درصحن: خانم خبرنگاری وقتی برای مصاحبه با اسرای ایرانی زندانهای عراق، وارد اردوگاه الرمادی شد، شاید فکر نمی‌کرد که بی حجابی‌اش با اعتراض یک نوجوان ایرانی روبرو شود. در برابر نوجوان ۱۴ ساله ای نشست تا از او درباره روزهای سخت اسارت بپرسد، اما در پاسخ با این شعر روبرو شد: «ای زن به تو از فاطمه این‌گونه خطاب است / ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است.»

او کسی نبود جز علیرضا رحیمی نماینده فعلی تهران که در ۱۴ سالگی به اسارت درآمده بود. او خیلی خوش شانس بود که سال ۱۳۶۳ با تعدادی از اسرای عراقی مبادله شد و خیلی زودتر از پایان جنگ به ایران بازگشت، البته با تنی مجروح و جانبازی ۵۵ درصدی. او پس از آزادی، به دیدار رهبر ایران رفت و آیت الله خمینی رادیواش را به او هدیه داد تا نامش چون حسین فهمیده، در میان نوجوانان هشت سال جنگ ایران و عراق ماندگار شود. علیرضا رحیمی اینک ۴۹ ساله و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است.

 

علیرضا رحیمی کیست؟

علیرضا در سال ۱۳۴۷ در شهر اهواز متولد شد، دوران کودکی را پشت سر می‌گذاشت که شهرش زیر آتش موشک و خمپاره قرار گرفت، ترجیح داد به جای عزیمت به دیگر شهرهای ایران و اقامت در اردوگاه جنگ زدگان، لباس رزم بپوشد و در حالی که تنها ۱۴ سال بیشتر نداشت در میدان جنگ باقی بماند ولی حضورش در جبهه‌ها به جانبازی ۵۵ درصدی منجر و نهایتا به اسارت نیروهای عراقی درآمد. او ۲ سال بعد، یعنی در سال ۱۳۶۳ با همراه تعداد دیگری از اسراء با اسیران عراقی مبادله شد و به ایران بازگشت.

علیرضا رحیمی در خصوص حضورش در جبهه‌ها و اسارت می‌گوید: «به هرحال دشمن آمده بود که خانه ما را اشغال کند و در کمال ظلم و وحشی‌گری تمام هستی ما را مورد تهدید قرار داد. در سال ۶۱ من کلاس دوم راهنمایی بودم و ساکن خوزستان. در آن ایام استان خوزستان فضای کاملا دفاعی و حماسی داشت و زنان و مردان در تمام سنین فقط به این فکر می‌کردند که چطور می‌شود از کشور دفاع کرد. در مدرسه‌ای که من درس می‌خواندم محصلین به همراه معلمان خود برای دفاع از کشور به جبهه‌ها اعزام شدند. من هم به مانند بسیاری از افراد توفیق حضور در جبهه را داشتم و در همین دوران هم مجروح و هم اسیر شدم. دو سال را در زندان‌های صدام سپری کردم. وقتی به جنگ رفتم و مجروح شدم ۱۴ سال داشتم.»

رحیمی پس از آزادی، تحصیلات خود را از سر گرفت و پس از اخذ دیپلم علاوه بر تحصیل در دانشگاه، تحصیلات حوزوی را هم آغاز کرد. او پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته حقوق قضایی، رهسپار اسکاتلند شد تا در آنجا تحصیلات‌اش را در رشته حقوق بین الملل دنبال کند. او با اخذ مدرک کارشناسی ارشد به ایران برگشت و در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت شد.

رحیمی برای اولین بار در انتخابات مجلس ششم از حوزه انتخابیه تهران اعلام کاندیداتوری کرد و بصورت مستقل در انتخابات حضور یافت ولی از ورود به مجلس باز ماند. ۸ سال بعد او که به عضویت بنیاد باران به رهبری محمد خاتمی پیوسته بود، برای بار دوم در انتخابات دوره هشتم مجلس اعلام کاندیداتوری کرد و در لیست اصلاح طلبان تهران هم قرار گرفت ولی باز به مجلس راه نیافت. در این دوره تنها علیرضا محجوب از فهرست اصلاح طلبان به مجلس راه یافت.

رحیمی بار دیگر در انتخابات مجلس دهم اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد با حمایت ائتلاف امید (اصلاح طلبان و اعتدال گرایان) از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یابد. رحیمی پس از ورود به مجلس به عضویت فراکسیون امید به رهبری محمد رضا عارف و به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در آمد.

