درصحن-شوراها: همزمان با بایگانی شدن طرح نظارت و بازرسی اعضای شورای شهر از شهرداری تهران، کمیسیون عمران مجلس نیز طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از شهرداری تهران را رد کرد تا روشن شود اراده ای فرای مجلس و شورا، خواهان کش نیافتن پشت پرده واگذاری های نجومی املاک شهرداری تهران است.

هفته دوم اسفند ماه، شهردار تهران از تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس و اعضای شوراها در امان ماند ولی مدیران شهرداری اهواز و کارکنان شهرداری زابل که به فساد مالی متهم شده اند، از قدرت لابی قالیباف برخوردار نبودند و دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.

این هفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران خبر داد که گازکشی ساختمانها در نقشه ساخت و ساز جایی ندارد و پروانه پایان کار ساختمان ها بدون بررسی عملیات گازکشی صادر می شود حال آنکه بسیاری از آتش سوزی ها، انفجارها و خطراتی که امنیت شهروندان را به مخاطره می اندازد به دلیل نقص فنی در سیستم گازکشی ساختمانهاست.

و نهایتا اینکه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با سرکشی به مجتمع سالمندان و معلولان کهریزک، خواستار راه اندازی مرکز تئاتر معلولان و مناسب سازی سینماها برای استفاده معلولان شده است.

لابی شهرداران برای پنهان ماندن تخلفات

همزمان با رد طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس، خبرگزاری های داخلی از دستگیری ۵ نفر از مدیران شهرداری اهواز و ۲ نفر از کارکنان شهرداری زابل به اتهام فساد مالی خبر دادند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، رایزنی قالیباف و پاسخ های او به ابهامات، باعث شده تا اکثریت اعضای کمیسیون عمران رای به رد این طرح دهند. در پی افشای فساد شهرداری تهران در واگذاری املاک نجومی با تخفیفات ویژه و خارج از ضابطه به برخی از مدیران شهرداری و افرادی خارج از مجموعه شهرداری، جمعی از نمایندگان مجلس برای روشن شدن کم و کیف ماجرا، خواستار تحقیق و تفحص از شهرداری شده بودند.

رحمت اله حافظی عضو شورای شهر با انتقاد نسبت به رد این طرح در کمیسیون عمران مجلس گفته:  «شهردار تهران قطعا با لابی گری می تواند این طرح را مدیریت کند ولی قطعا دلیلی برای رد این طرح وجود نداشت.» او همچنین از بایگانی شدن طرح تحقیق و تفحص اعضای شورای شهر از شهرداری تهران در کشوی میز رئیس شورا خبر داده و گفته: «وقتی طرح تحقیق و تفحص ارائه شد،‌ اول گفتند اسم این طرح باید به طرح بازرسی و نظارت تغییر کند چون نام تحقیق و تفحص بار منفی دارد. سپس همین طرح را اجرا نکردند و همکنون طرح بازرسی و نظارت در کشوی میز رئیس شورا بایگانی شده که جا دارد رسانه ها چرایی اجرایی نشدن این طرح را از رئیس شورا، جویا شوند.»

حافظی یکی از مشکلات شوراها را فقدان دیوان محاسبات شوراها دانسته و گفته جا دارد تا رفع این اشکال، نمایندگان مجلس با چنین انحرافات و تخلفاتی در شهرداری ها برخورد کنند. او خواستار مداخله رئیس مجلس برای تصویب این طرح در صحن علنی شده است.

فساد مالی در شهرداری اهواز و زابل

طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در حالی در کمیسیون عمران رد می شود که بروز تخلف در این پرونده به تایید دادستان کل کشور رسیده و شهردار تهران نیز نسبت به وقوع برخی تخلفات در جلسه ای در شورای شهر تهران اعتراف کرده است. اما از سوی دیگر به نظر می رسد همه شهرداری ها از حمایت های پیدا و پنهان و قدرت لابی برخوردار نیستند و با اتهام های کوچکتر هم از رسیدگی و پیگیری قضایی مصون نمی مانند. دستگیری ۵ مدیر شهرداری اهواز و دستگیری سه کارمند شهرداری زابل در یک هفته گذشته نشان از جاری بودن فساد در برخی از شهرداری هاست.

در اهواز با گزارش اعضای شورای شهر، ۵ مدیر شهرداری به اتهام استخدام های غیرقانونی، ساخت و سازهای غیر مجاز، و ارتشاء دستگیر شده اند. رئیس شورای شهر اهواز در این خصوص گفته: «ما در شورای شهر تخلفات را مطرح و گوشزد می‌کردیم که تخلفات در شهرداری بررسی شود و جلوی مدیران گرفته شود و دستگاه‌های امنیتی به این نتیجه رسیدند و حساس شدند سپس با پیگیری و بررسی به سرنخ‌هایی دست یافتند و اقدام کردند.» او با بیان اینکه بارها به شهردار اهواز در خصوص تخلفات مدیران تذکر داده شده بود پیش بینی کرده که درهفته آینده افراد بیشتری دستگیر شوند.

