درصحن: «پای داعش به تهران باز شد.» این شوک آورترین خبر روز ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ بود که موجی از نگرانی، ایران را در برگرفت. چند تروریست به مرقد آیت الله خمینی و ساختمان اداری مجلس هجوم برده و عده ای از ایرانیان را کشته و مجروح کردند. این عملیات تروریستی با ورود نیروهای سپاه، پس از ۴ ساعت با کشته شدن تمامی تروریست ها پایان یافت ولی گویی تهران را یک خبر بیشتر آرام نمی کرد: «شلیک شش موشک ذوالفقار به مواضع داعش در خاک سوریه.» این اتفاق در روز ۲۹خرداد یعنی ۱۲ روز بعد از حمله داعش به تهران روی داد.

در این گزارش سعی شده است تا با مرور سایت های خبری و روزنامه های ایران در روز های پس از حادثه ترور 17 خرداد ماه، تصویری از ایران پس از حادثه ترور ترسیم شود.

برآورد از تاثیر حادثه ترور بر ایران، مقصر یابی، پیام های تسلیت، کارآئی نیروهای امنیتی، تلافی عملیات ترور و تاثیر حادثه بر فضای روانی تهران، موضوعاتی است که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه روزشمار این حادثه نشان می دهد که این عملیات تروریستی چه واکنشی را میان نیروهای سیاسی، نظامی و امنیتی کشور به همراه داشته است.

روز شمار حادثه تروریستی در تهران

۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۳ آغاز تیراندازی در مجلس
ساعت ۱۱ انتشار اولین اخبار کشته ها و زخمی ها
ساعت  ۱۱:۳۰ انتشار خبر حمله به مرقد آیت الله خمینی
ساعت ۱۱:۵۷ وزیر کشور از تشکیل جلسه فوری شورای امنیت خبر داد
ساعت ۱۲:۲۱ انتشار اولین تصاویر عملیات تروریستی در مجلس
ساعت ۱۲:۳۲ انتشار خبر کشته شدن اولین تروریست توسط سپاه
ساعت ۱۳:۳۲ حضور فرماندهان سپاه و بسیج در مجلس
ساعت ۱۳:۳۹ علی لاریجانی پس از خاتمه مجلس در جمع خبرنگاران از حمله چند تروریست بزدل به مجلس خبر داده و گفته این یک مساله جزئی بود.
ساعت ۱۳:۵۲ محمد علی انصاری مسوول مرکز نشر آثار آیت الله خمینی از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن سه نفر در مرقد‌ رهبر پیشین ایران خبر داد.
ساعت ۱۴:۲۵ حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما، با اشاره به عملیات تروریستی امروز تهران، گفت: مهاجمان امروز با پوشش زنانه وارد مجلس شدند. در این عملیات تروریستی 2 نفر شهید شدند و بیش از 30 نفر نیز مصدوم شده‌اند. وی افزود: نیروهای امنیتی در سراسر کشور در حال آماده‌باش هستند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: نیروهای ویژه نیروی انتظامی(نوپو) نیز با هماهنگی سپاه پاسداران وارد مجلس شدند و منطقه‌ای که ترویست‌ها در آن حضور دارند در کنترل است.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: تروریست‌ها در محاصره هستند و تا ساعات آینده این موضوع تمام خواهد دشد.

