رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها را بشناسیم

درصحن: انتخاب او به ریاست هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، خیلی زود او را به چهره ای شناخته شده در مجلس دهم تبدیل کرد. محمد محمودی شاه نشین نماینده شهریار، هم طراز احمد جنتی در انتخابات ریاست جمهوری است. جنتی ریاست هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره ای مجلس و محمودی شاه نشین، همین عنوان را در انتخابات شوراها داراست با این تفاوت که اولی با اصرار بر اعمال نظارت استصوابی و رد صلاحیت گسترده کاندیداها در هر انتخاباتی، به چهره‌ای ناقض آزادی انتخابات تبدیل شده و دومی هنوز کارنامه‌ای برای داوری ندارد. او اولین دوره‌ای است که نظارت بر انتخابات را برعهده گرفته است.

محمد محمودی شاه نشین کیست؟

او در سال ۱۳۴۳ در روستای شاه نشین اردبیل به دنیا آمد. در همان کودکی با خانواده به تهران مهاجرت کرد و در شهر قدس به مدرسه رفت و تا پایان دبیرستان در این شهر ماند. محمودی پس از اتمام تحصیلات در مقطع متوسطه، راهی دانشگاه مشهد شد تا در رشته مهندسی برق تحصیل کند. تقارن تحصیلات با انقلاب ۵۷ و بلافاصله آغاز جنگ ایران و عراق او را بر آن داشت تا در کنار تحصیل، حضوری فعال در جنگ داشته باشد لذا جذب مرکز تحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی شد و به عنوان بسیجی ۳۰ ماه حضور در جبهه‌ها را تجربه کرد.

محمودی پس از اخذ مدرک مهندسی، همزمان با تدریس در مدارس شهر قدس، تحصیلات‌اش را در دانشگاه آزاد قزوین در رشته مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد از سر گرفت. او در حین تحصیل در انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) عضویت داشت.

محمودی فعالیت اجرایی را در فرمانداری شهریار آغاز کرد و با عنوان شهردار در شهرهای رباط کریم، نظرآباد، بومهن، و ملارد مشغول به کار شد. علاقه به رشته ورزشی فوتبال، او را به سمت فعالیت اجرایی در این حوزه کشاند و به مدت ۱۵ سال در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال فعال بود.

با تشکیل شوراها در دولت سید محمد خاتمی، برای عضویت در شورای شهر قدس، اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد وارد شورای اول این شهر شود. محمودی بار دیگر در دوره دوم شوراها نیز کرسی خود را حفظ کرد تا به مدت ۸ سال عضویت در شورای شهر قدس را تجربه کند. با اتمام دوره دوم شوراها، محمودی مسولیت پروژه‌های عمرانی شهر کرج را عهده دار شد.

او پس از چهار سال در انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر از حوزه شهریار اعلام کاندیداتوری کرد و به عضویت این شورا درآمد و بر کرسی ریاست شورای شهریار تکیه زد. او در این دوره موفق شد ریاست شورای استان تهران را نیز از آن خود کند تا به چهره‌ای کارکشته در حوزه شوراها تبدیل شود. تجربه‌ای که سبب شد تا در اولین ورود به مجلس شورای اسلامی، ریاست هیات نظارت انتخابات شوراها را از آن خود کند.

محمودی در نیمه های عمر شورای چهارم، از عضویت در شورای شهریار استعفا داد تا برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی آماده شود. او در رقابتی نزدیک با گروسی نماینده وقت شهریار در مجلس نهم، توانست در دور دوم با حمایت ائتلاف امید و با کسب ۸۱ هزار رای به مجلس دهم راه یابد.

محمودی اگرچه خود را چهره ای مستقل معرفی می‌کرد ولی مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت و به لیست امید راه یافت. پاره ای از اصلاح طلبان شهریار، منتقد رهبران ائتلاف امید بودند ولی محمودی شاه نشین از این حمایت استقبال کرد و با ورود به مجلس دهم ضمن حمایت از ریاست محمد رضا عارف،‌ رئیس فراکسیون امید، اعلام کرد که تابع تصمیمات فراکسیون امید است.

محمودی پس از ورود به مجلس دهم، ابتدا تصمیم داشت به کمیسیون صنایع بپیوندد ولی در نهایت قرعه او به نام کمیسیون شوراها رقم خورد و به نایب رئیسی، هیات رئیسه این کمیسیون رسید. محمودی با انتخاب اعضای کمیسیون شوراها، برای عضویت در هیات نظارت انتخابات شوراها برگزیده شد و با رای نمایندگان مجلس در صحن علنی، ریاست این هیات را در دست گرفت. ریاستی که البته برای او کم دردسر هم نبوده و در ابتدای کار با شکایت جبار کوچکی نژاد نماینده رشت روبرو شده است. شکایت نماینده رشت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در دست بررسی است و محمودی شاه نشین باید در این هیات از خود در برابر این شکایت دفاع کند.

