درصحن: با آغاز به کار دولت حسن روحانی، از معاونت سازمان حفاظت محیط زیست اخراج شد تا خود را برای ورود به مجلس گرم کند. علی محمد شاعری که در دولت محمود احمدی نژاد، پله های ترقی را بالا رفته بود و به مقام استانداری و معاونت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست رسیده بود، با او نیز از دولت رفت. اما خروج از دولت پایان فعالیت هایش نبود بلکه این بار به مجلس راه یافت و برخلاف پیش بینی‌ها توانست به ریاست کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس برسد. اتفاقی که برای نمایندگان تازه وارد کمتر روی می‌دهد.

علی محمد شاعری کیست؟

او زاده بهشهر از توابع استان مازندران و متولد سال ۱۳۳۸ است. شاعری پس از اتمام دبیرستان،‌ وارد دانشگاه کشاورزی مازندران شد و مدرک مهندسی اش را کسب کرد و بلافاصله جذب جهاد سازندگی مازندران شد،‌ نهادی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور آیت الله خمینی برای آبادانی ایران تشکیل شد و اکبر ناطق نوری که او نیز اهل مازندران بود ریاست اش را برعهده داشت. به این ترتیب فعالیت اجتماعی و حرفه ای شاعری در جهاد آغاز شد. او همزمان با کار در جهاد، تحصیلات خود را ادامه داد و فوق لیسانس‌اش را در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس تهران اخذ کرد.

مدیرکلی منابع طبیعی استان گلستان، مدیرکلی امور برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استان مازندران، و معاونت جهاد مازندران از جمله فعالیت‌های مدیریتی او در سطح استان مازندران بود ولی ارتقای مدیریتی او به اینجا ختم نشد او سال‌ها بعد جذب سازمان جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی شد و به تهران آمد. او حین خدمت، در سال ۱۳۷۸ از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، دکترای خود را در رشته کشاورزی اخذ کرد.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد،‌ شاعری که گرایش سیاسی زیادی به اصولگرایان داشته و دارد،‌ جذب دولت شد و به مقام استانداری گلستان رسید. معاونت وزیر جهاد کشاورزی و معاونت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست دیگر موقعیت‌هایی بود که آن را تجربه کرد ولی با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، عمر فعالیت مدیریتی او در دولت نیز به پایان رسید. معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از روی کار آمدن حکم اخراج شاعری را امضاء کرد. شاعری در این خصوص می‌گوید: «بنده حوالی ساعت 15 روز چهارشنبه (5 شهریور سال 92) در حالی که در حال بازگشت از یک جلسه بودم این موضوع را شنیدم که از سمت خود برکنار شده‌ام.» او اگرچه به این جمله بسنده کرد و نکته بیشتری در خصوص برکناری‌اش نگفت ولی دو سال بعد پس از ورود به مجلس دهم یکی از تندترین نطق‌ها را علیه سازمان محیط زیست خواند. او حال محیط زیست را ناخوش خواند و گفت: «هم اکنون 50 درصد دشت‌های آبی کشور ممنوعه و وضعیت آبی کشور از نظر مرز تنش به شرایط بحرانی و حاد رسیده، بیش از نیمی از تالاب‌های کشور خشک شده، ریزگردها 25 استان کشور را مورد تهدید قرار داده، حداقل 50 هزار هکتار سالانه به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود و هوای اکثر کلان شهرهای کشور آلوده و ناسالم است که معتقد هستم علت بروز این چالش‌ها و بحران‌ها ناکارآمدی و شکست 5 برنامه گذشته و سوء مدیریت در تشخیص و حل مسائل و اولویت های اصلی کشور بوده است.» او در حالی سوء مدیریت و شکست پنج برنامه قبلی توسعه را عامل چالش های محیط زیست خواند که خودش تا دو سال قبل قائم مقام معاون رئیس جمهور در سازمان محیط زیست بود و قاعدتا بسیاری از مشکلاتی که او نام برد می‌تواند از نتایج مدیریت اش در این سازمان به شمار آید.

شاعری پیش از این نیز وقتی به همراه محمود احمدی نژاد به استان مازندران سفر کرد و به عنوان نماینده دولت سخنرانی کرد با این پرسش یکی از خبرنگاران محلی روبرو شد که چطور پیشتر اعلام شده بود که پالایشگاه مازندران، عامل تخریب و آلودگی محیط زیست است و سازمان محیط زیست کشور، یکی از دستگاه‌های مخالف اجرای این طرح بود و مجوز صادر نمی‌کرد، چطور با یک چرخش، مجوز صادر می‌شود، آیا بحث آلودگی رفع شده است؟ شاعری در پاسخ می گوید: «به پالایشگاه بهشهر از منظر زیست محیطی مجوز داده نمی‌شد برای برون رفت از این مشکل، نقطه را جابه جا کردیم و در مکانی واقع در 12 کیلومتری تالاب، مجوز ساخت دادیم.» پاسخی که نشان می‌دهد تصمیمات ملی وقتی با منافع زادگاه مدیران در تقابل است را می‌توان نادیده گرفت و برای آن توجیه آورد و حتی آن را این‌گونه مورد تمجید قرار داد: «این پروژه (پالایشگاه بهشهر) استاندارد یورو 5 دارد و با آخرین استانداردهای روز دنیاست.»

