درصحن-شوراها: همزمان با تلاش کارکنان سازمان آتش نشانی، برای آواربرداری از ساختمان فروریخته پلاسکو تهران، و کشف اجساد کشته شدگان، اعضای شورای شهر تهران، در هفته ای کابوس وار به متهم کردن دستگاههای مختلف مشغول بودند، بی آنکه،‌ از مسوولیت خود و کوتاهی هایی که مرتکب شده اند، انتقاد کنند. بحث و گفتگو در خصوص حادثه پلاسکو، بررسی بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری و رونمایی از پدیده دیگری از آسیب های اجتماعی تحت عنوان «کوه خوابی»، مهمترین رویدادهای مرتبط با شورا و شهرداری ها در هفته اول بهمن ماه بود.

همه مقصرند جز ما!

اعضای شورای شهر که به نظر هنوز از شوک حادثه پلاسکو بیرون نیامده اند در طول یک هفته گذشته، در اظهار نظر های متفاوتی، دستگاههای متعددی را در بروز این حادثه مقصر جلوه دادند بی آنکه در اقدامی خودانتقادی، مسوولیت شوراها در تامین امنیت شهروندان را به خود یادآور شوند و از مردم عذرخواهی کنند.

سرخو: شهرداری و صدا و سیما مقصرند!

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر، نوک پیکان انتقادی خود را متوجه شهرداری و سازمان صدا و سیما کرده و گفته: اگر دو سال پیش و پس از اتفاق خیابان جمهوری که به کشته شدن دو زن منجر شد، شهردار تهران استعفا داده بود امروز شاید شاهد این اتفاق نمی بودیم. او گفته: «مطابق قانون، اخطار باید به مالک داده شود نه صاحب سرقفلی و یا مستاجر؛ اخطارهای پلاسکو باید به بنیاد مستضعفان فرستاده می‌شد. شورا بعد از حادثه خیابان جمهوری چهار مصوبه داشت که شهرداری را مکلف کرده بود استانداردهای ایمنی، آتش‌سوزی و استحکام‌سازی را به شورا ارائه دهد. در آن مصوبه شهرداری مکلف شده بود هلی‌کوپتر و تجهیزات جدید آتش‌نشانی تهیه کند. … قیمت یک هلی‌کوپتر آتش‌نشان 10 میلیارد است اما شهرداری آن را تهیه نکرد. ساختمان پلاسکو مصداق بارزی است که در اطفای حریق آن می بایست از امداد هوایی و هلی کوپتر های آتش نشانی استفاده می شد.» سرخو همچنین سازمان صدا و سیما را در این حادثه مقصر دانسته و گفته این سازمان باید به جای برنامه های بی محتوا، برنامه های آموزشی برای مقابله با آتش پخش کند.

معصومه آباد: وزارت کار مقصر است!

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر که بیشترین مسوولیت را در پیشگیری از وقوع چنین حوادثی برعهده دارد، وزارت کار را مسوول حادثه پلاسکو می داند و می گوید: «بازرسان وزارت کار مکلف اند با همکاری دادسرا یا دادگاه عمومی، از ادامه فعالیت کارگاههای ناامن جلوگیری و نسبت به پلمپ این کارگاهها اقدام کند. او البته تاکید کرده که مسوولیت وزارت کار نافی مسوولیت شهرداری نیست. این عضو شورا گفته شهرداری باید در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و رفع مزاحمت ها پس از کسب نظر فنی، به مالکان اخطار دهد و درصورت بی توجهی آنها، راسا برای رفع خطر یا مزاحمت اقدام کند.

محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز مسوولیت این حادثه را متوجه وزارت کار می داند و می گوید: «وزارت کار اشتباه می کند که می گوید پلاسکو تجاری بوده و ربطی به وزارت کار نداشته است هرجا چند نفر کار می کنند، وزارت کار مسوولیت دارد.» او البته مشکلات قانونی را هم پر اهمیت می داند و می گوید اگر صفر تا ۱۰۰ ایمنی در اختیار سازمان آتش نشانی بود این سازمان پس از اخطار می توانست عملکرد اجرایی هم داشته باشد.

یک هفته پس از وقوع حادثه بیشترین انتقاد اعضای شورای شهر متوجه وزارت کار است حال آنکه در زمان وقوع حادثه آنها بیشتر دادستانی و قوه قضاییه را مقصر معرفی کرده و معتقد بودند دستور پلمپ کارگاههای ناامن را دادستانی باید صادر کند.

هشدارهای شهردار شیراز قبل از حادثه

در لابلای بحث های مسوولین دستگاههای درگیر در حادثه پلاسکو و متهم کردن یکدیگر به کوتاهی، شهردار شیراز به دفاع از شهرداری تهران درآمده و نسبت به وجود ساختمان های مشابه در شیراز و بسته بودن دست شهردار برای پیشگیری از حوادث مشابه احتمالی هشدارداده و گفته: تا مدیریت واحد شهری با اختیار تام مسوول اداره شهر نشود،‌ شهردار نمی تواند جلوی این حوادث را بگیرد.