ساعت ۱۵:۱۲ عملیات تروریستی در مجلس با کشته شدن هر 4 تروریست پایان یافت.
ساعت ۱۵:۵۰ سرپرست اورژانس کشور در گفت‌وگو با تسنیم، از شهادت 12 شهروند و مجروحیت 42 نفر بر اثر حملات تروریستی تهران خبر داد.
ساعت ۱۶:۱۹ حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شهادت دو نفر از کارمندان دفتر خود، گفت: فیلمی که داعش از داخل مجلس منتشر کرده بود متعلق به دفتر بنده است. وی ادامه داد: دو فردی که به شهادت رسیده بودند آقایان زارع مسئول دفتر بنده بود که بازنشسته مجلس بود و فرد دیگر آقای تقوی بود که از یکی از دستگاه‌ها به مجلس مأمور شده بود که مشاور بنده بود.
ساعت ۱۶:۲۲ وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ در پی بروز 2 واقعه تروریستی ظرف روز جاری در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضدونقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد. متن کامل اطلاعیه به این شرح است: بسمه‌تعالی در پی بروز 2 واقعه تروریستی ظرف روز جاری در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضدونقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد؛ 1 ــ دو تیم تروریستی در روز جاری به‌صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل(ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت الشعاع قرار دهند. 2 ــ تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت 10:30 امروز وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با مأموران به هلاکت رسید. 3 ــ تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با مأموران به هلاکت می‌رسند. 4 ــ در مجموع بر اساس گزارش‌های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد 12 نفر از هموطنان شهید و 42 نفر نیز مجروح شدند. 5 ــ هم‌اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به‌صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقباً به استحضار ملت شریف خواهد رسید. 6 ــ به‌منظور بررسی ابعاد دقیق 2 واقعه رخ‌داده، جلسه شورای امنیت کشور عصر امروز به‌ریاست وزیر کشور تشکیل می‌شود. 7 ــ به‌منظور پیشگیری از انتشارِ اخبار خلافِ واقع؛ لازم است، همه رسانه‌ها با اتخاذ رویکرد مسؤولانه از انتشار هر گونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند.
ساعت ۱۶:۵۳ رئیس مجلس از عملیات پاکسازی ساختمان پارلمان بازدید کرد.
ساعت ۲۱ رهبر انقلاب، در دیدار جمعی از دانشجویان درباره‌ی حادثه‌ی تروریستی امروز تهران گفتند: ملت ایران دارد حرکت می‌کند و پیش می‌رود، این ترقه‌بازی‌هایی هم که امروز شد، این‌ها هم در اراده‌ی مردم تأثیری نخواهد گذاشت. ایشان افزودند: این را همه بدانند، این‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند در اراده‌ی ملت ایران و مسئولین کشور اثری بگذارند. و البته خود این حوادث نشان داد که اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌هاست ایستادگی نمی‌کرد، ما تا حالا گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم. ان‌شاءالله کلک این‌ها کنده خواهد شد.
ساعت ۲۱:۱۴ پیام تسلیت رئیس جمهور ایران: ملت بزرگ ایران شما مردان و زنان دلاور این سرزمین از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، بهای عزت، استقلال و آزادی خود را در کنار توطئه های بزرگی از ترورهای وحشیانه تا جنگ تحمیلی با جانفشانی و شهادت فرزندان خود پرداخته اید. اقدامات کور و بزدلانه امروز چند مزدور تروریست در به شهادت رساندن تعدادی از مردم بی گناه و روزه دارمان در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و «خانه ملت»، حادثه ای غیر منتظره نیست….اینجانب به خانواده های عزیزی که در ایام ضیافت الهی، عزیزان خود را در این حوادث تروریستی از دست دادند تسلیت می گویم؛ برای آن شهیدان مظلوم علو درجات، برای بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان و مصدومان شفای عاجل مسالت می نمایم.

بدیهی است قوا، دستگاهها و نهادهای امنیتی کشور با وحدت و هماهنگی و تا مشخص شدن همه ابعاد این اقدامات کوردلانه و حامیان پیدا و پنهان آنها از پای نخواهند نشست.

