درصحن: تقاضای احمد جنتی از هیات نظارت بر انتخابات شوراها مبنی بر رد صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های مذهبی در حوزه های انتخابیه‌ای که اکثریت با شیعیان است، با مخالفت قاطع علی لاریجانی مواجه شد. علی لاریجانی این تقاضا را غیرقانونی و خارج از اختیارات شورای نگهبان دانسته است. قاسم میرزایی نیکو عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اعلام این خبر گفته: دستور علی لاریجانی به هیات نظارت بصورت کتبی اعلام شده است.

بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها بر عهده نمایندگان مجلس است. شورای نگهبان مسوولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را عهده‌دار است. علی لاریجانی با اشاره به این تفکیک وظیفه گفته است نظارت بر انتخابات شورا به شورای نگهبان و احمد جنتی ربطی پیدا نمی کند. هیات نظارت بر انتخابات شوراها، مر قانون را رعایت کند و قانون منعی برای کاندیداتوری اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها ایجاد نکرده است.

سخنگوی شورای نگهبان نیز دستور احمد جنتی را نظر جمعی از علمای شیعه دانسته بود که معتقدند در جایی که شیعیان اکثریت دارند، اقلیت‌های مذهبی نمی توانند انتخاب شوند و بر امور شیعیان تصمیم گیری کنند. مجلس با این نظر مخالف است و قانون را بر نظر برخی از علما ارجح می داند.

برخلاف شورای نگهبان که در بررسی صلاحیت کاندیداها، با اعمال نظارت استصوابی، تعداد کثیری رد صلاحیت می‌شوند، اخبار منتشره از رد صلاحیت محدود کاندیداها در انتخابات شوراها حکایت دارد.