درصحن: رفت و آمدهای انتخاباتی، در صحن و راهروهای مجلس از داغ شدن تنور انتخابات در اولین هفته اردیبهشت ۹۶ حکایت داشت. انتخاباتی که قرار است بطور همزمان تکلیف مدیریت شهری و کشوری را برای ۴ سال آینده روشن کند. جمعی از نمایندگان مجلس درگیر هیات نظارت بر انتخابات شوراها هستند و جمع دیگری نقش بازیگردان اصلی ستادهای نامزدان انتخابات را ایفا می کنند تا مجلس یکی از مهمترین محل های رفت و آمد ها و گپ و گفت های انتخاباتی باشد.

نمایندگان مجلس در هفته اول اردیبهشت علاوه بر فعالیت های انتخاباتی، دولت را مکلف کردند تا منابع مالی حق آب تالاب های کشور را در بودجه های سنواتی پیش بینی و نسبت به حفاظت از تالاب ها فعالانه عمل کند. آنها همچنین یک گام قانون لغو مجازات اعدام قاچاقچیان را به پیش بردند و نهایتا اینکه صدای تازه ای از دل مجلس دهم در اعتراض به حصر رهبران جنبش سبز بلند شد تا روشن شود که مجلس در برابر حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در خاموشی محض فرو نرفته است.

وزن بیشتر حامیان روحانی در مجلس

صف بندی های انتخاباتی درون مجلس متفاوت از فضای سیاسی بیرون از مجلس نیست، بنابراین برای تشخیص گرایش فراکسیون های مجلس به کاندیداها، نیاز به رصد خاصی ندارد. هیات رئیسه فراکسیون امید با برگزاری نشستی با رئیس ستاد حسن روحانی، هماهنگی های لازم برای انجام فعالیت های مشترک و هماهنگ را بررسی کرد. فراکسیون اصولگرایان نیز با دعوت از رئیسی و قالیباف، منتظر روزهای آینده است تا تکلیف ائتلاف این دو کاندیدا و انتخاب کاندیدای نهایی روشن شود. مستقل های مجلس نیز نشان داده اند که به تداوم ریاست جمهوری حسن روحانی، دل بسته اند. اما آنچه جالب توجه است نقشی است که نمایندگان مجلس در عرصه رقابت های انتخاباتی بازی می کنند:

۱- رئیس و هیات رئیسه مجلس و حمایت از حسن روحانی

علی لاریجانی که سالهاست می کوشد بر مدار اعتدال حرکت کند، به نظر می رسد تصمیم خود را برای حمایت آشکار از حسن روحانی اتخاذ کرده است. او در اولین اظهار نظر انتخاباتی این هفته برنامه های تبلیغاتی قالیباف و رئیسی را مورد حمله قرار داد و گفت: «در فصل انتخابات برخی افراد ادعا می‌کنند که این مقدار پول می‌دهیم؛ سوال این است که آیا با این پول دادن ها، تولید یا اشتغال ایجاد می شود؟ اینطور نیست، زیرا این یک حرف خلاف است.» این اظهار نظر لاریجانی مستقیم اعطای کارانه از سوی قالیباف و افزایش سه برابری یارانه سه دهک پایین جامعه از سوی رئیسی، را نشانه گرفته بود. او اضافه کرد: «اگر کسی گفت من این مقدار پول خرج می کنم حرف درستی نیست و به نظر من برای فریبکاری چنین موضوعاتی را مطرح کرده است. حرف این است که یک سیاستمدار صادق به مردم مشکلات و منابع را اعلام کند. اگر می خواهیم بیکاری حل شود، باید سرمایه گذاری را در کشور ایجاد کنیم و با مردم روراست باشیم. مردم صدقه نمی خواهند بلکه زمینه برای تولید می خواهند، هر جوان تحصیلکرده می تواند یک موتور تولید و کارآفرین باشد.»

با موضع گیری شفاف علی لاریجانی، موضع اکثریت هیات رئیسه مجلس را می توان حمایت از حسن روحانی دانست، چراکه دیگر اعضای هیات رئیسه جز اقلیتی، عضو فراکسیون امید و مستقل ها هستند و موضع این دو فراکسیون حمایت از حسن روحانی است.

۲- انتخاب محمد علی وکیلی به سخنگویی ستاد حسن روحانی

انتخاب محمد علی وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس و مدیرمسوول روزنامه ابتکار، به سمت سخنگویی ستاد حسن روحانی از رابطه نزدیک روحانی با فراکسیون امید مجلس و مطبوعات اصلاح طلب حکایت دارد.

۳- انتخاب محمد دهقان به ریاست ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف

انتخاب محمد دهقان نماینده پرسابقه طرقبه و چناران به ریاست ستاد محمد باقر قالیباف از خبرهای انتخاباتی مهم مجلس در این هفته بود. انتخابی که نشان داد سر منشاء رد طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از شهرداری تهران کجاست. محمد دهقان در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم توانسته بود بر کرسی نایب رئیسی تکیه بزند. او از چهره های مطرح اصولگرایان در مجلس است.

