درصحن: کمیسیون اقتصادی از جمله کمیسیون های محبوب نمایندگان مجلس است. کمیسیونی که در ردیف بیشترین متقاضی قرار دارد. در هر دوره از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در انتخاب کمیسیون های تخصصی برای عضویت، معمولا یکی از انتخاب هایشان کمیسیون اقتصادی است. از همین رو رقابت برای ورود به کمیسیون اقتصادی جدی است. فرصت نظارت و همکاری نزدیک با بخش های اقتصادی دولت، جاذبه این کمیسیون را افزایش داده است. از همین رو کسب کرسی های هیات رئیسه این کمیسیون نیز در مقایسه با سایر کمیسیون ها رقابتی تر است.

حضور الیاس حضرتی نماینده پرسابقه اصلاح طلبان و محمود بهمنی معاون محمود احمدی نژاد در این کمیسیون، سطح رقابت برای کسب ریاست کمیسیون را افزایش داده بود ولی در نهایت نه حضرتی و نه بهمنی هیچ یک موفق به کسب آراء لازم نشدند تا محمد رضا پورابراهیمی نماینده میانه رو و اصولگرای کرمان که در دوره نهم کرسی سخنگویی این کمیسیون را در اختیار داشت گوی رقابت را از رقبا برباید و بر ریاست کمیسیون تکیه زند. کمتر کسی این انتخاب را پیش بینی می کرد. ضمن اینکه حساسیت های جریان های سیاسی بیرون مجلس نسبت به انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون نیز رقابت را حساس تر کرده بود.

الیاس حضرتی قبل از برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون در مظان اتهام لابی برای ورود طرفداران اش به کمیسیون اقتصادی برای ریاست کمیسیون قرار گرفته بود. او به این اتهام واکنش نشان داد و گفت: «من در 16 سالی که در مجلس حضور داشتم، عضو کمیسیون اقتصاد بودم الان هم عضو این کمیسیون می‌شوم. من هیچ کاری برای تعیین ترکیب کمیسیون نکردم، ترکیب کمیسیون هر شکلی باشد، دوستان اگر رای دادند در خدمتشان هستیم در غیر این صورت هم پیشانی‌شان را می‌بوسم.» روزنامه کیهان در واکنش به این اظهارات با یادآوری اتهام او در دریافت پول از شهرام جزیری در مطلبی با تیتر «رئیس شدید برای شهرام جزایری نوشابه باز نکنید!» انتخاب او به ریاست کمیسیون را به چالش کشید.

کمیسیون اقتصادی ده عضو اصولگرا، نه عضو اصلاح طلب (امید) و چهار عضو مستقل دارد. بنابراین بصورت طبیعی هر فراکسیونی که بتواند با مستقل های کمیسیون، ائتلاف کند، دست برتر را دارد ولی نتایج انتخابات هیات رئیسه نشان داد که ائتلاف ها نه فراکسیونی بلکه براساس روابط شخصی شکل گرفته است چراکه پورابراهیمی اصولگرا با یازده رای در برابر حضرتی و بهمنی به پیروزی می رسد و سید فرید موسوی اصلاح طلب با شش رای به نایب رئیسی منصوب می شود. آراء موسوی نشان می دهد که حتی او از مجموع آراء اصلاح طلبان برخوردار نبوده است. ضمن اینکه بهمنی اصولگرا نیز آراء اصولگرایان را نداشته است.

از این رو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی برای سال اول به این شرح تشکیل شد:

رئیس: محمد رضا پورابراهیمی

نواب رئیس: ناصر موسوی لارگانی و سید فرید موسوی

دبیران: داریوش اسماعیلی و حسینی شاهرودی

سخنگو: کاظم دلخوش اباتری

هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی در سال دوم تغییری جزئی داشت بطوریکه علی اکبر کریمی جای ناصر موسوی لارگانی را گرفت هرچند هر دو عضو فراکسیون اصولگرایان هستند. رحیم زارع نیز عنوان سخنگویی را از کاظم دلخوش اباتری گرفت تا اصولگرایان یک عضو خود در هیات رئیسه را از دست بدهند و مستقل ها یک نیروی جدید راهی هیات رئیسه کنند..

کمیته های تخصصی

اعضای کمیسیون اقتصادی برای پیشبرد برنامه های کمیسیون با تشکیل سه کمیته تخصصی موافقت کردند. پس از ارجاع هر طرح یا لایحه به کمیسیون و قبل از بررسی آن،‌ بنا به مسوولیت محوله، ابتدا طرح یا لایحه ارجاعی توسط کمیته مربوطه بررسی و سپس با دریافت نظر کارشناسی، کمیسیون بررسی را آغاز و رای گیری می کند. سه کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی به این شرح است:

۱- کمیته سیاست های پولی و باانکی

۲- کمیته تجارت

۳- کمیته تولید، سرمایه گذاری و اشتغال

اعضای کمیسیون و تعلقات سیاسی

نام حوزه انتخابیه فراکسیون سمت در کمیسیون
۱ محمد رضا پورابراهیمی کرمان اصولگرایان رئیس
۲ ناصر موسوی لارگانی فلاورجان اصولگرایان نایب رئیس اول
۳ عامر کعبی آبادان اصولگرایان
۴ علی اکبر کریمی مرکزی اصولگرایان
۵ سید تقی کبیری خوی اصولگرایان
۶ سید کاظم دلخوش اباتری صومعه سرا اصولگرایان سخنگو
۷ سید حسن حسینی شاهرود اصولگرایان دبیر اول
۸ محمد حسین حسین زاده بحرینی مشهد اصولگرایان
۹ محمد حسن نژاد مرند و جلفا اصولگرایان
۱۰ محمود بهمنی ساوجبلاغ اصولگرایان
۱۱ فاطمه حسینی تهران امید
۱۲ الیاس حضرتی تهران امید
۱۳ سید فرید موسوی تهران امید نایب رئیس دوم
۱۴ حمد اله کریمی بیجار امید
۱۵ قرجه طیار گنبد کاووس امید
۱۶ زهرا سعیدی مبارکه امید
۱۷ معصومه آقاپور علیشاهی شبستر امید
۱۸ احمد انارکی محمدی انار و رفسنجان امید
۱۹ علی اسماعیلی نور امید دبیر دوم
۲۰ رحیم زارع آباده مستقل
۲۱ عین اله شریف پور ماکو مستقل
۲۲ محمود شکری تالش مستقل
۲۳ شهاب نادری پاوه مستقل