اختلاس در شهرداری زابل نیز این هفته به حبس دو کارمند شهرداری منجر شد. حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با بیان اینکه مبلغ تقریبی اختلاس انجام شده ۲۰۰ میلیون تومان است گفته: «کارچاق کن بازداشت شده با دریافت مبلغی افراد را به کارمند شهرداری مرتبط می‎کرده و کارمند شهرداری برای آنها پروانه ساختمانی صادر می کرده اما هیچ پولی در راستای این اقدام به حساب شهرداری واریز نمی‎شد.» او اضافه کرده: «کارمند شهرداری برای اینکه ردی به جا نگذارد پرونده های تشکیل شده را معدوم می کرد تا قابل شناسایی نباشد.» او پیش بینی کرده که احتمالا افراد بیشتری برای تحقیقات احضار و احتمالا دستگیر خواهند شد.

استخدام‌های غیرشفاف، تبعیض‌آمیز و رانتی در مترو تهران

یک نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از غیرشفاف، تبعیض آمیز و رانتی بودن استخدام ها در متروی تهران خبر داده و مدعی شده این اتهامات در گزارش سازمان بازرسی کل کشور آمده است. علیرضا رحیمی گفته: «وقتی در متروی تهران یا هر دستگاه دیگری، چنین رانتی در اختیار یک عده خاص قرار گیرد، فارغ از این‌که این افراد مستحق استخدام بوده‌اند یا خیر، این‌که از اصول شفافیت عدول کنیم و به مراجع ذی‌ربط پاسخگو نباشیم، مرتکب خطایی آشکار شدیم و ظلمی بزرگ در حق جوانان و کشور، و خیانت در مسئولیتی است که مردم به ما سپرده‌اند.»

این نماینده تهران با وعده پیگیری این پرونده با طرح سوال از شهردار تهران، گفته: «قطعاً جدا از تفحص شهرداری تهران، از مسئولان مربوطه سوال خواهیم کرد که درباره مبانی مستندات قانونی این استخدام‌ها ازجمله مجوزهایی که از شورای شهر تهران دریافت شده، توضیح دهند و همچنین مشخص شود آیا به آیین‎نامه‌های قانونی شهرداری تهران در این رابطه عمل شده یا خیر؟»

افزایش بودجه مقاوم سازی مساجد

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تهران از افزایش بودجه مقاوم سازی و تجهیز مساجد در سال ۹۶ خبر داده و گفته: «شهر تهران با کمبود جدی مسجد روبروست و متاسفانه شورای شهر بودجه ساخت مساجد در سال آینده را ۱۳ درصد کاهش داده ولی بودجه مقاوم سازی و تجهیز را افزایش داده است.» او مقاوم سازی مساجد را اولویت مدیریت شهری دانسته و گفته بسیاری از مساجد تهران، مقاوم نیستند و امنیت نمازگزاران در خطر است.

شهرداری تهران در حالی اولویت مدیریت شهری را مقاوم سازی مساجد عنوان می کند که روزنامه آرمان در گزارشی با تاکید بر ناامن بودن ۵۵۰ مدرسه تهران می نویسد: «پایتخت کشور جزو محروم‌ترین‌های فضای های آموزشی کشور به شمار می آید. مساله ایمنی فضاهای آموزشی از مهم‌ترین دغدغه‌های جدی آموزش و پرورش است، اما با تمام تلاش هایی که در چند سال اخیر در این زمینه انجام شده است، ۳۰درصد ساختمان‌های مدارس که حدود ۱۰هزار کلاس درس را شامل می‌شود، فرسوده بوده و به تخریب و نوسازی نیاز دارد. برخی مدارس پایتخت حتی از حداقل ایمنی‌ نیز برخودار نیستند. در حال حاضر۱۷ هزار کلاس درس در شهر تهران در نوبت مقاوم‌سازی قرار گرفته‌اند و اگر در این میان زلزله‌ای چهار یا پنج ریشتری رخ دهد، ممکن است ۱۷هزار کلاس درس تخریب شود. در صورت مقاوم سازی این مراکز آموزشی نیز با اعتبارات فعلی به ۳۲سال زمان نیاز است! در ضمن به ‌لحاظ مشکلات فضای آموزشی، وضعیت بیشتر مناطق کشور چندان مطلوب نیست.

