درصحن-شوراها: افشای رانت میلیاردی در قراردادهای سازمان زیباسازی شهرداری، توسط یک عضو شورای شهر تهران، پرونده جدیدی از فسادهای سازمان یافته در شهرداری تهران را گشود تا نزاعی دیگر میان شورا و شهرداری رقم خورد. پیش از این افشای پرونده املاک نجومی چالش برانگیز شده بود.

اعضای شورای شهر تهران در سومین هفته از اسفند ماه علاوه بر نزاع با رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، با فرماندار نیز در خصوص نرخ تاکسی در سال ۹۶ مشاجره داشتند. مشاجره ای که به نظر به شورای حل اختلاف کشیده خواهد شد.

شرکت کنندگان در همایش «نگاهی بر طرح های توسعه شهری از ایده تا عمل» که با هدف بررسی نظام برنامه ریزی شهری و تحقق پذیری طرح های توسعه شهری با تاکید بر تجربه تهران برگزار شد، نیز جملگی بر این مهم تاکید کردند که غفلت شهرداران تهران نسبت به نظر کارشناسان، تصمیم گیری کارشناسانه، و غفلت از اجرای صحیح طرح های توسعه ای، عمده مشکلات امروز تهران را رقم زده است.

و نهایتا اینکه آمادگی اصفهان برای پذیرایی ۲۰۰ هزار مسافر نوروزی در هر شب، مهمترین رویدادهای حوزه شهری در سومین هفته اسفند سال ۱۳۹۵ بود.

سود بیلبوردهای تبلیغاتی در جیب ۷-۸ نفر

محمد مهدی تندگویان از اعضای شورای شهر تهران با افشای رانت میلیاردی در پشت پرده بیلبوردهای تبلیغاتی تهران گفته: سازمان زیباسازی شهرداری تهران، قراردادهای نجومی، بیلبوردهای تبلیغاتی را با ۷-۸ نفر از افراد خاص، تحت عنوان ۳۰- ۴۰ شرکت تبلیغاتی امضاء کرده است. او با طرح این پرسش که ۱۵۰ میلیارد تومان سود این قراردادها کجا رفته؟ اضافه کرده: «از سال 92 تاکنون 25 بار در خصوص مبالغ اخذ شده از تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران مکاتبه کرده‌ایم و دو بار نیز به شخص شهردار تذکر داده‌ایم، که تاکنون یا پاسخ نگرفته‌ایم و یا پاسخ‌ها قانع‌کننده نبوده است.»

تندگویان که در جلسه علنی شورا صحبت می کرد، با بیان اینکه باید این فساد عمده را افشا کنیم، گفته: «براساس پیگیری‌هایی که انجام دادم، قرار است؛ سامانه دسترسی به اطلاعات فروش تابلوها، ارقام مرتبط با آنها، مدت‌زمان حضور تابلوها در شهر و جایگاه‌های آنها طراحی شود و دسترسی اعضای شورا به این اطلاعات ایجاد شود. وی اظهار کرده: بالاخره این سامانه طراحی شد، اما پنج ماه است که درخواست کرده‌ام که برای دسترسی به این اطلاعات گذر واژه‌ای در اختیار اعضای شورا قرار بگیرد تا درآمد واقعی تابلوها را بدانیم، اما پاسخ سازمان زیباسازی در این خصوص بسیار گستاخانه و بی‌احترامی به اعضای شورای شهر بوده است چرا که اینطور عنوان کردند، ایجاد دسترسی به اطلاعات مالی و آماری به تمامی اعضای شورای شهر به لحاظ امنیت شبکه موثر نیست.»

وی با بیان اینکه باشگاه انقلاب از محل قراردادهای تبلیغاتی ۳۰ میلیارد تومان و نمایشگاه بین‌المللی از همین محل ۵۰ میلیارد تومان درآمد دارد، گفت: چطور ممکن است که سازمان زیباسازی با این تعداد تابلوی تبلیغاتی در شهر تنها ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد؟ ضمن اینکه سازمان زیباسازی تنها ۳۰ میلیارد از درآمدهای حاصله را به حساب شهرداری واریز کرده است.

تندگویان تهدید کرده که اگر اطلاعات مالی تابلوهای تبلیغاتی و متن قراردادها در اختیار اعضاء قرار نگیرد نام ۷-۸ نفری که رانت این قراردادها، را در اختیار دارند را افشا خواهد کرد.

ناصر امانی معاون برنامه ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران به این اتهام پاسخ داده است. او گفته بودجه سازمان زیباسازی ۱۰۱ میلیارد تومان است که از این عدد ۴۸ درصد آن مربوط به هزینه های این سازمان و ۵۰ میلیارد آن درآمد مازاد است که باید ۳۰ میلیارد آن به حساب شهرداری واریز و ۲۸ میلیارد آن سرمایه گذاری شود. امانی ادعا کرده که به دلیل وجود رقابت میان شرکت‌های کارگزاری با یکدیگر، ما نمی‌توانیم اطلاعات مربوط به قرارداد این شرکت‌ها را در اختیار کسی قرار دهیم.

