درصحن-شوراها: اعضای شوراهای شهر همچون نمایندگان مجلس دو هفته اول فروردین، جلسه نداشتند، اما حجم سفرهای نوروزی، و مسوولیت اسکان و تامین امنیت و رفاه مسافران، آنها و مسوولان شهرداری را برآن داشته بود تا در شهر محل خدمت بمانند تا بر رتق و فتق امور نظارت داشته باشند. در این بین زلزله مشهد و پس لرزه های آن سبب شد تا منطقه شمال شرقی کشور در موقعیت بحران قرار گیرد. اما آنچه بحث برانگیز شد، سفر شهردار مشهد به تهران برای شرکت در نشست انتخاباتی اصولگرایان، در روزی بود که مردم زلزله زده مشهد و حومه، نگران از پس لرزه های گاه و بیگاه، دلهره آورترین لحظات را سپری می کردند.

بررسی بودجه سال ۹۶ شهرداری ها، ارائه گزارش از خدمات نووزی شهرداری به مردم و میزان رضایت مسافران، و توصیه انتخاباتی یک عضو انصراف داده شورای شهر تهران به رای دهندگان در خصوص انتخاب بهترین ها، از جمله مهمترین اخبار حوزه شهری در هفته سوم فروردین ماه بود.

سفر شهردار مشهد با هماهنگی شورا، در روز بحران

به گزارش رسانه های داخلی، بروز پس لرزه های متوالی در مشهد موجب شد مردم شب (شب پنج شنبه ۱۷فروردین) را در چادر ها و یا ماشین های شخصی سپری کنند و روز را در خیابانها و حرم رضوی سپری کنند. حدود ۱۰ هزار نفر در سوله های پیش بینی شده ساکن شده اند و هزاران نفر نیز در حرم رضوی و معابر عمومی حضور دارند. اما در چنین روزی شهردار مشهد ترجیح داد به جای ماندن در مشهد و حضور در ستاد بحران، راهی تهران شود تا در نشست انتخاباتی اصولگرایان (جمنا)، به نیابت از آیت الله ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، کاندیداتوری وی را برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اعلام کند.

انتشار این خبر در سطح شهر که با تشدید نگرانی مردم همراه شد، مسوولان و اعضای شورای شهر را به واکنش وادار کرد ولی آنها نه تنها تصمیم صولت مرتضوی شهردار را مورد نقادی قرار ندادند بلکه اعلام کردند در اتخاذ این تصمیم اعضای شورای شهر نیز دخیل بوده اند و با اعطای مرخصی توسط شورا، صولتی راهی تهران شده است.

محمد کمال سرویها رئیس شورای شهر مشهد در گفتگویی اعلام کرد: «شخص سید صولت مرتضوی شهردار مشهد از همان ابتدا برای تمام سفرهای خود به خارج از شهر با شورای  اسلامی شهر هماهنگی کامل داشته و برای سفر اخیر خود به تهران نیز مرخصی خود را از شورای شهر مشهد دریافت کرده و هیچ مشکلی قانونی در این ارتباط وجود نداشته است.» او اضافه کرده: «در محدوده خدماتی شهرداری مشهد هیچ آثار تخریبی خاصی گزارش نشده، اما در خارج شهر شاهد خرابی‌های بودیم که این موضوع به شهردار مشهد ارتباطی ندارد و استاندار و فرماندار مسئول  آن هستند که ازدقایق نخست  زحمات فراوانی را متحمل شده اند.» او به این پرسش پاسخ نمی دهد که ماموریت ستاد بحران، تنها محدود به روزهای پس از ایجاد بحران نیست، بلکه هر گاه احتمال وقوع بحران نیز وجود دارد، ستاد بحران باید در آماده باش باشد و چطور در روزی که به مردم مشهد توصیه می شود از مناطق ناامن فاصله بگیرند و آنها از ترس وقوع زلزله مجدد در خیابانها سرگردان هستند، شهردار احساس تکلیف نمی کند و می تواند با اخذ مرخصی، علایق سیاسی خود و اعضای شورای شهر را پیگیری کند.

مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه در شب بحران، آتش نشانی مشهد و شهرداری در آماده باش بوده، اعلام کرده: «شهردار مشهد بعد از اینکه این اطمینان را حاصل کرد که خطری شهر مشهد را تهدید نمی‌کند با اخذ مرخصی از شورای اسلامی شهر و در ساعت 6 و 45 دقیقه صبح مشهد را به مقصد تهران ترک ‌تا به عنوان معتمد سیاسی برای ساعاتی محدود در جلسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) حضور یابد و عصر امروز مجدداً به حوزه استحفاظی خود در مشهد بر‌گشتند.»

نظارت بر اعضای شوراها افزایش یابد

رحمت اله حافظی عضو شورای شهر تهران و از جدی ترین منتقدین قالیباف که پرهیز از اعلام کاندیداتوری اش برای شرکت در انتخابات شورای پنجم خبرساز شد، خواستار افزایش نظارت بر اعضای شورای شهر شده و گفته: این نظارت بر عملکرد باید به طریقی باشد که یک عضو شورای شهر به خود اجازه ندهد که دستور توقف اجرای حکم ماده 100 را به شهردار منطقه ای بدهد، این رویه پسندیده نیست و انتظار داریم مداخله شود تا از این رفتارها ممانعت بعمل آید.

