درصحن: تغییر ترکیب مجلس در هر دوره سبب شده که کمتر نماینده‌ای را بتوان یافت که برای چندین دوره متمادی توانسته باشد کرسی خود را در مجلس حفظ کند. «حسین امیری خامکانی» یکی از معدود نمایندگان مجلس است که برای پنج دوره متمادی، از حوزه انتخابیه زرند، در مجلس حضور دارد. نماینده‌ای اصلاح طلب که کمتر وارد مباحث چالش برانگیز سیاسی می‌شود و سرش به توسعه و عمران زرند و استان کرمان، گرم است.

حسین امیری خامکانی کیست؟

حسین امیری خامکانی در سال ۱۳۳۷ در روستای «ده فیاض» از توابع زرند کرمان متولد شد. پدرش کارگر و در کارگاه‌های کوره پزی کار می‌کرد. او تا مقطع دبیرستان در روستا درس می‌خواند و کنار درس خواندن همراه پدر به کارگری مشغول بود، ولی وقتی به سن ورود به دبیرستان رسید، روستا را به قصد تحصیل ترک و رهسپار زرند شد.

ورود او به دبیرستان با اوج گیری فعالیت‌های انقلابی همراه بود، او خود را در ردیف دانش آموز انقلابی کرمان معرفی می‌کند. امیری در سال ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشته فیزیک راهی دانشگاه باهنر کرمان شد. دانشگاهی که سال دوم تاسیس‌اش را تجربه می‌کرد. او در دانشگاه با چهره‌های سیاسی همچون حسین مرعشی معاون سازمان میراث فرهنگی دولت خاتمی و اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، آشنا شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران، حسین امیری خامکانی که دانشجوی فیزیک بود به سپاه پیوست و به فرماندهی سپاه زرند رسید. او علاوه بر فرماندهی سپاه، با جهاد دانشگاهی همکاری داشت و به ریاست نهضت سوادآموزی زرند نیز رسید.

امیری خامکانی سپس با استفاده از بورسیه تحصیلی راهی دانشگاه نیوکاسل انگلستان شد تا دکترایش را در رشته فیزیک اخذ کند. او می‌گوید: «چون دانشجوی ممتاز بودم با استفاده از بورسیه دانشجویان ممتاز راهی انگلستان شدم. او در انگلستان به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اتحادیه انگلستان ملحق می‌شود و در کنار تحصیل در انجمن اسلامی فعال بوده است.»

امیری با اتمام تحصیل، تصمیم به بازگشت به ایران می‌گیرد و چون بورس دانشگاه باهنر بوده، به این دانشگاه باز می‌گردد و عهده دار معاونت آموزشی این دانشگاه می‌شود.

امیری خامکانی در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار تصمیم می‌گیرد برای ورود به مجلس ششم اعلام کاندیداتوری کند و موفق می‌شود با کسب اکثریت آراء مردم زرند، راهی مجلس شود. حضور او در مجلس ششم اولین تجربه پارلمانی این چهره دانشگاهی/نظامی زرند است. او به رغم عضویت در فراکسیون دوم خرداد مجلس ششم، ولی از معدود نمایندگان اصلاح طلب این دوره از مجلس است که صلاحیت‌اش برای مجلس هفتم تایید و موفق می‌شود، برای پنج دوره متوالی، کرسی حوزه انتخابیه زرند را در اختیار خود نگه دارد.

امیری خامکانی، در مجلس ششم و هفتم در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور داشت و از مجلس هشتم به عضویت کمیسیون انرژی درآمد و در مجلس دهم به نایب رئیسی این کمیسیون رسید. او چهره‌ای صنعتی-عمرانی از خود به نمایش گذاشته و بیشتر به عمران و آبادانی زرند و در ابعادی بزرگتر عمران استان کرمان را در دستور کار خود قرار داده، لذا کمتر در مباحث چالش برانگیز سیاسی اظهار نظر می‌کند و بیشتر می‌کوشد بر مدار اعتدال حرکت کند.

او از چهره‌های تاثیرگذار فراکسیون امید در مجلس دهم است و موفق شده ریاست مجمع نمایندگان استان کرمان را از آن خود کند. امیری خامکانی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارد، با سینما سر و کاری ندارد و نه قرمز است و نه آبی و در موسیقی به گفته خودش، تنها شنونده صدای محمد رضا شجریان است.

