درصحن-شوراها: اعلام نتایج تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها توسط هیات های اجرایی و نظارتی اگرچه از کم تعداد بودن رد صلاحیت شدگان (در قیاس به رد صلاحیت های فله ای در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی) حکایت دارد ولی با اعتراض بلند رد صلاحیت شدگان همراه بوده است.

داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات شوراها تا دو روز دیگر (ششم اردیبهشت) فرصت دارند اعتراض خود را به هیات های نظارت استان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ارائه کنند تا هیات های نظارت، بتوانند رسیدگی مجدد به پرونده آنها را در دستور کار قرار دهند.

نتایج تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها روز دوم اردیبهشت از طریق پیامک به داوطلبان اطلاع داده و رد صلاحیت شدگان از روز سوم اردیبهشت به مدت چهار روز فرصت اعتراض داشته و دارند. به گفته رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، در این دوره صلاحیت ۲.۵ درصد کاندیداها توسط هیات اجرایی رد شده بود که این میزان، پس از بررسی های اعضای هیات نظارت با افزایش یک درصدی به ۳.۵ درصد رسید. صلاحیت ۸۴ درصد کاندیداها نیز تایید و مابقی کاندیداها از حضور در عرصه رقابت ها انصراف داده اند. این در حالی است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره دهم، صلاحیت حدود ۶۰ درصد کاندیداها رد شده بود.

جدول تعداد کاندیداها و میزان رد صلاحیت ها در سه دوره اخیر انتخابات شوراها

کل کاندیداها تایید صلاحیت شدگان رد صلاحیت شدگان درصد رد صلاحیت ها
دوره سوم ؟؟؟ ۲۴۷۷۵۹ ۱۰۷۴۳ ؟؟؟*
دوره چهارم ۳۰۰۱۶۵ ۲۵۹۷۵۹ ۸۴۵۰ ۳٪
دوره پنجم ۲۸۹۷۷۷ ۲۳۲۵۰۰* ۱۰۱۴۲* ۳.۵٪

* درصد رد صلاحیت ها در دوره سوم روشن نیست چراکه عدد دقیق کل کاندیداها در دسترس نیست که مبتنی بر آن بتوان درصد رد صلاحیت ها را مشخص کرد.

* عدد تایید و رد صلاحیت شدگان دوره پنجم هنوز نهایی نیست چراکه رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده هنوز انجام نشده است. عدد نهایی روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری مشخص خواهد شد.

تعیین صلاحیت ها در تهران

تعیین صلاحیت کاندیداها در کلانشهرها، خصوصا تهران، همیشه با سرو صداهایی همراه بوده است. چراکه سیاسی ترین برخوردها در بررسی صلاحیت کاندیداها در کلان شهرها و بطور ویژه در شهر تهران انجام می شود. چراکه نمایندگان کلان شهرها در مجلس شورای اسلامی که مسوولیت بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراها را برعهده دارند، عموما چهره هایی سیاسی با وابستگی حزبی و تشکیلاتی هستند و داوری آنها معمولا به گرایش های سیاسی آلوده است.

این قاعده در این دوره نیز تکرار شده است. رد صلاحیت ۱۱ عضو شورای شهر تهران، با اعتراض رئیس شورا همراه شده، هرچند رئیس هیات نظارت، اظهار نظر سیاسیون را پیش داوری و قبل از بررسی شکایت معترضان در هیات نظارت می داند و می گوید: «رد صلاحیت ها هنوز قطعی نیست. افرادی که رد صلاحیت شدند می‌توانند در تاریخ دوم و سوم اردیبهشت ماه به هیات‌های استان وشهرستان مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح کرده به مدت ده روز به این شکایات بررسی می‌شود.» اما به رغم توضیحات رئیس هیات نظارت، طیف معترضان دو انتخابات شورای چهارم و پنجم نشان می دهد که تعیین صلاحیت ها می تواند متاثر از رویکرد سیاسی اعضای هیات اجرایی و نظارتی باشد چراکه در دوره چهارم که هیات اجرا و نظارت در اختیار اصولگرایان بود، اصلاح طلبان معترض بودند و در این دوره که اصلاح طلبان در مسند قدرت قرار دارند، اصولگرایان معترض عملکرد هیات نظارت و اجرا هستند.