۱۸ خرداد ۹۶ ساعت ۰۰:۰۴ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور آمار قطعی و نهایی قربانیان حادثه تروریستی امروز تهران را تا این ساعت ۴۳ مجروح و ۱۳ شهید اعلام کرد.
ساعت ۱:۱۴ معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی از ایرانی بودن هویت تروریست‌های حادثه روز چهارشنبه تهران خبر داد و تاکید کرد: تروریست‌های حادثه تهران از برخی مناطق ایران به داعش پیوسته بودند.
ساعت ۱:۵۶ شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با صدور بیانیه‌ای، حملات تروریستی امروز که مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی را هدف قرار داده بودند، محکوم کردند و این اقدامات کور را «عملی شنیع و بزدلانه» توصیف کرد.
ساعت ۲ بامداد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تاکید کرد: مستبدان حامى ترور تهدید می‌کنند که نبرد را به خاک ما می‌کشانند. مزدوران آنها هم به آنچه اربابانشان بیش از همه از آن نفرت دارند، حمله می‌کنند: جایگاه دموکراسى.
۱۹ خرداد ۹۶ ساعت ۱۹:۲۵ رییس مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از اورژانس مستقر در مجلس از اقدامات ارزشمند آنها در جریان حادثه تروریستی قدردانی کرد.
ساعت ۲۰:۰۰ رئیس کل دادگستری استان فارس از دستگیری ۷ نفر از عوامل مشکوک به داعش در شهرستان لارستان خبر داد.
۲۰ خرداد ۹۶ ساعت ۱۰:۵۲

عیادت علی لاریجانی رئیس مجلس از مجروحان حادثه تروریستی تهران

ساعت ۱۲:۵۹

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران از تحت‌پوشش بنیاد شهید قرار گرفتن خانواده شهدای حادثه تروریستی اخیر تهران خبرداد.

ساعت ۱۳:۰۹

یکی از مجروحان حادثه تروریستی تهران روز حادثه را اینطور روایت می‌کند: «هیچ راه فراری نداشتیم، نه دیواری بود که در پشت آن پناه بگیریم و نه صندلی که به زیر آن برویم تا در امان باشیم. خودمان را روی زمین انداختیم اما آنها ما را گلوله‌ باران کردند و وقتی فکر کردند؛ کشته‌ شدیم از ما عبور کردند.»

ساعت ۲۳:۱۰

یکی از نیروهای حفاظتی مجلس که در حادثه تروریستی روز چهارشنبه مجروح شده بود، گفت:‌ داعش حرفه‌ای‌ترین نیروهایش را فرستاده بود ولی ما تازه‌واردهای سپاه در مقابل آنها ایستادگی کردیم و قدرت بچه‌های سپاه و حفاظت را به رخ آنها کشیدیم.

ساعت ۲۳:۳۶

وزیر اطلاعات در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو مطرح کرد:

برخورد با بیش از ۲۵تیم تروریستی در اردیبهشت ماه/ کشف کلاشینکف، تیربار گرینوف و آرپی‌چی از تروریست‌ها/کشته شدن فرمانده تیم تروریستی حادثه تهران در خارج از کشور

۲۱ خرداد ۹۶

 

ساعت ۱۲:۱۰

با شناسایی پیکر هفدهمین شهید حادثه تروریستی روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه تهران که متعلق به یک زن به نام فاطمه رنجبری زاده بود، کار شناسایی و تعیین هویت شهدای این حادثه به اتمام رسید.

ساعت ۱۲:۲۸

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی: طرح ایمن‌سازی حفاظتی و امنیتی مجلس به هیات رییسه ارائه می‌شود / تشریح جلسه غیرعلنی مجلس و گزارش وزرای اطلاعات، کشور و جانشین فرمانده سپاه به نمایندگان

ساعت ۱۳:۳۱

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی حادثه تروریستی با صدور اطلاعیه‌ای از مردم دعوت کرد تا در مراسم بزرگداشت شهیدان حادثه تروریستی تهران حاضر شوند.

ساعت ۱۴:۲۳

رییس کل دادگستری استان کردستان از دستگیری ۶ عامل مرتبط با حادثه تروریستی تهران در این استان خبر داد.

ساعت: ۱۷:۰۵

وزرای اطلاعات و کشور گزارشی درباره حوادث تروریستی اخیر در کشور و اقدامات اطلاعاتی و امنیتی انجام شده در این خصوص به هیات وزیران ارایه دادند.

ساعت ۱۷:۴۸

قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود سه فرد مسلح به مجلس قابل توجیه نیست، گفت:‌ آنچه مسلم است این چند تروریست یک گونی اسلحه وارد مجلس کرده‌اند. همین که این مقدار اسلحه را تا محل ورود به مجلس و گیت ورودی رسانده‌اند نیز قابل قبول نیست.

