درصحن-شوراها: رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، بحران جمعیت در شهرهای حاشیه ای تهران را خطرناک و زمینه زایش دو استان جدید خوانده و گفته: براساس سرشماری جدید، استان تهران ۱۳ میلیون جمعیت دارد که ۵ میلیون آن در شهرهای حاشیه ای تهران ساکن هستند. احمد دنیا مالی گفته اگر برای مساله مهاجرت و ازدیاد جمعیت شهرهای اطراف تهران چاره اندیشی نشود، بزودی باید شاهد زایش دو استان جدید کنار تهران باشیم.
براساس اظهارات احمد دنیامالی، در جنوب شرق تهران، شهرهای پاکدشت، ورامین، پیشوا، قرچک و … بالای یک میلیون جمعیت دارند در جنوب غرب تهران نیز شهرهای رباط کریم، احمد آباد،‌ مستوفی و پرند نیز با همین میزان جمعیت، شرایط تبدیل شدن به استان را دارا هستند. دنیا مالی گفته متاسفانه مقوله حریم تهران رعایت نمی شود و این شهرها با ترکیب مختلفی از قومیت ها، شکل گرفته اند که می تواند زایشگر معضلات فرهنگی و اجتماعی متعددی باشد. او گفته ۶۰ روستای اطراف تهران به شهر تبدیل شده و این شهرها بزودی قابلیت تبدیل به استان خواهند داشت.
مهاجرت به تهران برای پیدا کردن شغل،‌ سالهاست روند صعودی را طی می کند. حاشیه نشینی و معضلات اجتماعی ناشی از آن مدتهاست دامن گیر تهران شده ولی تاکنون شورای شهر نتوانسته طرحی بازدارنده ارائه کند. حال آنکه شورای شهر تهران می تواند از طریق شورای عالی استانها،‌ لایحه ای برای حل مشکل حاشیه نشینی به مجلس ارائه کند.