درصحن- شوراها- آزمون محبی: نابودی محیط زیست و بی تفاوتی اعضای شورا نسبت به آن، می رود تا رودخانه زرجوب رشت را به یک فاجعه تبدیل کند اما روشن نیست این سکوت کی خواهد شکست؟ احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری استان گیلان، در نشست اخیر شورای قضایی این استان تاکید کرد که اگر در خصوص رفع آلودگی رودخانه زرجوب که از بخش‌های مختلف شهر رشت عبور می‌کند، اقدامی صورت نگیرد، «فاجعه‌ای زیست محیطی در انتظار مردم رشت خواهد بود.»

این رودخانه که نام‌اش از دو بخش «زر» و «جوب» تشکیل شده و برگرفته از زلالی و درخشندگی آن در گذشته‌های دور است، امروزه نماد فاجعه محیط زیستی است. این رودخانه که شاخه‌ای از رودخانه بزرگ سپیدرود است، سال‌هاست به منبع زباله و فاضلاب تبدیل شده است. شهرداران و مدیران شهری فراوانی در این چند دهه سرکار آمده‌اند و رفته‌اند، اما تاکنون فکری به حال این معضل محیط زیستی نکرده‌اند. اخرین وعده‌شان هم پاییز سال ۱۳۹۳ بود که گفتند «عملیات تصفیه فاضلاب رودخانه‌های آلوده رشت از بهمن ماه آغاز می‌شود.»

بهمن‌هایی که هنوز نیامده و ساکنان شهر و گردشگرانی که از کنار این رودخانه می‌گذرند، هم از استشمام بوی بد آزار می‌بینند و هم با تصاویر «نا زیبایی» روبرو می‌شوند. به راستی دغدغه‌های زیست محیطی در کجای برنامه‌های مدیران و نمایندگان قرار دارد؟ گزارش تصویری پیش رو بیش از هر مقاله ای بیانگر عمق این فاجعه محیط زیستی است: