درصحن-شوراها: «برخی از قوانین منجر به تقویت مبانی نابرابری (جنسیتی) در عرصه قدرت (در ایران) شده است و زمینه را برای ممانعت از دستیابی زنان به مدیریت سیاسی کشور فراهم می کند. وجود قواعدی چون نقش های بی تغییر از پیش ساخته برای زنان در حوزه خصوصی و کمرنگ بودن نگاه مثبت و پیشرو در عبور از این قواعد بخشی از تصویر حقوقی است که جامعه ایرانی را در دوران پیش و پس از انقلاب از آن متاثر ساخته است.» این نتیجه تحقیق زهرا نژاد بهرام است که در کتابی تحت عنوان «موانع مشارکت سیاسی زنان در ایران» به رشته تحریر در آمده است. او معتقد است: «در حوزه قدرت سیاسی بخش بزرگی از توان و انرژی منابع انسانی به کار گرفته نمی شود یا اگر هم آثاری از به کارگیری آنان وجود دارد، بسیار محدود است، آن گونه که شاید بتوان آن را با اصطلاح نادیده انگاشتن همراه ساخت.» نویسنده این کتاب حالا عضو شورای شهر تهران است و این یعنی اینکه او موانع را پشت سرگذاشته و پا به اریکه قدرت نهاده است.

زهرا نژاد بهرام کیست؟

زهرا نژادبهرام در سال ۱۳۴۲ متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، راهی انگلستان شد تا در دانشگاه علوم اسلامی لندن، دکترایش را در رشته علوم سیاسی اخذ کند.

زهرا نژادبهرام، فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۶۰ در مدارس تهران با عنوان مربی امور تربیتی آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۹ بعنوان معلم در دبیرستان های تهران حضور داشت. در سال ۱۳۷۰ به عنوان مدیر مددکاری به بنیاد شهید استان آذربایجان غربی مامور شد و تا سال ۱۳۷۳ در این استان حضور داشت.

با روی کارآمدن دولت خاتمی و با حمایت فریدون وردی نژاد، رئیس وقت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به این سازمان منتقل شد. زهرا نژاد بهرام علاوه بر فعالیت در دانشکده خبر، ریاست اداره اطلاعات و مدیریت سازمان خبرگزاری را عهده دار شد.  اگرچه رشته تحصیلی او علوم سیاسی بود ولی در دانشکده خبر به تدریس روزنامه نگاری مشغول شد و به عضویت انجمن روزنامه نگاران زن که توسط جمیله کدیور بنیانگذاری شده بود، پیوست.

سال ۱۳۸۰، نژاد بهرام، سازمان خبرگزاری را ترک و بعنوان معاون اجتماعی فرماندار تهران، دوره جدیدی از فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد. او سپس به استانداری تهران پیوست تا بعنوان مدیرکل اجتماعی و انتخابات و مسوول جذب سرمایه گذاری خارجی فعالیت کند.

زهرا نژادبهرام در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا از حوزه انتخابیه تهران اعلام کاندیداتوری کرد و با حمایت ائتلاف امید، موفق شد به همراه ۲۰ عضو دیگر لیست امید وارد شورای شهر تهران شود.

او پس از انتخابات از ایده تشکیل فراکسیون زنان در شورای شهر تهران حمایت کرده و می گوید: « ۵۰درصد جمعیت شهر تهران را زنان تشکیل می هند، در نتیجه ایجاد فراکسیون زنان در شورا قطعا به نفع شهر خواهد بود.»

سوابق اجرایی و مدیریتی

زهرا نژادبهرام تا پیش از ورود به شورای شهر تهران، بیشتر در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و فرمانداری تهران و مرکز امور مشارکت سیاسی زنان نهاد ریاست جمهوری، مشغول بوده است. اهم فعالیت های اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • دبیر شورای اطلاع‌رسانی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
  • معاون فرماندار تهران
  • مدیرکل اجتماعی و انتخابات استانداری تهران
  • رئیس اداره اطلاعات و مدیریت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران
  • مدیر گروه مطالعات استراتژیک دانشکده خبر
  • دبیر ستاد جذب سرمایه گذاری خارجی استانداری تهران
  • مدیر مددکاری بنیاد شهید استان آذربایجان غربی
  • معلم دبیرستانهای تهران

مهمترین مشکلات زنان از نگاه نژادبهرام

زهرا نژادبهرام «تبعیض» و «ناامنی» را اصلی ترین چالش زنان ایرانی می داند و می گوید: «سال 94 نظر سنجی‌ای از سوی معاونت زنان در مورد مشکلات و مسایل زنان صورت گرفت که براساس آن اصلی‌ترین مساله زنان تبعیض و عدم امنیت بود .در واقع به نظر می رسد که زنان هنوز احساس می‌کنند به عنوان شهروند درجه دو در جامعه حضور دارند و تا زمانی که این احساس در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و خانواده وجود داشته باشد، پذیرش حق زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نادیده گرفته می‌شود.»

او از جمله موافقان اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که همسر غیرایرانی دارند است و معتقد است اعطای هویت ایرانی را در کشور ما براساس جنسیت افراد تعیین می کنند در صورتی که تولد فرزند چه از مادر و یا پدر ایرانی باید دارای هویت ایرانی باشد. او خواستار اصلاح قوانین در این حوزه است.

عقیم سازی زنان کارتن خواب انسانی و اخلاقی نیست

در پی طرح موضوعی با عنوان ضرورت عقیم سازی زنان کارتن خواب، زهرا نژادبهرام به این طرح واکنش نشان داده و آن را غیراخلاقی، غیرانسانی و غیراسلامی دانسته است. او گفته: «ما براساس مبانی دینی و انسانی حق نداریم به بدن افراد به عنوان یک ودیعه الهی آسیب بزنیم. ناقص سازی جنسی از نظر حقوق بشر و حقوق بین الملل بازتاب مناسبی ندارد.»

این فعال زنان معتقد است: «تجارب جهانی نیز نشان می‌دهد که برخوردهای خشن با آسیب ‌های اجتماعی از جمله اعتیاد تسکین دهنده نیست و ما باید به صورت کلی مساله را بررسی کنیم و پاک کردن صورت مساله راه حل مشکلات نیست. »

زهرا نژادبهرام از فعالان حقوق زنان به شمار می رود و خواستار افزایش مشارکت سیاسی زنان است. او وعده داده تا در شورای شهر تهران، مسایل و مشکلات زنان را با جدیت دنبال کند.

اطلاعاتی از وضعیت و روابط خانوادگی او در فضای مجازی موجود نیست.