درصحن: شورای نگهبان با اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون های تخصصی نهاد پارلمان ایران را صاحب صلاحیت برای ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی تشخیص نداد. آنها در حالی چهره های پارلمانی را با مهر عدم صلاحیت از گردونه رقابت های خارج کردند که برخی از رقبای تایید صلاحیت شده آنها سابقه اجرایی و مدیریتی بیشتری نداشتند.

اعضای شورای نگهبان از میان ۱۶۴۰ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، تنها صلاحیت جهانگیری، روحانی، رئیسی، قالیباف، میرسلیم و هاشمی طبا را تایید کردند و رای به رد صلاحیت نمایندگان مجلس که برای ورود به پاستور خیز برداشته بودند، دادند تا روشن شود راه پاستور (نهاد ریاست جمهوری) از بهارستان (مجلس شورای اسلامی) مسدود است.

حاجی بابایی نماینده همدان و رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و وزیر اسبق آموزش و پرورش

مهدی زاهدی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و وزیر اسبق آموزش عالی

حسن نوروزی نماینده رباط کریم و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی

مصطفی کواکبیان نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نهم و از فرماندهان سابق سپاه

پنج نماینده مجلس دهم بودند که برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده بودند. سوابق جملگی آنها رد شد. در میان رد صلاحیت شدگان نام برخی از نمایندگان ادوار مجلس نیز به چشم می خورد:

علیرضا زاکانی نماینده تهران در ادوار هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون ویژه برجام

حسن سبحانی نماینده دامغان در ادوار پنجم تا هفتم مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، استاد دانشگاه تهران

محسن رهامی نماینده خدابنده در ادوار اول و دوم مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه

موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد در ادوار هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی

عوض حیدرپور نماینده شهرضا در ادوار هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی

در میان تایید صلاحیت شدگان سابقه اجرایی و مدیریتی حداقل یک نفر آنها (مصطفی میرسلیم)، از برخی نمایندگانی که صلاحیت شان برای انتخابات ریاست جمهوری رد شده بیشتر نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عالی ترین مقام مدیریتی میرسلیم بوده در حالیکه دو نماینده رد صلاحیت شده (حاجی بابایی و زاهدی) هم سابقه وزارت دارند و هم سابقه ریاست کمیسیون. حاجی بابایی علاوه بر وزارت و ریاست کمیسیون، سابقه پنج دوره نمایندگی مجلس و عضویت در هیات رئیسه مجلس را در کارنامه خود دارد.

شورای نگهبان اگرچه به ورود نمایندگان مجلس به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، روی خوش نشان نمی دهد ولی چراغ اش همیشه در برابر شهردار تهران سبز بوده است. محمود احمدی نژاد و محمد باقر قالیباف شهردار فعلی و سابق تهران، از شهرداری به رقابت های انتخاباتی راه یافتند. هر چند در این دوره از رقابت ها، صلاحیت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران هم رد شد.

معیار شورای نگهبان برای تایید و رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری مشخص نیست و به نظر می رسد سلیقه بر معیارها و مصادیق قانونی ارجحیت دارد.