جدول تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها در استان تهران طی دو دوره اخیر

تعداد کاندیداها تعداد رد صلاحیت شدگان تعداد معترضان تعداد تایید صلاحیت شدگان تعداد رد صلاحیت شدگان
دوره چهارم ۸۷۱۴ ۶۴۴ ۶۰۰ ۳۱۴ ۲۸۶
دوره پنجم ۱۰۴۲۰ ۱۴۵۰ ۲۸۵* ؟؟؟ ؟؟؟

* این عدد هنوز نهایی نیست. تا روز دوم ۲۸۵ کاندیدای رد صلاحیت شده استان تهران اعتراض خود را ثبت کرده اند و آنها دو روز دیگر فرصت اعلام شکایت دارند. علیرضا رحیمی رئیس هیات نظارت استان تهران با اعلام این آمار گفته: «ساختار هیات نظارت به همین دلیل چند مرحله ای پیش بینی شده تا اگر در مراحل اولیه هیات اجرایی یا نظارت شهرستان اشتباهی صورت گرفت، هیات نظارت آن را اصلاح کند البته در موارد خاص هیات مرکزی بازرسان خود را نیز به این موضوع وارد می کنند تا کمیته بازرسی رسیدگی های لازم را انجام دهند.»

جدول تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها در شهر تهران طی دو دوره اخیر

تعداد کاندیداها تعداد رد صلاحیت شدگان تعداد معترضان تعداد تایید صلاحیت شدگان تعداد رد صلاحیت شدگان
دوره چهارم ۱۹۶۰ ۲۱۰ ۲۰۰ ۹۱ ۱۰۹
دوره پنجم ۱۰۴۲۰ ۱۴۵۰ ؟؟؟ ؟؟؟ ؟؟؟

رد صلاحیت سیاسیون در تهران و کلانشهرها

رد صلاحیت ۱۱ عضو شورای شهر تهران که در میان آنها هم اصلاح طلب و هم اصولگرا به چشم می خورد با اعتراض رئیس شورای شهر و برخی سیاسیون روبرو شده است. آنها رد صلاحیت طلایی نایب رئیس شورا، علیرضا دبیر، الهه راستگو و … را نشانه برخورد سیاسی اعضای هیات اجرایی و نظارتی دانسته اند. این اتهامی که امروز توسط اصولگرایان به اصلاح طلبان و اعتدالگرایان هیات های اجرایی و نظارتی وارد می کنند در دوره قبل توسط اصلاح طلبان به اصولگرایان وارد بود چراکه در دوره قبل اکثریت چهره های اصلاح طلبی که اعلام کاندیداتوری کرده بودند با مهر رد صلاحیت از گردونه رقابت ها حذف شدند. چهره هایی همچون معصومه ابتکار، عبدالرضا داوری، مجید نصیرپور، درودیان، فاطمه راکعی، علی ربیعی، علی صالح آبادی، فریدون عموزاده خلیلی، محسن هاشمی و … از جمله اصلاح طلبانی بوند که صلاحیت شان توسط هیات اجرایی و نظارتی انتخابات شورای چهارم که در اختیار اصولگرایان بود رد شد.

در این دوره علاوه بر اصولگرایان تهران که به نتایج اعلام شده معترض هستند، اصلاح طلبان مشهد و تبریز نیز از عملکرد هیات نظارت ناخرسندند و آنها را به سیاسی کاری متهم می کنند.

نتایج نهایی تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا روز ۱۸ اردیبهشت اعلام و اسامی قطعی تایید صلاحیت شدگان، برای شروع تبلیغات انتخاباتی در این روز، از سوی ستاد انتخابات اعلام می شود.