ساعت ۱۷:۴۲

سرلشکر باقری در پیامی به مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی اخیر در تهران تاکید کرد: به پشتوانه اطلاعات ۸۰ میلیونی و اشراف اطلاعاتی بر تحرکات و برنامه های جبهه ی دشمن، درس های فراموش ناشدنی جدیدی به تروریست ها و حامیان آنان خواهیم داد.

ساعت ۱۹:۴۰

مراسم بزرگداشت کشته شدگان در مدرسه عالی مطهری تهران با حضور سران نظام برگزار شد.

ساعت ۲۱:۱۰

بیانیه جمعی از اصلاح‌طلبان در محکومیت حوادث تروریستی؛

انسجام ملی با امنیتی کردن فضای داخلی و تقسیم‌بندی‌های کاذب ایجاد نمی‌شود

جمعی از اصلاح‌طلبان با صدور بیانیه‌ای حوادث تروریستی تهران را تسلیت گفتند و خانواده‌های قربانیان این حوادث تسلیت گفتند.

 

۲۹ خرداد ۱۳۹۶

شلیک ۶ موشک ذوالفقار از خاک ایران به مواضع داعش در سوریه

بر آورد از تاثیر حادثه ترور بر ایران

با واکنش سریع رئیس مجلس و رهبر ایران در ساعاتی پس از حادثه و “جزئی خواندن” و “ترقه بازی خواندن” این عملیات ترور، سیاست رسمی حاکمیت ایران مبنی بر تلاش برای کم اثر نشان دادن این عملیات تروریستی، آشکار گردید. استفاده از اصطلاح «ترقه بازی» در کنار تسلیت نگفتن رهبر ایران به خانوادهای جان باختگان، موجب واکنش در فضای مجازی گردید.

در تمام روزهای پس از حادثه، رسانه های هر دو جناح اصلی  سیاسی ایران، در کم اثر نشان دادن تاثیرات این عملیات بی سابقه تروریستی در قلب تهران، هم داستان بوده اند. در یک نمونه، یک برنامه رادیوئی در ساعت 10 صبح شنبه 20 خرداد، به توجیه “ترقه بازی” بودن این عملیات تروریستی پرداخت.

در نمونه دیگر، روزنامه همشهری ( قالیباف) با تیتر کردن ( 17=17000) و مقایسه تعداد کشته های این حوادت تروریستی ( 17 نفر) با تعداد ادعایی قربانیان حوادث تروریستی دهه 60 ( 17000 نفر) تلویحا و بطور غیر مستقیم به مخاطبان خود القاء نمود که این ماجرا، فقط یک هزارم حوادث دهه 60 بوده است.

مقصر یابی

طبق روال سابق، امریکا، اسرائیل و عربستان در این حادثه از سوی مقامات ایرانی متهم شدند. رهبر ایران و جناح اصول گرا به شکل پررنگ و جناح اصلاح طلب با دامنه کمتری، در مقصر دانستن امریکا و عربستان، متفق النظر بوده اند، زیرا از قبل مشخص بود که سیاست رسمی ایران، انتساب  گروه داعش  به عربستان و امریکاست. البته اظهارات یک مقام سعودی در روزهای پیش از ترور در مورد کشاندن نبرد به داخل ایران، در تشدید این فضای اتهام زنی موثر بوده است.


در عین حال، برخی روزنامه های جناح اصلاح طلب را هم بی نصیب نگذاشتند و برای نمونه روزنامه 19 دی در روز شنبه 20 خرداد ماه نوشت:…آنقدراز همه چیز غافل شدیم که دشمن تا آستانه حرم امام و طبقه پنجم مجلس پیش آمد.

همچنین جبهه پایداری هم در این زمینه بی کار ننشست. جبهه پایداری در بیانیه‌ای گفته است: حادثه تروریستی روز گذشته زنگ خطر برای کسانی است که در مناظرات انتخاباتی، به جای تقدیر از توانمندی‌های دفاعی و نظامی، سعی کردند این نقطه قوت را بعنوان نقطه ضعف معرفی کنند.