علیرضا پاک فطرت بحران های بالقوه شهر شیراز که هر کدام ممکن است حادثه آفرین باشد را اینگونه برشمرده است:

  • وجود مدارس ناامن و غیر استاندارد
  • ناتوانی آتش نشانی در امدادرسانی به صنوفی که در سازه های پیچ و مهره ای و در فضای مشاع مانند راه پله ها فعال اند.
  • وجود یک مرکز تجاری فعال در مرکز شهر بدون اجازه شهرداری
  • وجود مراکزی که با رای کمیسیون ماده ۱۰۰ باید تخریب شوند ولی آنها حکم نقض مصوبه ماده ۱۰۰ را از دیگر دستگاهها دریافت کرده اند.
  • ضعف تجهیزات فنی سازمان آتش نشانی شیراز
  • وجود هتل هایی در خیابان رودکی شیراز بدون امکان امداد رسانی به آنها به علت باریک بودن عرض معبر
  • بی توجهی مسوولان کارخانه روغن نباتی شیراز به خروج از شهر
  • وجود ساختمان های اداری و مسکونی ناامن در سطح شهر

شهردار شیراز گفته قبل از بحران همه رئیس هستند اما در مواقع بروز بحران و بعد از آن همه خود را کنار می کشند و شهرداری مسئول و مقصر می ‌شود. شهرداری مگر حق دارد جایی را به دلیل استاندارد نبودن تعطیل کند؟ یکی از این موارد ساختمان پلاسکو در تهران بود؛ در شیراز هم چنین اماکنی وجود دارد. پاک فطرت اضافه کرده: راهکار مقابله با این مشکلات، ایجاد مدیریت واحد شهری و دادن اختیار کافی به شهرداری و شورا برای اجرای قوانین است. این حادثه نشان داد مدیریت یکپارچه شهری باید شکل بگیرد، نمی‌شود به شورا و شهردار اختیار نداد و بعد تقصیرها را بر گردن آنها انداخت در شرایط فعلی شهرداری فقط می‌تواند اخطار دهد و اخطار ضمانت اجرایی ندارد و چنانچه بارها در مورد کارخانه روغن نباتی شیراز هشدار دادیم که مخازن آمونیاک آن بمب است.

بودجه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶: ۱۷هزار و نهصد میلیارد تومان

رسیدگی به بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری، از جمله مهمترین مصوبات شورای شهر تهران در هفته اول بهمن ماه بود. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون بودجه، بودجه شهرداری در سال ۱۳۹۶ را مبلغ ۱۷ هزار و نهصد میلیارد تومان عنوان کرده و گفته شهرداری تقاضای بودجه 18 هزارو چهار صدو هشتاد و نه هزار تومان کرده بود که به دلیل عدم امکان وصول عوارض پیش بینی شده ارزش افزوده،‌ این مبلغ کم شد. دبیر گفته: دولت و مجلس سهم 1400 میلیارد تومانی شهر تهران را ندادند و پیش‌بینی ما این بود که اگر دولت و مجلس همکاری کنند بیش از 4 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم ولی چون همراهی نمی‌کنند، این بودجه عملیاتی نمی‌شود. با این حال بودجه شهرداری در سال ۱۳۹۶ به نسبت سال ۱۳۹۵، ۲۰ میلیارد تومان افزایش دارد.

درآمد ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری از فروش طرح ترافیک

علیرضا دبیر از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی، نرخ طرح ترافیک، خبر داده و گفته شهرداری از این محل سال ۱۳۹۶ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. با این حساب شهروندان تهرانی برای ورود به منطقه طرح ترافیک،‌ سال آینده باید پول بیشتری بپردازند.

اینها مصوبه کمیسیون بودجه شوراهاست و هنوز لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری در صحن شورا به تصویب نرسیده است. شوراهای دیگر شهرها نیز درگیر بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری ها هستند.

رونمایی از پدیده تازه «کوه خوابی»

پس از جنجال خبری،‌ گور خوابی در حاشیه شهر تهران (شهریار)، که برای چند روز همه نگاهها را متوجه خود کرده بود، این هفته خبر رسانه های تبریزی از پدیده تازه ای به نام «کوه خوابی» رونمایی کردند تا از تهران عقب نمانند. براساس گزارش منتشره، زن و شوهری که پیش از این کارتن خواب بودند به کوههای اطراف تبریز پناه آورده اند و سرمای زمستان را در کوهها سر می کنند. گزارش ها حاکی است که این مطرود اجتماعی بدون داشتن حتی یک پتو و لباس گرم زندگی خود را در درون غار کوچکی که در مکان بسیار صعب‌العبوری قرار دارد می‌گذرانند! غاری که زمانی پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌‌های دیگری بود! زندگی بین زباله‌ها و آشغال‌هایی که در این مکان تخلیه شده رنگ و بویی از زندگی به سبک انسان‌های اولیه را تداعی می‌کند! هر‌از‌گاهی با جمع آوری ضایعات و فروش آنها برای خود نان شب تهیه می‌کنند!

کوه عون‌بن‌علی که عینالی و عینال–زینال نیز خوانده می‌شود، کوه و آرامگاهی بر فراز رشته‌کوه سرخاب در شمال شهر تبریز که مشرف به مناطق حاشیه‌نشین شهر و اتوبان پاسداران و محل زندگی این زوج مطرود است. هنوز شورای شهر تبریز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.