درصحن-شوراها: ثبت نام کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، به اتمام رسید تا گام اول انتخابات، پایان یابد. در این مرحله، رشد ۱۴ درصدی کاندیداها نسبت به دوره چهارم و حضور پررنگ چهره های شناخته شده نشان از داغ بودن تنور انتخابات این دوره از شوراهای شهر و روستا دارد. ثبت نام کاندیداها بین روزهای ۳۰ اسفند ۹۵ تا ۶ فروردین ۹۶ ادامه داشت.

براساس گزارش ستاد انتخابات کشور در این دوره ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر در سراسر کشور اعلام کاندیداتوری کردند که نسبت به دوره قبل رشد ۱۴ درصدی را نشان می دهد. حال آنکه افزوده شدن ارائه گواهی عدم سوء‌ پیشینه توسط کاندیداها و تقارن زمان ثبت نام با هفته اول نوروز،‌ شرایط ثبت نام برای کاندیداها را سخت تر کرده بود.

در مجموع ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر برای انتخابات شورای شهر‌ثبت نام کردند که ۲۰% کل هستند و ۲۳۲هزار نفر هم برای شورای روستاها نام‌نویسی کردند.
نگاهی به ترکیب جنسیتی کاندیداها نشان می دهد که در مجموع ثبت‌نام کنندگان ۲۶۹ هزار و ۵۴۰ نفر آقایان هستند که حدود ۹۳.۷ ثبت‌نام کنندگان را تشکیل می‌دهند و مابقی خانم هستند. یعنی کمتر از ۷ درصد کاندیداها و معادل ۱۷ هزار و ۸۸۵ نفر.
بالاترین میانگین سنی کاندیداها را افراد ۳۰ تا ۳۵ سال تشکیل می دهند که نشان از تمایل جوانان به انتخاب شدن دارد. ۵۱ هزار و ۹۹۲ کاندیدای این گروه سنی ثبت نام کرده اند. آمار منتشره نشان می دهد افراد بالای ۷۵ سال اگرچه کمترین تمایل را به کاندیداتوری داشته اند ولی کم نبودند مسن ترهایی که هنوز تمایل به انتخاب شدن دارند. در این گروه سنی ۱۸۸۹ نفر ثبت نام کرده اند. جالبتر اینکه پیرترین کاندیدای این دوره از انتخابات ۱۰۱ سال دارد و البته جوانانی هم با ۲۵ سال رویای ورود به شورا دارند.
در شهر تهران جایی که تعداد زیادی از چهره های شناخته شده سیاسی، ورزشی، فرهنگی ثبت نام کرده اند، حدود ۳۰۰۰ کاندیدا برای ۲۱ کرسی شورای تهران رقابت خواهند کرد که ۵۲۳ نفر آنان را خانم ها تشکیل می دهند.
همزمان با ثبت نام کاندیداها، یک نسخه از مدارک آنها برای استعلام به دستگاههای چهارگانه اطلاعات، دادگستری، ثبت احوال و نیروی انتظامی ارسال شده تا نسبت به صلاحیت آنها برای ورود به شوراها، ارجاع شده است. این مراجع ده روز فرصت دارند تا نظر خود را اعلام کنند.
صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها از روز ۱۷ تا ۲۳ فروردین توسط هیات های اجرایی بررسی و نتیجه آن روز ۲۴ فروردین به هیات نظارت اعلام می شود. هیات نظارت نیز ۷ روز فرصت بررسی و اعلام نظر دارد. و نهایتا اینکه روز ۱۷ اردیبهشت نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها به فرمانداری اعلام و لیست نهایی آگهی می‌شود.
کاندیداهای تایید صلاحیت شده از روز ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت فرصت تبلیغات دارند. انتخابات پنجمین دوره شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۹ اردیبهشت در سراسر کشور برگزار می شود.
منبع: ستاد انتخابات کشور