۴- حاجی بابایی حلقه وصل اصولگرایان مجلس و رئیسی

ابراهیم رئیسی اگرچه خود را اصولگرای اصلاح طلب معرفی می کند ولی بهتر از هر کسی می داند که برای یارگیری باید در پی اصولگرایان باشد. از همین رو اولین دیدارش در مجلس را با فراکسیون اصولگرایان ولایی به ریاست حمید رضا حاجی بابایی برگزار کرد. او به نمایندگان گفت: «بنده کاندیدای همه افراد اصولگرا و اصلاح‌طلبی که در خط امام باشند، هستم و از همه ظرفیت‌های کشور به شرط آن‌که در خط امام باشند استفاده می‌کنم.» حاجی بابایی اگرچه میزبان رئیسی در مجلس بود ولی برای اعلام حمایت رسمی از او منتظر تصمیم جبهه مردمی نیروهای انقلاب است تا بعنوان عضو شورای مرکزی این جبهه سیاسی، هماهنگ با آنها عمل کند.

۵- عارف و فراکسیون اش تمام قد در کنار روحانی

محمد رضا عارف که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری رقیب روحانی بود و در دقیقه نود به نفع او انصراف داد، باردیگر حمایت قاطع خود را از کاندیداتوری حسن روحانی اعلام کرد. او گفت: «من نیز همانند همه دوستان هرکاری که برای حمایت از دولت حسن روحانی بتوانم در حد توان و در زمان مشخص انجام خواهم داد.» همزمان با اعلام حمایت عارف از روحانی، اعضای هیات رئیسه فراکسیون تحت رهبری اش ، فراکسیون امید، در دیداری با محمد شریعتمدار، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی، هماهنگی های لازم جهت انجام اقدامات مشترک را بررسی کردند.

به نظر نمی رسد دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، حامیانی جدی در مجلس دهم داشته باشند چراکه چهره های شاخص مجلس دهم رایزنی های خود را در حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی، باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، شروع کرده اند.

تکلیف دولت به حفاظت از تالاب ها

نمایندگان مجلس این هفته علاوه بر فعالیت های انتخاباتی، در بعد قانونگذاری هم تحرکاتی داشتند. آنها با تصویب لایحه حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها، دولت را مکلف کردند تا منابع مالی حق آب تالاب ها و دریاچه ها را در بودجه های سنواتی منظور کنند. این لایحه با ۱۳۵ رای موافق،‌ ۱۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر به تصویب رسید.

مخالفت با تحقیق و تفحص از مناطق آزاد

تلاش جمعی از نمایندگان با انجام تحقیق و تفحص از سازمان مناطق آزاد با همراهی اکثریت مجلس همراه نشد تا این طرح از دستور کار مجلس خارج شود. پیش از این تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز به تصویب نمایندگان مجلس نرسیده بود.

بررسی وضعیت واردات کالا در مناطق آزاد، وضعیت صادرات، جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد، نحوه برگزاری و بهره برداری از اراضی و ایجاد اشتغال و تولید از محورهای متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد مناطق آزاد بود که به تصویب مجلس نرسید. این طرح با ۸۵ رای موافق ۶۰ رای مخالفت و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر، از تصویب بازماند.

یک گام تا لغو اعدام ۴ هزار محکوم

با تصویب بند ت ماده واحده قانون مبارزه با مواد مخدر در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، مجازات اعدام حدود ۴ هزار متهم محکوم شده، لغو خواهد شد. حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با بیان این مطلب گفته: «طبق این بند ساخت، تولید، توزیع و فروش و وارد کردن مواد مخدر موضوع چهار این قانون مشروط به اینکه بالا ۵۰ کیلو گرم باشد و در ماده هشت بیشتر از یک کیلو گرم باشد، اعدام دارد که این بند به طور کلی حذف شد.»

لغو اعدام از مجموعه مجازات های پیش بینی شده در قانون مبارزه با مواد مخدر، طرح در دست بررسی نمایندگان مجلس است. این طرح به زودی در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. چنانچه این طرح در صحن تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد چون سطح مجازات خفیف تر شده است عطف به ماسبق می شود و حکم اعدام شمار زیادی از محکومان لغو خواهد شد.

روحانی حصر رهبران جنبش سبز را پیگیری کند

یک نماینده تهران از روحانی رئیس جمهور خواسته است تا موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز را از رهبر ایران تقاضا کند. غلامرضا حیدری با تذکری در صحن مجلس گفته: «تذکر و درخواست بنده از آقای روحانی به‌عنوان رییس شورای‌عالی امنیت ملی این است که از مقام معظم رهبری تقاضای رفع حصر آقایان کروبی و موسوی و سرکار خانم رهنورد و لغو ممنوع‌التصویری آقای خاتمی را مطرح کنند.» او خواستار بررسی دلیل حبس و حصر روسای جمهوری، نخست وزیر و رئیس مجلس ایران توسط مراکز تحقیقاتی همچون مرکز تحقیقات استراتژیک شده و گفته: حبس و حصر روسای جمهور سابق به یک روند درآمده است. حیدری از رهبر ایران خواسته است تا دستور دهد حصر بیش از این کشدار نشود.