روشن است که اینگونه مقصر یابی داخلی، عملا ابعاد ضربه وارد شده به ایران را زیاد نشان می دهد و با سیاست کم اثر جلوه دادن این تاثیرات، همخوانی ندارد. در مقابل، تلاش هائی از سوی جناح اصلاح طلب برای پرهیز از اتهام زنی و سیاسی کردن این حادثه و تاکید بر همدلی و اتحاد در شرایط کنونی، صورت گرفت. بیانیه 4 نماینده مجلس نمونه ای از این تلاش هاست. همچنین ارزیابی علی ربیعی  وزیر کار ( و مقام امنیتی سابق) در همین راستا قابل تحلیل است.

از سوی دیگر، با مشخص شدن هویت عاملین این حوادث تروریستی و تایید ایرانی، کرد و سنی بودن آنها، واکنش هائی از سوی شخصیت های کرد و سنی و رهبران مذهبی این اقلیت ها، در جهت اعلان برائت از گروه داعش صورت گرفت، تا از مقصر جلوه کردن اقلیت کرد و سنی جلوگیری شود.

پیام های تسلیت

طبیعی بود که مقام های ایرانی و خارجی، نسبت به کشته شدن تعدادی از شهروندان ایرانی در این 2 حادثه تروریستی، واکنش نشان دهند و چنین هم شد، اما تسلیت نگفتن رهبر ایران در روز نخست ( چهارشنبه 17 خرداد) ، و تسلیت دیرهنگام وی در 2 روز بعد، می توانست نشان دهنده تلاش بسیار او در جهت کاهش دامنه تاثیرات این ضربه امنیتی باشد.

نکته جالب دیگر، این است که مقامات مختلف به “چه کسانی” تسلیت گفته اند؟ رهبر ایران و رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور، فقط به “خانواده های کشته شدگان” تسلیت گفتند . حسن خمینی به “مردم ایران ” و خانواده های کشته شدگان تسلیت گفت. وزیر اطلاعات، به “رهبر” و “ملت ایران” و خانواده های کشته شدگان تسلیت گفت. وزیر ارشاد به “حضرت ولی عصر ” و رهبر ایران و نیروهای امنیتی و خانواده های کشته شدگان تسلیت گفت. بیانیه اول مجلس و بیانیه 4 نماینده مجلس و همچنین بیانیه قالیباف هم اساسا فاقد تسلیت بود.

تقریبا واضح است که مقامات جناح اصولگرا ترجیح داده اند تا تسلیت های “کم دامنه” و مختصر بگویند و مقامات جناح اصلاح طلب، با شور بیشتر و دامنه وسیع تری تسلیت گفته اند.

کارآئی نیروهای امنیتی

واکنش اولیه رسانه ها نمایش دادن اقتدار و واکنش بسیار مناسب نیروهای امنیتی بود، اما در روزهای بعد تردید هائی مطرح شد. از جمله نقش ارتش و این که چرا اساسا ارتش وارد این حادثه نشد و همچنین نقاط ضعف امنیتی و وجود حفره هائی که موجب نفوذ تیم های تروریستی به مجلس و مرقد آیت الله خمینی شد، مورد نقد قرار گرفت. عمده این نقدها در جلسه مجلس صورت گرفته و رسانه های دو جناح سیاسی به این موضوع نپرداخته اند.

تلافی عملیت ترور

رسانه های جناح راست و سپاه، شدیدا در روزهای پس از حادثه میل به نمایش “تلافی” سنگین داشتند و گزارش های متعددی از دستگیری ده ها نفر داعشی در ایران منتشر شد. در این میان یک تیتر روزنامه کیهان که می گفت “ماموریت تمام شد و 2000 داعشی به هلاکت رسیده اند”، بیش ازآن که واقعیتی عینی را بیان کند، عطش بسیار شدید بخش تندرو جناح اصولگرا و سپاه را برای نمایش توانائی خود و پوشاندن ضعف خود را نشان میداد. در یک نمونه، «آغاز عملیات بزرگ قرن علیه داعش در چند روز آینده» تکذیب شد.

