درصحن: کمیسیون بهداشت و درمان به لحاظ علمی، بالاترین سطح را در میان کمیسیون های تخصصی مجلس دارد. کمیسیونی که میانگین درجه علمی اعضای آن دکتراست. پزشکان راه یافته به مجلس،‌ عموما در کمیسیون بهداشت جمع می شوند تا بر مسایل درمانی و بهداشتی جامعه متمرکز شوند. مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی، علی نوبخت رئیس فعلی کمیسیون و نماینده تهران،‌ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نهم و امیرحسین قاضی زاده نماینده مشهد،‌ چهره های شاخص این کمیسیون در مجلس دهم هستند.

رهبری کمیسیون

مسعود پزشکیان بخت اول ریاست کمیسیون بهداشت بود ولی قبل از برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون ها،‌ او توانست برای اولین بار بر کرسی نایب رئیسی هیات رئیسه مجلس تکیه بزند و در سطحی بالاتر در حلقه مدیریتی مجلس جایی برای خود دست و پا کند. با کنار رفتن پزشکیان از فهرست کاندیداهای طراز اول ریاست کمیسیون بهداشت،‌ علی نوبخت چهره نزدیک به دولت روحانی با وجود عدم برخورداری از تجربه پارلمانی ولی به دلیل آشنایی با سیستم بهداشتی و درمانی و البته به دلیل رابطه خانوادگی با سخنگوی دولت (برادر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و سخنگوی دولت روحانی) به شانس اول ریاست کمیسیون تبدیل شد و با اخذ ۱۳ رای از ۲۳ رای اعضای کمیسیون این کرسی را برای سال اول مجلس دهم از آن خود کرد.

حسین علی شهریاری رئیس اصولگرای کمیسیون بهداشت مجلس نهم، با هفت رای اصولگرایان هم شانسی برای تمدید ریاست اش نداشت و قاضی زاده هاشمی سیاسی ترین چهره اصولگرای کمیسیون بهداشت نیز در این رقابت شانسی برای پیروزی نداشت. با این وجود یعقوب شیویاری نماینده اصولگرای میانه با ۲۲ رای بیشترین رای را در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون بدست آورد و بعنوان دبیر اول کمیسیون انتخاب شد.

هیات رئیسه کمیسیون بهداشت در سال اول دوره نهم به این ترتیب انتخاب شدند:

رئیس: علی نوبخت با ۱۳ رای

نایب رئیس اول: مرتضی خاتمی با ۱۸ رای

نایب رئیس دوم: محمد حسین قربانی با ۱۶ رای

دبیر اول: یعقوب شیویاری با ۲۲ رای

دبیر دوم: بشیر خالقی با ۱۱ رای

سخنگو: محمد نعیم امینی فرد با ۱۶

اصلاح طلبان اگرچه دست برتر را در کیسیون بهداشت دارند و توانستند یکی از چهره های شاخص شان به نام علی نوبخت را به کرسی ریاست برسانند ولی در ترکیب نهایی هیات رئیسه کمیسیون، توفیق چندانی پیدا نکردند و پنج کرسی از شش کرسی را به اصولگرایان و مستقل ها واگذار کردند. اما این ترکیب در سال دوم به نفع  اعضای فراکسیون امید تغییر کرد. علاوه بر علی نوبخت حقیقی که موفق شد کرسی ریاست کمیسیون را حفظ کند. همایون یوسفی  و احمد همتی دو عضو دیگر کمیسیون امید نیز توانستند بر کرسی نایب رئیس دوم و کرسی سخنگو تکیه بزنند تا تعداد امیدی های هیات رئیسه که در سال اول یک نفر بود به سه نفر افزایش یافت. کرسی نایب رئیسی اول نیز به محمد حسین قربانی رسید و یعقوب شیویاری نیز کماکان بعنوان دبیر هیات رئیسه باقی ماند. عباسعلی پوربافرانی از فراکسیون مستقل ها نیز بعنوان دبیر دوم به هیات رئیسه راه یافت.

اعضای کمیسیون و گرایش سیاسی آنها

 

نام حوزه انتخابیه فراکسیون سمت در کمیسیون
۱ علی نوبخت حقیقی تهران امید  رئیس کمیسیون در سال اول و دوم
۲ مسعود پزشکیان تبریز امید
۳ همایون یوسفی اهواز امید
۴ احمد همتی سمنان امید  سخنگوی کمیسیون در سال دوم
۵ همایون هاشمی میاندوآب امید   نایب رئیس کمیسیون در سال دوم
۶ محسن علیجانی زمانی تهران امید
۷ حیدر علی عابدی اصفهان امید
۸ ابوالفضل سروش تهران امید
۹ منوچهر جمالی سوسفی رودبار امید
۱۰ بهروز بنیادی کاشمر امید
۱۱ حسین علی شهریاری زاهدان اصولگرایان
۱۲ امیرحسین قاضی زاده هاشمی مشهد اصولگرایان
۱۳ ذبیح اله نیکفر لیالستانی لاهیجان و سیاهکل اصولگرایان
۱۴ اکبر رنجبرزاده اسدآباد اصولگرایان
۱۵ اکبر ترکی فریدن و چادگان اصولگرایان
۱۶ محمد حسین قربانی آستانه اشرفیه اصولگرایان نایب رئیس دوم کمیسیون در سال اول و نایب رئیس اول در سال  دوم
۱۷ یعقوب شیویاری میانه اصولگرایان دبیر اول کمیسیون در سال اول و دوم
۱۸ محمد نعیم امینی فرد ایرانشهر مستقل سخنگو کمیسیون در سال اول
۱۹ عباسعلی پوربافرانی نائین مستقل  دبیر دوم کمیسیون در سال دوم
۲۰ احمد حمزه کهنوج مستقل
۲۱ مرتضی خاتمی ماه نشان مستقل نایب رئیس اول کمیسیون در سال اول
۲۲ بشیر خالقی خلخال مستقل
۲۳ سیامک مره صدق نماینده کلیمیان اقلیت های دینی

محدوده فعالیت کمیسیون

كميسيون بهداشت و درمان در محدوده بهداشت، درمان، امداد، بهزيستى، تأمين اجتماعى و بيمه‏ هاى اجتماعى و هلال احمر وظایف محوله را انجام می دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کار، رفاه و اموراجتماعی، و سازمانهای وابسته همچون سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی،‌ سازمان هلال احمر و دانشگاههای علوم پزشکی از جمله دستگاههای دولتی تحت نظارت اعضای این کمیسیون هستند.