درصحن-شوراها: تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، از جمله در انتخابات شوراهای شهر و روستا، طبق قانون انتخابات پیش از آغاز رسمی آن ممنوع است، اما نامزدهای انتخاباتی از هر فرصتی برای طرح نام خود بهره می‌برند. توزیع کارت پستال های تبلیغاتی در حاشیه جشن صعود تیم سپیدرود رشت به لیگ برتر فوتبال ایران، نمونه ای از تخلفات آشکار برخی کاندیداهای انتخابات شورای شهر رشت بود.

شهروند خبرنگاران به «درصحن» از مشاهده این تخلفات در روزهای اخیر گزارش داده اند. در یکی از این گزارش ها آمده است: صعود تیم سپیدرود رشت، که یکی از تیم‌های قدیمی و ریشه‌دار این شهر است، به لیگ برتر فوتبال کشور، یکی از فرصت‌هایی بود که برخی از نامزدهای انتخابات شوراهای شهر به بهره‌برداری از آن پرداختند. تیم سپیدرود رشت ۱۶ اردیبهشت سال جاری در آخرین بازی خود در این فصل فوتبالی، در استادیوم شهید عضدی رشت با پیروزی بر رقیب مازندرانی خود – نساجی قائمشهر- پس از سال‌ها به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد. رویدادی که در پی آن کارناوال‌های زیادی در شهر راه افتاد و البته فرصتی مغتنم برای نامزدهای انتخابات تا به توزیع کارت پستال‌های خود بپردازند!

اما در کنار تخلفات تبلیغاتی در فضاهای عمومی همچون رویدادهای ورزشی و یا شرکت فعال در مراسم‌های ختم و رسمی و غیررسمی، بهره برداری از فضای مجازی هم در این دوره شدت بیشتری به خود گرفته است. تعداد زیادی از نامزدهای انتخاباتی با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی به فعالیت در فضای مجازی مشغول هستند.

همه این فعالیت‌های تبلیغاتی در حالی صورت پذیرفته و می‌پذیرد که هنوز تا زمان صدور مجوز آغاز تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا زمان زیادی باقی مانده است. طبق آیین نامه اجرایی قانون انتخابات شوراها، نامزدها از تاریخ ۲۱ اردیبهشت به مدت یک هفته، اجازه فعالیت‌های تبلیغاتی دارند، اما در عمل بسیاری از نامزدهای در شهرها و روستاهای مختلف از هر فرصتی برای طرح نام خود بهره می‌برند، اقدامی که تخلف از قانون محسوب می‌شود.

انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۹  اردیبهشت برگزار می شود.