درصحن: ائتلاف امید مرکب از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان با کسب ۴۱ کرسی از ۶۸ کرسی موکول شده به مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، قاطعانه به پیروزی رسیدند. براساس گزارش رسانه های داخلی، در مرحله دوم انتخابات پس از ائتلاف امید که ۴۱ کرسی را از آن خود کرده،‌ مستقل ها نیز موفق شدند ۱۶کرسی مجلس دهم را به نام خود ثبت کنند و تنها ۱۱ کرسی به اصولگرایان تعلق گرفت. در دو حوزه آبادان و قائمشهر، تنها اصولگرایان به مرحله دوم راه یافته بودند بنابراین اصولگرایان تنها در نه حوزه موفق به شکست کاندیداهای ائتلاف امید یا مستقل ها شدند.

ائتلاف امید به رهبری محمد رضا عارف،‌ معاون اول دولت سید محمد خاتمی،‌ با کسب ۴۱ کرسی تازه، اکثریت مجلس دهم را با حدود ۱۴۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس در اختیار گرفته است. اصولگرایان نیز حدود ۱۰۰ کرسی را در اختیار دارند و مابقی کرسی ها به فراکسیون مستقل ها اختصاص خواهد داشت. اصولگرایان اکثریت قاطع سه مجلس گذشته را در اختیار داشتند. با ریزش شدید آراء اصولگرایان، شانس محمد رضا عارف برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس دهم به شدت افزایش یافت. علی لاریجانی جدی ترین رقیب عارف است که سابقه دو دوره ریاست مجلس را در کارنامه دارد.

مراسم افتتاحیه مجلس دهم روز شنبه هشتم خرداد ماه با حضور سران قوا و روسای سابق مجلس شورای اسلامی و مقامات لشگری و کشوری در ساختمان مجلس برگزار می شود. اداره جلسه افتتاحیه با هیات رئیسه سنی مرکب از مسن ترین نماینده مجلس بعنوان رئیس و نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان مجلس بعنوان منشی، اداره مجلس و برگزاری انتخابات هیات رئیسه را برعهده دارند.