ضرورت مناسب سازی سینماها برای معلولان

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، با بازدید از مرکز کهریزک،‌ خواستار ایجاد مرکز تئاتر معلولان و مناسب سازی فضای سینماها برای آنها شده و گفته: «ارتباط حداکثری معلولان با فرهنگ و هنر آنها را به زندگی نزدیک می‌کند و هرچقدر که آنها در حوزه هنری فعال تر باشند بهتر می‌توانند زندگی خود را سپری کنند.» وی با بیان اینکه جامعه بدون مهربانی شکل نمی‌گیرد گفته: باید مرکز تئاتر ویژه معلولان شکل بگیرد تا این افراد بتوانند زندگی کنند. چراکه ما در بازدید از بخش های این آسایشگاه با معلولین هنرمندی آشنا شدم که در بخش های متعدد هنری توانایی زیادی داشتند اما برای معرفی خودشان تنها به تئاترهایشان اشاره می‌کردند و این نشان می‌دهد که تئاتر و موسیقی میان این افراد از جایگاه بالایی برخوردار است. به گفته مسجد جامعی در تهران حتی یک سینما برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده است.

غفلت از گازکشی در نقشه ساخت و سازها

سوال برانگیزترین خبر در حوزه شهری را این هفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مطرح کرده است. او گفته: «در ضوابط نظام مهندسی، جایی برای ایستگاه گاز در نقشه کشی ساختمانها دیده نشده به همین دلیل پس از تحويل ساختمان به ساكنان، اين افراد تازه متوجه مي شوند كه ساختمانشان سيستم گاز رساني ندارد و براي اين موضوع از اداره گاز و شهرداري تقاضاي دريافت گاز مي كنند و با توجه اينكه فضاي استاندارد براي ايجاد ايستگاه گاز در ساختمان به دليل عدم طراحي وجود ندارد بنابراين زمينه براي معضلات اجتماعي همچون رانت و فساد اداري در كنار عدم رعايت ايمني ايجاد مي شود.»

شاکری با بیان اینکه در این حوزه خلاء قانونی داریم تصریح کرده: «این در حالی است که اگر در ساختمان استانداردهاي گازرساني رعايت نشود، مي تواند شرايطي بسيار خطرناك تر از برق ايجاد كند.» به گفته شاکری تلاش بر این است که ساختمانهای بلند مرتبه از گاز استفاده نکنند. او هشدار داده که امروز بيش از 70 درصد انرژي هاي مصرفي در كشور گاز است كه بسيار مهم بوده و نشان مي دهد كه كشور از لحاظ انرژي دارد تك محصولي مي شود كه خطرناك است.

به گفته شاکری انفجار ساختمانها و آتش سوزی ها بیشتر به دلیل استاندارد نبودن لوله کشی گاز در ساختمانهای مسکونی بوده است. او گفته باید راهكاري براي استعلام از شركت گاز هم در تخريب و هم در نوسازي در ضوابط انديشيده شود.

چکش کاری پیش نویس لایحه مدیریت شهری

متخصصان حوزه شهری،‌ این هفته به مدت دو روز در سالن اجلاس سران، گردهم می آیند تا پیش نویس لایحه مدیریت یکپارچه شهری را بررسی کنند. این کنفرانس دو روزه به ریاست محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم برگزار می شود. هدف کنفرانس به این شرح اعلام شده است:

  • شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت شهری در حوزه‌های تقنینی
  • بررسی؛ ارزیابی و شبیه‌سازی لایحه مدیریت شهری در اجرا
  • معرفی و ارائه فرصت‌های پیش‌روی حاکمیت کلان در مدیریت شهری با تصویب لایحه
  • بررسی نقشه راه اوليه برای پياده‌سازی مديريت يكپارچه شهری
  • ایجاد اهتمام عمومی و یکپارچگی در رویکرد مدیران در بهره‌گیری از ظرفیت‌های لایحه مدیریت شهری
  • هم‎‌راستایی مدیران و تصمیم‌گیرندگان در خصوص تصویب و اجرای لایحه قانونی مدیریت شهری
  • ارتقای سطح دانش عمومی در خصوص ضرورت يكپارچگی مديريت شهری
  • تقویت بکارگیری پژوهش‌های نظری و دستاوردهای علمی و تجارب جهانی مدیریت شهری
  • ارائه آخرین دستاوردهای اجرایی مجموعه‌های فعال در حوزه مدیریت شهری

محمد رضا عارف ابراز امیدواری کرده که این اجلاس بتواند زمینه ساز تحقق خواست ملی ایجاد مدیریت یکپارچه شهری شود، گفته: «تحول بزرگ ایجاد مدیریت یکپارچه شهری به مثابه تحول بزرگ ایجاد شوراهاست.»