در مقابل، رسانه های اصلاح طلب، مانور چندانی روی عملیات تلافی جویانه نداشتند و صرفا به گزارش های روزانه دستگیری ها اعضای داعش بسنده کردند.

تاثیر حادثه بر فضای روانی تهران:

چند حادثه عادی غیر تروریستی که در روز های پس از 17 خرداد در تهران رخ داد، نشان دهنده حساسیت افکار عمومی و احساس عدم امنیت مردم بود. نمونه «شنیده شدن صدای مهیب در اتوبان مدرس» ( که بعدا مشخص شد در اثرپارگی سیم برق فشار قوی بوده است ) و نمونه «دیده شدن دود در مرکز تهران، خیابان اکباتان» که بعدا مشخص شد در اثر آتش گرفتن تعدادی لاستیک بوده است، قابل ذکر هستند.

گزارشاتی نیز در مورد تاثیر این حوادث بر کاهش استقبال مردم تهران از سینماها منتشر گردید.

به نظر می رسد شلیک شش موشک ذوالفقار به مواضع داعش در خاک سوریه، فعلا آتش این عملیات را خنثی کرده و آرامش به فضای سیاسی کشور بازگشته ولی چرایی موفقیت داعش در انجام این عملیات در خاک ایران و ورود به ساختمان مجلس کماکان باقی است.

منابع:

پیام تسلیت سید حسن خمینی به مناسبت شهادت تعدادی از هموطنانمان توسط تروریست ها؛

https://t.me/www_tabnak_ir/48208

حسن روحانی در پی حمله‌های تروریستی در تهران پیامی صادر کرد

https://t.me/www_tabnak_ir/48240

این ترقه‌بازی‌ها تأثیری در اراده ملت ایران ندارد

https://t.me/www_tabnak_ir/48247

بیانیه مجلس درباره حوادث تروریستی امروز: تروریست هاذنتوانستند به محوطه پارلمان وارد شوند

https://t.me/www_tabnak_ir/48262

پیام قالیباف در پی حادثه تروریستی امروز

https://t.me/www_tabnak_irwww_tabnak_ir/48268

پیام رئیس قوه قضائیه

https://t.me/www_tabnak_ir/48270

پیام وزیر اطلاعات

https://t.me/www_tabnak_ir/48274

پیام وزیر ارشاد

https://t.me/www_tabnak_ir/48368

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت

https://t.me/www_tabnak_ir/48377

اطلاعیه پلیس

https://t.me/www_tabnak_ir/48379

بیانیه چهار نماینده

https://t.me/www_tabnak_ir/48427

بیانیه جانشین فرمانده سپاه

https://t.me/www_tabnak_ir/4842

پیام رهبر انقلاب

https://t.me/www_tabnak_ir/48454

آیت الله صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران

https://t.me/www_tabnak_ir/48493

جانشین فرمانده ارتش

https://t.me/www_tabnak_ir/48519

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی

https://t.me/khabaronline_ir/92497

ماجرای دود سیاه در آسمان تهران

https://t.me/khabaronline_ir/92523

عقده گشایی جبهه پایداری

https://t.me/onlinnews24/918

تکذیبیه ستاد کل ارتش

https://t.me/khabaronline_ir/92614

بیانیه علمای اهل سنت خراسان

https://t.me/khabaronline_ir/92655

تحلیل ربیعی

https://t.me/khabaronline_ir/92774

تاکید سخنگوی ارتش

https://t.me/khabaronline_ir/92792

علت خونسردی مجلس

https://t.me/khabaronline_ir/92822

19 دی…آنقدراز همه چیز غافل شدیم که دشمن تا آستانه حرم امام و طبقه پنجم مجلس پیش آمد.

https://t.me/khabaronline_ir/92889

مجلس به طراحی‌های امنیتی عمل نکرده است

https://t.me/www_tabnak_ir/49164