سوابق مدیریتی و اجرایی

علی محمد شاعری بیشتر سوابق کاری‌اش به فعالیت در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باز می‌گردد ولی او سابقه کار در سمت استانداری و شهرداری یکی از مناطق تهران را نیز در کارنامه دارد. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی اش به این شرح است:

  • نماینده مجلس دهم و رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی
  • معاون وزیر کشور
  •  استاندار گلستان
  • قائم مقام معاون رئیس جمهور در سازمان محیط زیست کشور و …
  • مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان
  • مدیرکل امور برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استان مازندران
  • معاون جهادسازندگی استان مازندران
  • مدیرکل ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها و مراتع کشور
  • مدیرکل امور بین الملل و روابط عمومی سازمان جنگلها
  • شهردار منطقه 22 تهران
  • معاون وزارت جهاد کشاورزی

ورود به مجلس

شاعری پس از ۳۱ سال فعالیت در حوزه‌های اجرایی و مدیریتی، از حوزه انتخابیه بهشهر و نکا اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت اصولگرایان قرار گرفت. وی با کسب ۷۰ هزار و ۴۰۳ رای معادل ۴۱ درصد آراء بر رقبا پیروز و وارد مجلس شد. همانطور که انتظار می‌رفت او جذب کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی شد تا در حوزه تخصصی خود فعالیت کند. اما کمتر کسی پیش بینی می کرد که او بتواند ریاست کمیسیون را از آن خود کند. رسانه‌ها از پاپی زاده و کیخواه به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست کمیسیون یاد می‌کردند. او عضو فراکسیون اصولگرایان است.

حضور در جنگ ایران و عراق

رسانه‌ها علی محمد شاعری را بسیجی معرفی کرده و سابقه جبهه او را هشت ماه و محدود به شرکت در عملیات‌های نظامی فتح المبین، محرم، مرصاد و فعال در بازسازی مناطق جنگی معرفی کرده‌اند ولی از آنجا که جهاد سازندگی وظیفه حمایت لجستیکی جنگ را برعهده داشت، نقش و حضور علی محمد شاعری به عنوانی یکی از اعضای ثابت جهاد در جنگ را باید بیش از هشت ماه دانست.

فتنه تا کی؟

اگر ماهیت جنبش سبز را جنبشی مخالف محمود احمدی نژاد به‌عنوان مجری انتخابات و متهم ردیف اول تقلب در انتخابات بدانیم،‌ علی محمد شاعری از جمله اعضای تیم مخالف جنبش سبز بوده است هرچند او کمتر جایی اظهار نظر سیاسی و حقوق بشری دارد. شاعری به خاطر حوزه تخصصی‌اش معمولا در حوزه کشاورزی و محیط زیست صحبت می‌کند از این رو کمتر او را با وجهه سیاسی می‌شناسند و اگر در دولت احمدی نژاد پله‌های ترقی را طی نمی کرد، به سختی می شد حتی موقعیت سیاسی او را تعیین کرد. با وجود این،‌ شاعری در سخنانی در مازندران،‌ که آوای خزر آن را گزارش کرده راهپیمایی دولتی مخالفان جنبش سبز در روز ۹ دی ۱۳۸۸ را حماسه یاد کرده و می‌گوید: «مردم کشور در این روز میزان و مرزبندی خود را از طرفی در قبال فتنه و از طرفی نیز در تبعیت از ولایت را نشان دادند و فتنه را خنثی کردند، یکی از دوستان پرسیده بود که فتنه تا کی؟ به او عرض کردم: مردم باید بدانند تا زمانی که انقلاب هست تا زمانی که ظلم هست، فتنه و فتنه‌گری هم هست. مردم باید هوشمند باشند ۱۸ تیر، 9 دی، 14 اسفند، 22 بهمن، روز قدس و سایر مراسمات ملی بیانگر این است که ما باید هوشمند باشیم زیرا دشمن بیدار است و این فتنه نیز ادامه خواهد داشت. باید بیدارتر باشیم، طراز ما نیز ولایت است.

اطلاعاتی از وضعیت و روابط خانوادگی شاعری در فضای مجازی یافت نشد که در صورت دسترسی به اطلاعات موثق، این گزارش تکمیل خواهد شد.