درصحن-شوراها- بهروز مصلحی: عملیات آسفالت‌کشی خیابان‌های رشت، آن هم در روزهای پایانی سال، تبدیل به موضوعی برای گله‌گذاری شهروندان شده است. رشت یکی از مقاصد میهمانان نوروزی است که هر ساله در تعطیلات ابتدای سال میزبان بیش از دو میلیون مسافر است. بازارها و خیابان‌های شهر هم مانند بسیاری از نقاط ایران در این روزها چهره شب عیدی به خود گرفته و پر رفت و آمد است. هرچند هنوز بسیاری از کاسب‌ها همچنان گله‌مند هستند و کسب و کار را کم رونق می‌دانند.

در این گیر و دار، شهرداری رشت تصمیم گرفته تا عملیات آسفالت‌کشی بسیاری از خیابان‌های اصلی و مهم شهر را هم در همین ایام به انجام برساند. این در حالی است که مسوولین شهرداری یکی از دلایل این اقدام را خسارت‌های ناشی از برف ماه گذشته می‌دانند و گفته‌اند: «با وجود اینکه از ابتدای امسال، آسفالت برخی خیابان‌ها و معابر نوسازی و روکش شده است، اما بارش برف اخیر و برفروبی با ماشین آلات به آسفالت بسیاری از خیابان‌ها خسارت جدی وارد کرده است.»

اما کیفیت پایین آسفالت‌های خیابان‌های شهر چند ماه پیش‌تر مورد اعتراض یکی از اعضای شورای شهر هم قرار گرفته بود. اعتراض و پیگیری که ظاهرا به بالا رفتن کیفیت کار منتج نشد.

محسن، یکی از ساکنان رشت از نحوه اجرای عملیات آسفالت‌کشی چندان رضایتی ندارد. او می‌گوید: «بهینه‌سازی و ترمیم مسیرها دورن شهری چیز بدی نیست، اما با این وضعی که در حال انجام است حسابی همه را شاکی کرده است. خیابان‌های اصلی و فرعی زیادی به این بهانه روزهای متوالی بسته هستند و رفت و آمدها با دشواری روبه‌رو است. آن هم در شب عید که مردم پیگیر امورات آخر سال خود هستند.»

محبوبه، یک فارغ‌التحصیل معماری هم با این نظر موافق است و می‌گوید: «اگر قرار بود این کار را انجام بدهند چرا زودتر اقدام نکردند و گذاشتند همین ده روز آخر سال.» سعید که یک مغازه‌دار است با طعنه می‌گوید: «باز آخر سال شده و شهرداری یادش آمده که دیوارها را رنگ کند و جدول خیابان‌ها را نقاشی کند و به ظاهر شهر بپردازد.»

با این وجود همه این اقدامات برای منطقه و شهری که مقصد چند میلیون مسافر نوروزی است چندان هم عجیب نیست، اما نحوه مدیریت اجرای طرح‌هاست که باید به شهروندان هم احساس رضایت بدهد.

سمیه اما نظر متفاوتی دارد. «بهرحال شهرداری و مسوولان شهر باید به همین امور توجه کنند و زیبایی شهر و برطرف کردن نواقص خیابان‌ها هم بخشی از همین امور است. اگر کاری نکنند، می‌گوییم نمی‌کنند، اگر هم اقدامی صورت می‌دهند باز هم شاکی هستیم که چرا این طور نبود، یا آن طور نیست.»

اما نکته جالب توجه این است که تاثیر اجرای عملیات آسفالت کشی خیابان‌ها در ترافیک شهری و نارضایتی شهروندان، موضوع تازه‌ای نیست و تاکنون بارهای تکرار شده است. اخلال در ترافیک شهری در اردیبهشت ماه سال قبل هم آنقدر بالا گرفته بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان را واداشت تا پیشنهاد اجرای شبانه آسفالت‌کشی خیابان‌ها را مطرح کند.

امسال هم فرمانده انتظامی استان گیلان همین موضوع را باردیگر مطرح کرده و تقاضای انجام طرح‌های عمرانی در شب‌ها شده است. محمد رضا میرحیدری با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و خرید عیدانه مردم گفته: «شهرداری رشت با توجه به وضعیت ترافیکی و اجرای طرح‌های عمرانی مانند کلانشهرهای دیگر باید بتواند به شب‌کاری عادت کند.»

فرمانده انتظامی استان گیلان با تاکید بر اینکه استاندار گیلان هم با او هم نظر است «ساعت ۱۲ شب تا پنج بامداد» را «بهترین زمان برای اجرای طرح‌های عمرانی» در شهر دانست.

آیا باید منتظر تغییر شیفت‌های کارمندان شهرداری و پیمانکاران آن در روزهای باقی مانده تا سال نو بود؟ بعید نیست که اجرای شبانه خیلی از این طرح‌ها هم بخش دیگری از جامعه را ناراضی کند که احتمالا سر و صدای شبانه را مزاحم استراحت خود خواهند دید!

بهرحال شکل‌گیری ساختارهای مدیریتی درست یکی از ثمرات‌اش این است که در بررسی طرح‌ها و کارهای کارشناسی پیش از اجرا، همه ابعاد آن، بررسی و مورد کنکاش قرار می‌گیرد. بررسی و کارشناسی‌هایی که در نهایت به پیشبرد بهتر امور و راضی نگاه داشتن بخش بیشتری از شهروندان می‌انجامد. ماموریتی که شوراهای شهر و شهرداری‌ها در پیش‌بینی و توجه به آن نقش بسزایی دارند، البته اگر شایستگان و متخصصان بر آن تکیه زده باشند و سیستمی شفاف و ضد فساد چارچوب حکمرانی و تدبیر امور باشد.