سابقه اجرایی و مدیریتی

محمد محمودی شاه نشین، از آغاز فعالیت اجرایی تا ورود به مجلس دهم، همواره در حوزه مسایل شهری و عمرانی فعالیت داشته است. او در کنار فعالیت در این حوزه، در فوتبال نیز فعال بوده و علاوه بر عضویت در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، در هیات مدیره باشگاه ورزشی راه آهن تهران نیز عضویت داشته است. عمده فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی محمودی به این شرح است:

  • رئیس هیات نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا
  • نماینده شهریار و شهرقدس در مجلس دهم
  • عضو و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم
  • عضو شورای حل اختلاف استانداری تهران
  • رئیس شورای استان تهران
  • رئیس و عضو شورای اسلامی شهر شهریار (دوره چهارم)
  • عضو شورای اسلامی شهرقدس (دوره اول و دوم)
  • رئیس هیئت فوتبال استان البرز و عضو مجمع عمومی سازمان لیگ برتر (از خرداد سال ۱۳۸۶ تاکنون)
  • عضو هیئت مدیره باشگاه فرهنگی و ورزشی راه آهن (از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ تاکنون)
  • شهردار شهرهای رباط کریم ، نظرآباد، بومهن و ملارد
  • مدیر طرح ساماندهی کرج (بهسازی بافت های فرسوده شهری )و مشاور عمرانی فرماندار کرج
  • عضو هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران
  • عضو هیئت مدیره سازمان همیاری شهرداریهای استان تهران
  • عضو هیئت مدیره شرکت نصب نیرو (وزارت نیرو)

رابط جبهه و دانشگاه

محمد محمودی شاه نشین، با‌ آغاز جنگ ایران و عراق، به مرکز تحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی می‌پیوندند و در کارنامه‌اش ۳۰ ماه سابقه جبهه درج شده است. او خود را رابطه جبهه و دانشگاه فردوسی مشهد معرفی می کند. روشن نیست که دقیقا تحت این عنوان چه فعالیتی انجام می داده است اما آنچه روشن است اینکه دوران جوانی محمودی با جنگ ایران و عراق پیوند خورده است.

مدیریت اموال بابک زنجانی

با دستگیری و حبس بابک زنجانی،‌ میلیارد ایرانی که به اعدام محکوم شده است، مدیریت بخش‌های سرمایه‌ای و پروژه‌های عمرانی او، به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان به محمودی شاه نشین واگذار شده است.

آزادی انتخابات و شرط انقلابی گری

نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، برعهده شورای نگهبان است و این شورا، اعمال نظارت استصوابی را حق مسلم خود می‌داند ولی نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده نمایندگان مجلس است از این رو، رویه ثابتی در تعیین صلاحیت‌های کاندیداهای این انتخابات وجود نداشته است. در ادواری که اصلاح طلبان مجلس، نظارت بر انتخابات را برعهده داشته اند، افراد کمتری رد صلاحیت شده اند همچون انتخابات دوره دوم شوراها که نظارت بر آن برعهده نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم بود و در ادواری که اصولگرایان نظارت را برعهده داشته اند، تا حدودی همچون شورای نگهبان عمل کرده اند. در این دوره هنوز روشن نیست که هیات نظارت چه رویه ای را برجای بگذارد. برخی از اعضای هیات نظارت همچون کولیوند از رد صلاحیت گسترده فعالان جنبش سبز خبر داده اند اما محمودی شاه نشین به عنوان رئیس هیات از عنوان فتنه به عنوان خط قرمز که بیانگر اراده ای برای رد صلاحیت اصلاح طلبان است استفاده نکرده ولی درعین حال جمله‌ای گفته که می‌تواند ناقض آزادی انتخابات و مخدوش کننده سلامت آن باشد. محمودی شاه نشین گفته است: «ما در انتخابات شورای شهر، هیچ ارزشی برای جناح بازی و قومیت گرایی قائل نیستیم و تنها ملاک و شاخصه ما انقلابی بوده و پایبندی به آرمان های انقلاب از سوی افراد است.» حال آنکه قانون انتخابات شوراها، ملاک تعیین صلاحیت‌ها را استعلام از مراجع چهارگانه (نیروی انتظامی، دادگستری، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال) عنوان کرده است و قیدی به نام «انقلابی گری» به عنوان شرایط کاندیداتوری اعلام نشده است.

اتهام مشارکت در قتل به پسرش محسن

پدرش نصراله محمودی شاه نشین کشاورز بود. او پس از ازدواج صاحب سه فرزند شد. ورود اتهام مشارکت در قتل یک دختر، به پسرش محسن، در جریان تبلیغات انتخاباتی مجلس دهم،‌ خبرساز شد. ماجرا از افشاگری یک خانواده در ستاد انتخاباتی حسین گروسی، رقیب اصلی محمد محمودی شاه نشین و نماینده وقت مجلس نهم، آغاز شد. شخصی به همراه پدر و مادرش در ستاد گروسی،‌ مدعی شد که محسن محمودی، پسر محمد محمودی در قتل خواهرش «آفرین نثاری» مشارکت داشته و از گروسی خواست که خانواده او را در احقاق حقوق شان یاری کند. او با توزیع دادنامه خانواده‌اش میان مردم گفت حکم تبرئه محسن محمودی به نادرست صادر شده است.

انتشار این خبر در شبکه های اجتماعی، موج گسترده‌ای علیه محمودی ایجاد کرد ولی او این اتهام را رد کرده و گفته: اگر کسی شکایتی دارد هم دادگاه و هم قوه قضائیه و دادگاه تجدیدنظر و دیوان برای رسیدگی وجود دارد. محمودی با بیان اینکه از خانواده نثاری شکایت می‌کند، گفته:  موضوعی که این‌ها بیان می‌کنند حقیقت ندارد، این خانواده شکایتی کردند و بخشی از شکایت آن‌ها را ،هم دادگاه بدوی و هم تجدیدنظر تبرئه و شکایت آن‌ها را مردود اعلام شده است. محمودی وعده کرده که اسناد واقعی این پرونده را در اختیار افکار عمومی قرار دهد، ولی تاکنون سندی منتشر نکرده است.