رحیمی همچنین در مجلس دهم به ریاست هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران، منصوب شد.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

رحیمی پیش از ورود به مجلس دهم مدتی در وزارت نیرو و مدتی هم به عنوان مشاور معاون اجرایی حسن روحانی در دولت ایفای وظیفه کرده بود. اهم سوابق اجرایی و سیاسی او به این شرح است:

  • نماینده تهران در مجلس دهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
  • رئیس هیات نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراها در استان تهران
  • عضو بنیاد باران
  • عضو هیأت پژوهشی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
  • مشاور محمد شریعتمداری، معاون اجرایی حسن روحانی رئیس جمهور

 

تایید صلاحیت فعالان جنبش سبز و فشار مسوولان قضایی

علیرضا رحیمی در قامت ریاست هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران، به سیبل مخالفان تبدیل شد. آنها تایید صلاحیت فعالان جنبش سبز در انتخابات شوراها را از جمله اتهامات رحیمی دانسته و بر او تاختند. اما رحیمی این انتقادات را غیر وارد تشخیص داده و می‌گوید: «ما مطلقاً نگاه‌مان به حوادث ۸۸ نیست و محور هم برای ما اصل ۳۷ قانون اساسی (اصل برائت) است و نگاه‌مان به مسائل سیاسی افراد هم نگاه در چارچوب نظام است.» او برخلاف رویه شورای نگهبان و مخالفان جنبش سبز می‌گوید: «حوادث ۸۸ اصلاً نمی‌تواند ملاک ارزیابی افراد به معنای صلاحیت یا عدم صلاحیت قرار بگیرد.»

علیرضا رحیمی که با خبرگزاری مهر مصاحبه می‌کند وقتی با اصرار و این پرسش خبرنگار روبرو می‌شود که یعنی توصیه‌های رهبری نظام هم درباره فتنه ملاک نیست، به صراحت پاسخ می‌دهد ملاک قانون است.

علیرضا رحیمی از جمله نمایندگان فراکسیون امید است که رابطه نزدیکی با سید محمد خاتمی و بنیاد باران دارد.

 

حمایت از حقوق اقلیت های دینی با تایید صلاحیت آنها

در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها توسط نمایندگان مجلس دهم، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه ای غیرمنتظره به نمایندگان، از آنها خواست تا صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های دینی در شهرهایی که اکثریت آن مسلمان هستند را رد کنند. نامه‌ای که رونمایی از یکی از ادله‌های شورای نگهبان برای رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس بود. علیرضا رحیمی رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران در واکنش به این نامه می‌گوید: «در تهران ۴ کاندیدا از اقلیت‌های دینی بودند که هم هیات نظارت و هم هیات اجرایی صلاحیت آنها را تایید کردند.»

او اعطای تابعیت به فرزندانی که از پدر غیر ایرانی و مادر ایرانی در ایران به دنیا آمده‌اند و با فرهنگ ایرانی بزرگ شده‌اند را مورد توجه قرار داده و می‌گوید: این مساله باید در مجلس با نگاه اجتماعی بررسی و تصویب نشود نه با نگاه امنیتی. به گفته نماینده تهران، مجلس باید مشکل تابعیتی این‌ها را حل کند تا آنها از حق شهروندی برخوردار شوند.

او انتخاباتی بودن تدوین حقوق شهروندی از سوی حسن روحانی را غیرواقعی می‌داند و بر این باور است که رئیس جمهور برای حل مشکل حقوق شهروندی عزمی جدی دارد. رحیمی به بازگشایی دفتر حقوق شهروندی در قوه قضاییه در دوران ریاست محمد یزدی اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی امور حقوق شهروندی به درستی پیش نرفت این دفتر هم تعطیل شد ولی حسن روحانی مسیری را باز کرده تا مردم با حقوق خود آشنا شوند.

 

مبارزه با فساد و افشای توزیع کارت ورزش از سوی شهردار میان نمایندگان

همزمان با جدی شدن تلاش اعضای فراکسیون امید برای تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از روند واگذاری املاک نجومی در شهرداری تهران، علیرضا رحیمی در صحن علنی مجلس از تخلف شهرداری تهران در توزیع کارت ورزش رایگان میان نمایندگان پرده برداری کرد و گفت: «شهرداری تهران کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی مبنی بر تسهیلات تربیت بدنی میان جمع کثیری از نمایندگان توزیع کرده است.» او خواستار بررسی این تخلف شهرداری تهران از سوی هیات رئیسه مجلس شد. رحیمی با بیان اینکه اکثر نمایندگان از دریافت این کارت خودداری کرده اند، این اقدام شهرداری را خلاف شان مجلس عنوان کرد.

رحیمی از جمله نمایندگانی است که به بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی هم اعتراض کرده و خواستار آزادی آنهاست. رحیمی به همراه ۴ نماینده دیگر تهران با طرح سوال‌هایی از وزرای اطلاعات و دادگستری خواستار روشن شدن ابعاد این دستگیری‌ها و تلاش برای آزادی دستگیرشدگان شدند.

اعتراض او به نبود آزادی زنان از جمله نمونه‌هایی از فعالیت‌های او برای استیفای حقوق زنان است. او خواهان در اولویت قرار گرفتن مساله تامین امنیت زنان در جامعه توسط نیروی انتظامی است و می‌گوید: «اقدامات انجام گرفته از سوی دستگاه‌ها در زمینه امنیت زنان نیز به صورت کارآمد در راستای برقراری امنیت زنان نیست، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های متولی مسائل اجتماعی باید به دنبال ارتقا امنیت زنان باشند زیرا ارتقا امنیت زنان از نیازهای روز جامعه است.»

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی و روابط فامیلی‌اش با دیگر چهره‌های حکومتی کشور در دست نیست.