درصحن- شوراها- مرضیه علوی: انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا هم به پایان رسید اما رامسر همچنان یک شورای «مردانه» باقی ماند. در پنج دوره گذشته هیچ کدام از نامزدهای زن قادر به کسب آرای لازم برای حضور در ترکیب شورای شهر رامسر نشده‌اند.

در این دوره از انتخابات هم از میان ۴۴ نفری که برای ۵ کرسی شورای شهر رامسر ثبت‌نام کرده و کل ۳۶ نفرشان تایید صلاحیت شده بودند، تنها دو زن (سوسن موسوی سجاد و معصومه فتوک برزگر) حضور داشتند که در رقابت «نا برابر» با دیگر نامزدها موفق به کسب آرای اکثریت نشدند.

تعداد اعضای شورای شهر رامسر نیز بر اساس آخرین اصلاحیه قانون شوراها از ۷ عضو به ۵ عضو کاهش یافت، اما در نهایت سه عضو از اعضای دوره چهارم (هادی حلاجیان، مجید درجانی و سعید صفاتی) توانستند بار دیگر آرای لازم را دریافت و به عنوان منتخبان دوره جدید این شورا بر کرسی بنشینند. یک عضو دیگر شورای چهارم که اتفاقا رئیس شورای چهارم هم بود (اسماعیل گوهررستمی)، این بار در انتهای فهرست اعضای علی‌البدل جای گرفت و باید در انتظار تغییرات احتمالی در ترکیب اصلی شورا بنشیند تا شاید فرصت حضور در شورا را بار دیگر پیدا کند.

افزون بر سه عضو سابق شورا که در جمع منتخبین این دوره نیز قرار دارند، محمد جعفر خلخالی و حسن فیلی نیز به ترکیب اصلی شورای پنجم راه یافته‌اند. از نکات جالب توجه در این دوره، جابجایی نفر ششم و پنجم منتخبان، در پی بازشماری چند صندوق بود که با افزایش ۲۵ رای به آرای منتخب رتبه ششم، او به رتبه پنجم صعود کرد و به شورای شهر راه یافت.  در اولین نتایجی که فرمانداری رامسر پس از شمارش آرا اعلام کرده بود، محسن کیهان ثانی با کسب ۲ هزار و ۹۶۵ رای در رتبه پنجم قرار داشت و به شورا راه یافته بود و پس از او حسن فیلی با ۲ هزار و ۹۶۱ رای قرار داشت. در پی اعتراض حسن فیلی و طرح شکایت رسمی، جلسه مشترک هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان تشکیل و تصمیم به بازشماری برخی از صندوق‌های مورد اعتراض گرفت. در پی بازشماری ۲۵ رای به آرای او افزوده شد و همین تعداد با توجه به فاصله اندک بین منتخبان، کافی بود تا جای نفر پنجم و ششم تغییر یابد.

رامسر از شهرستان‌هایی بود که جریان‌های اصلی سیاسی کشور تاثیر چندانی بر انتخاب نهایی اعضای شورا نداشتند. لیست موسوم به «لیست امید» که فهرست خاصی را در این شهر معرفی نکرد و از لیست ۵ نفره «جبهه پیروان خط امام و رهبری» که یک ائتلاف اصولگرا است، هم هیچ فردی در جمع منتخبین ترکیب اصلی و علی‌البدل قرار نگرفت.

از نظر تخصص ترکیب شورای شهر رامسر تغییر بنیادینی نکرده است. از سه عضو شورای سابق که به این شورا هم راه یافته‌اند، یکی دامپزشک است و یکی دیگر مهندس عمران؛ آن یکی هم کارشناس مدیریت دولتی. حسن فیلی، عضو تازه این شورا هم دامپزشکی است که کارشناسی حقوق هم خوانده است.

با تشکیل رسمی شورای جدید از مرداد ماه، باید منتظر ماند و دید که آیا شورای تازه قادر خواهد بود که درمانی برای مشکلات و معضلات شهری شهروندان که روزانه با آنها دسته و پنجه نرم می‌کنند، ارائه دهد، و یا در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و باز هم باید منتظر موسم انتخاباتی دیگر نشست و جنب و جوش و وعده‌‌های مسوولین در آستانه آن رویداد را تماشا کرد؟!