیون عمران، مستقل ترین کمیسیون مجلس نیز به شمار آید.

نمایندگان مستقل کمیسیون عمران،‌ به دلیل برتری عددی، سه کرسی از شش کرسی هیات رئیسه را از آن خود کرده اند. انتخاب یک اصولگرا به ریاست کمیسیون،‌ اگرچه می تواند به دلیل سابقه کاری و تخصصی محمدرضا رضایی باشد ولی می تواند نشانگر گرایش اکثریت مستقل های این کمیسیون به اصولگرایان نیز تلقی شود، چراکه محمد دامادی دیگر کاندیدای ریاست کمیسیون، با هشت رای (مجموع آراء اصلاح طلبان)، رقابت را به رقیب اصول گرایش واگذار کرد. رضایی با ۱۰ رای بر کرسی ریاست کمیسیون تکیه زد. ۵ عضو دیگر کمیسیون به هیچکدام از این دو کاندیدا رای ندادند. آراء شکننده رضایی، می تواند در سال دوم مجلس دهم، ترکیب متفاوتی را برای هیات رئیسه این کمیسیون رقم زند.

اعضای کمیسیون در سال اول دوره دهم، هیات رئیسه را به این شرح انتخاب کردند:

رئیس: محمد رضا رضایی کوچی

نایب رئیس اول: علی یارمحمدی

نایب رئیس دوم: سید هادی بهادری

دبیر اول: شادمهر کاظم زاده

دبیر دوم: حسین نیاز آذری

سخنگو: صدیف بدری

اعضای کمیسیون در دومین سال آغاز به کار هر دو نایب رئیس کمیسیون را برکنار و دو عضو جدید انتخاب کردند. در انتخابات سال دوم، قلی قلی زاده از فراکسیون اصولگرایان و مجید کیان پور از فراکسیون مستقل ها به ترتیب بر کرسی نایب رئیس اول و دوم تکیه زدند. در انتخابات سال دوم نیز اکثریت هیات رئیسه به اعضای فراکسیون مستقل ها تعلق گرفت.

با وجود گذشت یک سال از تشکیل مجلس دهم،‌ هنوز اطلاعات کاملی از تشکیل کارگروه های تخصصی کمیسیون عمران منتشر نشده است. تنها آنچه روشن است اینکه «معماری و شهرسازی» و «نظام فنی، اجرایی و مهندسی» دو کارگروه اصلی این کمیسیون است..

کمیسیون عمران از جمله کمیسیون های مجلس است که هیچ نماینده زنی در آن عضویت ندارد. در مجلس دهم ۱۷ نماینده زن حضور دارد و با وجود آنکه برخی از آنها سابقه علمی در حوزه مهندسی و فنی دارند ولی روشن نیست چرا هیچ زنی به عضویت کمیسیون عمران در نیامده است.

اعضای کمیسیون و گرایش سیاسی آنها               

نام حوزه انتخابیه گرایش سیاسی سمت در کمیسیون
۱ مجید کیان پور درود و ازنا مستقل نایب رئیس دوم  در سال دوم
۲ شادمهر کاظم زاده دهلران مستقل دبیر اول در سال اول و دوم
۳ احسن علوی     سنندج مستقل
۴ علی یارمحمدی زاهدان مستقل نایب رئیس اول در سال اول
۵ اقبال محمدیان رامهرمز مستقل
۶ شهرام غراوی مینودشت مستقل
۷ حسین نیازآذری بابل مستقل  دبیر دوم در سال اول و دوم
۸ حمید بنایی گناباد مستقل
۹ یوناتن بت کلیا   آشوریان کلدانی اقلیت دینی
۱۰ محمدرضا رضایی کوچی جهرم اصولگرا رئیس کمیسیون
۱۱ حسین هاشمی تختی نژاد بندرعباس اصولگرا
۱۲ محمدرضا ملکشاهی خرم آباد اصولگرا
۱۳ قلی الله قلی زاده کلیبر اصولگرا  نایب رئیس اول در سال دوم
۱۴ حسن خسته بند بندرانزلی اصولگرا
۱۵ کمال الدین شهریاری دشتی و تنگستان اصولگرا
۱۶  محمد دامادی ساری امید
۱۷ صدیف بدری اردبیل امید سخنگو
۱۸ سیدهادی بهادری ارومیه امید نایب رئیس دوم در سال اول
۱۹ محمدمهدی افتخاری فومن امید
۲۰ فرج الله رجبی شیراز امید
۲۱ عبدالکریم حسین زاده نقده امید
۲۲ سیدحسین افضلی   اقلید امید
۲۳ سید ابوالفضل موسوی یزد امید

حیطه ماموریت کمیسیون عمران

مطابق قانون آیین نامه داخلی مجلس، اعضای كميسيون عمران در محدوده راه و ترابرى، مسكن، عمران شهرى و عمران روستايى و امور عمراني شهرداري ها و دهياري ها وظایف محوله را انجام می دهد. وزارت راه و ترابری، بخش عمرانی وزارت خانه های کشور، نیرو و نفت و سازمان های وابسته از جمله سازمان هواپیمایی از جمله مهمترین دستگاه های دولتی تحت نظارت اعضای کمیسیون عمران هستند. نوسازی ناوگان هوایی، بازسازی نظام حمل و نقل، نظارت بر روند ساخت و سازها و موضوع انتقال پایتخت از مباحث مطرح و حساس کمیسیون عمران است.