محمد علیزاده که دوران خدمت را در دادگستری گذرانده بود با قبولی در دانشگاه، دوره لیسانس حقوق را در دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) گذراند. او همزمان با تحصیل در دانشگاه به استخدام دادگستری نیز درآمد. اولین شغل وی در دادگستری، دادرسی علی‌البدل بخش مستقل سوادکوه بود.

علیزاده منصب قضاوت را از دادگاه سوادکوه آغاز و با پیروزی انقلاب، در اوایل اردیبهشت سال ۱۳۵۸ به‌عنوان سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی قائم‌شهر و بعد از آن با حفظ سمت به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی ساری منصوب شد. او در اردیبهشت سال ۱۳۶۰ به‌ امر آیت‌الله بهشتی به تهران منتقل و در دفتر وی مشغول به کار شد و بعد از ترور آیت‌الله بهشتی مدتی همراه آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس وقت دیوان‌عالی کشور بود و سپس در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان معاون بازرسی کل کشور منصوب و بعد از مدتی هم به‌عنوان معاون ارزشیابی قوا معرفی شد.

علیزاده در اولین دوره حضور خود در شورای نگهبان تنها ۳۵ سال داشت و با پنج دوره حضور در شورای نگهبان معادل ۳۲ سال! با سابقه‌ترین عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. او در آخرین دوره حضورش در این شورا، قائم مقام دبیر این شورا (دوره ششم) نیز بود. علیزاده در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ خورشیدی در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

علیزاده درباره نحوه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات در ایران گفته بود که «در شورای نگهبان کسی به‌دلیل اینکه وابستگی به یک جناح خاص داشته باشد، رد صلاحیت نمی‌شود و ملاک عمل برای بررسی صلاحیت‌ها در این شورا، قانون انتخابات است.»

علیزاده در ماجرای سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد با دفاع از ممانعت از حضور این منتخب زرتشتی طبق حکم دیوان عدالت اداری متذکر شده بود که قانون باید درباره وی رعایت شود و همه باید مطیع قانون باشند. پس از  علیزاده، سیامک ره‌پیک در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ با معرفی ریاست قوه قضائیه و تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان منصوب شد. حضور او در شورای نگهبان همزمان بود با حضور احمد علیزاده برادر بزرگتر وی در این شورا. آنها به مدت ۱۲ سال در کنار یکدیگر به عنوان عضو حقوقدان شورا فعالیت کردند. 

سوابق: معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون بازرسی کل کشور، دادستان انقلاب اسلامی قائمشهر، مدیرکل ارزشیابی قضات و قائم مقام دبیر شورای نگهبان.

نام محمد رضا محل تحصیل دانشگاه شهید بهشتی
نام خانوادگی علیزاده نوع عضویت حقوقدان
نام پدر مشهد سال ورود ۱۳۶۵
تاریخ تولد ۱۳۳۰ سن ورود ۳۵ سال
تاریخ فوت ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ مدت حضور ۳۲ سال
محل تولد سوادکوه-مازندران دوره دوم/سوم/چهارم/پنجم/ششم/هفتم
تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق سمت قائم مقام

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-mohammad-reza-alizadeh