او خطاب به هیات رئیسه شورای شهر تهران گفته امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد که اجرای حکمی با توصیه عضو شورا متوقف شده باشد.

حافظی که گفته می شود به دلیل مشکلات خانوادگی از ثبت نام در انتخابات خودداری کرده به رای دهندگان توصیه کرده به کسانی رای دهند که اولا «پاک دست» باشند و پیش از این در پست هایی که داشته اند، ثابت کرده باشند که طمعی به مال مردم ندارند و دوم اینکه، «خبره باشند» یعنی حداقل در یکی از امور حوزه شهری تخصص داشته باشند.

تخفیف ۶۲ میلیاردی شهرداری به شهروندان در حمل و نقل عمومی

در جریان بررسی اصلاحیه مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیکی حمل و نقل عمومی شهر تهران، علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از تخفیف ۶۲ میلیاردی شهرداری به شهروندان در حمل و نقل عمومی بدون دریافت کمک از دولت اشاره کرده و گفته: «شهرداری تهران در حمل و نقل عمومی ا ز جمله مترو،‌ اتوبوس، سرویس معلولان و ایثارگران سرجمع ۶۲ میلیارد تومان تخفیف در طول سال ارائه داده است.»

او با انتقاد از دولت که اجازه افزایش نرخ بلیط وسایل حمل و نقل عمومی را نمی دهد گفته:  «در حال حاضر ۲۲ میلیارد تومان تخفیف در مترو، ۱۰ میلیارد تومان تخفیف در اتوبوس، ۲۰ میلیارد تومان سرویس معلولان و ۱۰ میلیارد تومان نیز در بخش ایثارگران تخفیف‌هایی ارائه شده است.» به گفته دبیر دولت سهم خود در حمل و نقل عمومی را پرداخت نمی کند و شهروندان نیز از سهم ۳۳ درصدی قیمت تمام شده بلیط، تنها ۲۲ درصد پرداخت می کنند.

اعضای شورای شهر تهران، همچنین به ارائه تخفیف ۸۰ درصدی نرخ بلیط وسایل حمل و نقل عمومی به سربازان تهرانی که در پادگانهای تهران، دوران خدمت وظیفه عمومی را طی می کنند، موافقت کردند. سربازان تهرانی روزانه ۴ بار از بلیط تخفیف دار می توانند استفاده کنند.

اختلاف نظر دولت و شورای شهر در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی، به شورای حل اختلاف ارجاع شده است. دولت مخالف افزایش و شورا موافق آن است.

تشکر امام جمعه ازمدیریت شهری برای ساحل سازی و ایجاد نشاط

نماینده رهبر ایران و امام جمعه بوشهر از شهرداری و شورای شهر این بندر جنوبی، برای ساحل سازی تشکر کرده و گفته: «شهر بوشهر در زمینه ساحل سازی، فضای مطلوب شهری و چهره فرهنگی در این دو سال بسیار جوان و شاداب شده این قابل تقدیر است که نشان از توجه و تلاش های مجموعه مدیریت حوزه شهری است.» آیت الله صفایی بوشهری اضافه کرده: «هر تازه واردی که به شهر بوشهر سفر می‌کند آرامشی که ناشی از فرهنگ و تمدن مردم ولایی بوشهر است را به خوبی درک می‌کند که نشان می‌دهد در کنار فضای فرهنگی و دینی مطلوب در شهر بوشهر، تکریم مردم نیز دیده می‌شود.»

رضایت مندی واقعی یا ساختگی؟

گزارش شهرداران و اعضای شوراها از سطح رضایت مسافران نوروزی از خدمات دریافتی، در پایان نوروز ۹۶ در صورت واقعی بودن، نشان از تحولی عظیم در خدمات رسانی به مسافران حکایت دارد. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان از رضایتمندی ۹۵ درصدی مسافران خبر داده و گفته: «در نظرسنجی‌ها با وجود نامساعد بودن شرایط جوی، ۹۵ درصد مسافران و گردشگران از اسکان، نظافت و زیباسازی، نصب علائم و خدمات‌دهی در شهر همدان رضایت داشتند.» او تنها آسفالت خیابانها را نامناسب ارزیابی کرده و گفته این مشکل باید حل شود.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز از رضایت ۸۰ درصدی مسافران نوروزی تهران خبر داده و گفته در نوروز ۹۶ میزان ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر را اسکان دادیم که به نسبت سال گذشته رشد ۵ درصدی را نشان می دهد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر لاهیجان نیز این شهر را از مطرح ترین شهرهای گردشگری ایران توصیف کرده و گفته: «اقدامات بسیار خوب شهرداری لاهیجان در ارتقای سطح کیفی مبلمان شهری و رسیدن به استانداردهای موردنیاز شهرهای توریستی و گردشگری، هم اکنون لاهیجان یکی از شهرهای مطرح در حوزه گردشگری کشور است.»

معاون فرماندار جیرفت نیز با بیان اینکه در ایام نوروز این شهر میزبان ۵۰ هزار مسافر نوروزی بوده، سطح رضایت مندی مسافران را خوب ارزیابی کرده و گفته: «طی بازدیدی که از ستادهای اسکان نوروزی داشتیم، مسافرین نوروزی از محل اسکان خود رضایت کامل داشتند.» معاون فرماندار جاسک نیز با اشاره به نظرسنجی انجام شده، رضایتمندی مسافران نوروزی جاسک را خوب و قابل قبول ارزیابی کرده است.