سوابق اجرایی و مدیریتی

حسین امیری خامکانی بیشتر عمر حرفه‌ای خود را در مجلس گذرانده است (هفدهمین سال حضور در مجلس را سپری می کند و تا سه سال آینده در مجلس خواهد بود.) بنابراین در حوزه اجرایی و مدیریتی، دارای کارنامه چندان پرباری نیست. او پیش از ورود به مجلس، این سوابق را در کارنامه اش ثبت کرده است:

– معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر

– رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان

– فرمانده سپاه پاسداران زرند

– رئیس نهضت سوادآموزی زرند

انقلاب ۵۷ و دوران مبارزه

حسین امیری خامکانی، از دوران دبیرستان در ردیف نیروهای انقلابی زرند بوده است. همراه دانش آموزان در تظاهرات شرکت داشته و با ورود به دانشگاه بر این فعالیت‌ها افزوده است. او در خصوص دوران مبارزه می‌گوید: «حال وهوایی که در سال 57 در چنین روزهایی حاکم بود مقابله جدی مردم با رژیمی که هم در درون مجهز به یک سیستم اطلاعاتی قوی به نام ساواک بود و هم نسبت به کشورهای اطراف مجهز به ارتشی قوی و دارای تاکتیک‌های خاص خود بود. روش‌های مردم فریب و استفاده ابرازی از قشرهای خاصی که نمونه‌های آن را در آتش سوزی مسجد جامع دیدیم که به زعم خودشان می‌خواستند مردم را در مقابل مردم قرار دهند و هیچ کدام از امکانات و تجهیزات و هیچ کدام از روش‌ها نتوانست اراده ملت را سست کند.»

او با پیروزی انقلاب به سپاه پاسداران پیوست و رابطه خود را با نیروهای انقلابی حفظ و به فرماندهی سپاه زرند رسید.

اعتماد عمومی لازمه اجرای منشور حقوق بشر

به باور حسین امیری خامکانی، «اعتماد عمومی» لازمه اجرای منشور حقوق بشر است. او در این خصوص می‌گوید: «اداره جامعه بدون مسئولیت پذیری مردم در قبال حقوق خود و دیگران امکان پذیر نیست، لذا علاوه بر مسئولیت‌های حقوق بشری باید به مسئولیت‌های شهروندی نیز توجه کرد.» او با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور باید آموزش حقوق شهروندی را در اولویت برنامه‌های خود بداند، می‌افزاید: «رسالت اصلی آموزش عمومی همین توسعه حقوق شهروندی است و باید در جامعه فراگیر شود.»

دفاع از حقوق کارگران و پیگیری وضعیت معیشت آنها و حساسیت نسبت به مساله محیط زیست، از طریق نطق‌ها و سخنرانی‌ها، وجه برجسته فعالیت حقوق بشری این نماینده مجلس است.

او از آزادی بیان و آزادی تجمعات حمایت کرده و می‌گوی: « در هیچ کجای دموکراسی و مردم سالاری وجود ندارد که فردی یا گروهی جلسه‌ای را برهم بزنند. دموکراسی ایجاب می‌کند جلساتی که اتفاقا مجوز قانونی نیز داشته‌اند، برگزار شوند. اینکه به اسم ارزش‌های یک کشور، ارزش دیگری همچون دموکراسی و رعایت قواعد بازی سیاسی پایمال شود نه به صلاح کشور اسلامی‌مان است و نه نتیجه خوبی را به دنبال دارد.»

حمایت از کاندیداتوری موسوی، سکوت در برابر جنبش سبز

حسین امیری خامکانی همچون اکثر نمایندگان اصلاح طلب ادوار مجلس شورای اسلامی، از جمله حامیان کاندیداتوری میرحسین موسوی بود و بیانیه‌ای در حمایت از او منتشر کرد. اما از فردای جنبش سبز کمتر فعالیتی در حمایت از جنبش سبز یا سخنی علیه این جنبش از او شنیده نشده، لذا او را می توان در ردیف ساکتین جنبش سبز معرفی کرد. گرایش فکری و مشی اصلاح طلبانه او، تنها ادله‌ای است که او را در ردیف حامیان جنبش سبز قرار می دهد.

خانواده

پدرش اکبر امیری، کارگر بود که در سال ۱۳۹۴ دارفانی را وداع گفت. برادرش محمد امیری نیز در سال ۱۳۹۵ درگذشت. برادرش مسوولیت دفتراش در زرند را عهده دار بود. همسرش خانه دار است و ۴ فرزند و یک نوه دارد. اطلاعات بیشتری از خانواده و فامیل او در دست نیست.