افزایش نرخ تاکسی مسکوت ماند

خروج تعدادی از اعضای شورای شهر از جلسه شورا، به مسکوت ماندن طرح افزایش نرخ تاکسی در سال ۹۶ منجر شد. اختلاف میان اعضای شورا در خصوص میزان افزایش نرخ تاکسی در حالی بالاگرفته که فرماندار تهران کلا با افزایش نرخ تاکسی مخالف است و می گوید نرخ تاکسی نباید افزایش پیدا کند. این تقاضای فرماندار تهران با رای اعضای شورا رد شده، بنابراین اعضای شورا بر ضرورت افزایش نرخ تاکسی متناسب با افزایش تورم، اصرار دارند ولی اینکه افزایش نرخ تاکسی ده درصدی باشد یا پنج درصدی، اختلاف نظر وجود دارد. ده نفر از اعضای شورا موافق افزایش ده درصدی و ده نفر موافق افزایش پنج درصدی هستند. تصمیم گیری در این خصوص با نظر مهدی چمران به جلسه یکشنبه آینده موکول شده است.

در پی مخالفت فرماندار تهران با افزایش نرخ تاکسی، مهدی چمران گفته بود اگر فرماندار بر مخالفت خود اصرار ورزد موضوع را به شورای حل اختلاف می کشانیم. طبق قانون تایید یا رد مصوبات شورا بر عهده فرماندار است.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل و نقل با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی پیشنهاد افزایش 12 درصدی را مطرح کرد، اما پس از رایزنی سرانجام کمیسیون حمل و نقل افزایش 10 درصدی نرخ کرایه تاکسی را مصوب کرد، گفته: این افزایش 10 درصد یک شرط دارد و آن هم نصب کارت خوان در تاکسی‌ها است.

تاکسی های تهران هنوز دستگاه کارت خوان ندارد و کرایه را بصورت نقد دریافت می کنند. گفته می شود شرکت تاکسی رانی تهران به دلیل هزینه بر بودن نصب کارت خوان از نصب آن خودداری کرده است. شورای شهر برای حل این مشکل پیشنهاد کرده تا شهرداری در مذاکره با بانک های عامل، هزینه نصب کارت خوان را برعهده بانک ها بگذارند.

غفلت شهرداران از طرح های توسعه ای

شرکت کنندگان در همایش «نگاهی بر طرح های توسعه شهری از ایده تا عمل» که با هدف بررسی نظام برنامه ریزی شهری و تحقق پذیری طرح های توسعه شهری با تاکید بر تجربه تهران برگزار شد نیز جملگی بر این مهم تاکید کردند که غفلت شهرداران تهران نسبت به نظر کارشناسان، تصمیم گیری کارشناسانه، و غفلت از اجرای صحیح طرح های توسعه ای، عمده مشکلات امروز تهران را رقم زده است.

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح توسعه تهران در دهه هفتاد به دلیل اختلاف نظر مدیریت شهری و دولت ره به جایی نبرد، تصریح کرده در دهه هشتاد (دوران شهرداری احمدی نژاد) چالش اصلی این بود که طرح توسعه تهران از مراجع پایین‌تر می‌آمد و این مراجع در عمل و برنامه ریزی نقش نداشتند.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دلیل عدم توجه به سندهای چشم‌انداز گفته: «برای تحقق هر برنامه آرمانی و در عین حال عملیاتی باید یک نگاه جدی به اصطلاح «مانیتورینگ» داشت که متاسفانه ما شاهد چنین چیزی نیستیم. البته این مساله فقط محدود به شهر تهران نیست و گویی ما سوئیچ مانیتورینگ کشور را برای سالیان درازی خاموش کرده‌ایم.»

احمد مسجد جامعی نیز در این همایش، با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در عدم تحقق اسناد بالادستی شهر تهران عدم شناخت کافی از ساختار و سابقه تهران است، گفته: «بسیاری از طرح‌ها مغفول مانده‌اند و هیچ کدام پیشرفتی بیشتر از 20 درصد نداشته‌اند.»

او با بیان اینکه ما نیازمند یک تغییر در نوع نگاه‌مان نسبت به توسعه شهری هستیم، گفت: اسناد بالادستی باید مبنایی برای اقدامات ما در توسعه شهری قرار بگیرید. از جمله آنکه حاکمیت ملی و محلی باید مشخص شوند و حال آنکه در ادوار مختلف این دو نه تنها از یکدیگر پشتیبانی نکردند بلکه در مقاطعی با هم رقابت داشتند.»

آمادگی اصفهان برای پذیرایی از ۲۰۰ هزار مسافر در هر شب

سخنگوی شورای شهر اصفهان از آمادگی این شهر برای پذیرایی از ۲۰۰ هزار مسافر نوروزی در هر شب خبر داده و گفته: «اولویت بندی امکان موقت گردشگران در شهر اصفهان بر اساس هتل و مهمانپذیر، منازل استیجاری و مدارس غیرانتفاعی، مدارس آموزش و پرورش، خوابگاه ها و فرهنگسراها و کمپ گردشگری باغ فدک با ظرفیت ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر شب خواب پیش بینی شده است.»

ندا واشیانی پور اضافه کرده: «رویکرد ستاد هماهنگی خدمات سفر در شهر اصفهان برای سال 96 اقدام در راستای ایجاد نوروزی متفاوت در این شهر با فضاسازی و برنامه های متنوع و در عین حال شناساندن آداب، سنن و فرهنگ و هویت شهر اصفهان به مسافران و گردشگران می باشد.»

اصفهان از جمله شهرهایی است که هر ساله بیشترین مسافران نوروزی را میزبانی می کند.