در صحن – شوراها – عاطفه مرادی: با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، شورای شهر کرج بعد از دو دهه دگرگون شد و مردم مدیریت این کلان شهر را بعد از چهار دوره به اصلاح طلبان سپردند.

مردم کرج با این انتخاب پیام روشنی به مدیریت این کلان شهر دادند: آنها تغییر می خواهند و از وضعی موجود راضی نیستند! در میان شورای سیزده نفره کرج دو زن و یازده مرد حضور دارند. دوازده تن از این افراد، یعنی اکثریت قریب به اتفاق، از میان کاندیداهای لیست امید هستند.

پایان ریاست چهار دوره ای دادگو

محمود دادگو، شهردار سال های ۷۲ تا ۷۶ کرج در انتخابات اولین دوره شوراها برنده شد و بدین ترتیب به عضویت شورای شهر کرج درآمد.

با پیروزی او در دوره دوم انتخابات شوراها، او این بار به ریاست شورای شهر کرج رسید. سمتی که از دور دوم شورای شهر تا هم اکنون ادامه دارد. محمود دادگو حالا باید با ریاست پانزده ساله اش بر شورای شهر کرج خداحافظی کند و صندلی اش را برای یکی از منتخبان اصلاح طلب پنجمین دوره شورای شهر کرج خالی کند.

اکثریت اعضای چهار دوره پیشین شورای شهر کرج را اصول گرایان تشکیل می دادند، اما در این دوره مردم در انتخابات سرنوشتی دیگرگون را برای این شهر رقم زدند.

شایسته سالاری و تخصص گرایی در کرج حاکم می شود

سارا دشت گرد، منتخب جوان کرجی، مدرس رشته معماری در دانشگاه آزاد واحد هشتگرد است. او همچنین نویسنده وبلاگ آتلیه معماری است. فریده بزنی بیرانوند، عضو دیگر دانشجوی دکترای جامعه شناسی است. عباس زارع دومین نفر از لیست امید شورای شهر کرج، بیشترین رای مردم این کلان شهر را به خود اختصاص داده است. زارع کارشناس ارشد مدیریت شهری است و رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری کرج است. محمد حسین خلیلی اردکانی، کارشناس ارشد مدیریت دولتی، نماینده اسبق مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، خواهرزاده سید محمد خاتمی، رییس جمهور دوره اصلاحات است. کرجی ها با رای دادن به او و دیگر اعضای لیست امید، نگرشی کاملا متفاوت را برای مدیریت این شهر برگزیدند. آنها این افراد که جملگی در لیست امید بودند را برای شورا برگزیدند:

۱ – آقای عباس زارع  

۲ – آقای محمدحسین خلیلی اردکانی

۳ – آقای مهدی حاجی قاسمی

۴ – آقای منصور وحیدی

۵ – آقای غدیر مهدوی کلیشمی

۶ –  آقای احد رسولی

۷ – آقای اکبر سلیم نژاد

۸ – آقای حسین محمدی

۹ – خانم سارا دشت گرد

۱۰-  آقای محمد نبیونی

۱۱ –  خانم فریده بزنی

۱۲ – آقای رحیم خستو

۱۳ – آقای فرج‌اله ایلیات

مردم علاوه بر اصول گرایان به لیست های جعلی هم «نه» گفتند

فواد پ. فعال رسانه ای کرجی می گوید: در دوره تبلیغات یکی از اتفاقات قابل توجه در شهر کرج، انتشار لیست هایی به نام اصلاح طلبی از سوی رقیبان اصلاح طلبان بود. گویی آنها به خوبی می دانستند که دیگر در این شهر رای ندارند و بدین ترتیب سعی در فریب مردم داشتند. به گفته او از میان اسامی منتشر شده در آن لیست که حتی از سوی برخی اصول گرایان نیز تقبیح شد، تنها یک نفر به شورای شهر راه یافت که او نیز اکنون می گوید از وجود نامش در آن لیست بی خبر بوده است. اثبات چنین موضوعی سخت نیست، او می تواند از مراجع قانونی بخواهد این موضوع را پی گیری کنند.

فواد پ. نگرش قومی برخی افراد در مدیریت شهری کرج را یک آسیب و نگرانی جدی می داند و می گوید: کرج شهری مهاجرپذیر است و در واقع می توان گفت این جا خانه دوم همه اقوامی هستند که در کرج زندگی می کنند. این کلان شهر «ایران کوچک» لقب گرفته از این جهت که از همه استان ها مهاجر دارد. دامن زدن به اختلافات قومی و زبانی در کرج و جلب رای از طریق این موضوع می تواند به آینده کرج صدمات جدی بزند. مدیران منطقه ای در کرج موظفند از هر یک از اقوام که باشند، به همه مردم توجه و رسیدگی کنند، از این رو، رای آوردن لیست امید با رویکرد احترام به همه اقوام می تواند تنوع و تکثر در عین همزیستی سازنده و مسالمت آمیز را به همراه داشته باشد.

به گفته فواد پ. هرچند تعداد زنان در این دوره از شورای کرج یک نفر کمتر شده، اما نگرش زن‌ستیزانه هم کمتر شده است. در واقع مردم بر اساس جنسیت انتخاب نکرده اند، بلکه با اعتماد به لیست حزبی، به ائتلاف نیروهای متخصص و شایسته رای دادند. البته این نقد به جا وجود دارد که چرا تعداد زنان در لیست امید کم بود، اما به این نکته هم باید توجه کرد که زنان شایسته ای مثل رویا بلوری نیز کاندیدا بودند که متاسفانه رد صلاحیت شدند. یک برد بزرگ در این انتخابات، رای دادن به لیست حزبی بود، حالا باید تلاش کرد برای دوره های بعدی کیفیت و ترکیب جنسیتی لیست امید را به نفع زنان تغییر داد.

مشارکت بالا یعنی کرج برای ساکنانش از تهران مهمتر است

میلاد پالیزدار، فعال مدنی، می گوید: در دوره های پیشین انتخابات، اغلب فعالان کرجی، چه فعالان سیاسی اصلاح طلب، چه فعالان جنبش های مدنی، فعالیتشان را به تهران منتقل می کردند، اما در این دوره ماندند تا سرنوشت کرج را تغییر دهند. فضای هیجانی انتخاباتی در پایتخت طوری است که معمولا افراد فعال تر به دلیل نزدیکی کرج به تهران در انتخابات شوراها و همچنین مجلس شورای اسلامی، جذب تهران می شوند، در آن جا فعالیت می کنند و همان جا هم رای می دهند. یعنی تاکنون رفتار فعالان طوری بود که انگار سرنوشت تهران برایشان مهمتر از کرج بود. به همین جهت تحول خواهان در اکثر انتخابات ها نتیجه را به اصول گرایان واگذار می کردند.

به گفته او در این دوره فعالان تصمیم گرفتند در کرج بمانند و مردم را به مشارکت بیشتر و موثرتر تشویق کنند. بودن لیست امید متشکل از ائتلاف نیروهای اصلاح طلب نیز به مردم کمک کرد از رای دادن بی هدف و بدون شناخت پرهیز کنند.

در تاریخ تشکیل شوراهای شهر و روستا این نخستین بار است که شورای شهر کرج به دست اصلاح طلبان مدیریت خواهد شد و در واقع کارنامه شورای شهر پنجم در انتخاب مردم برای ششمین دوره شورای شهر تاثیرگذار خواهد بود.