درصحن: همزمان با به صدا درآمدن زنگ مجلس، پس از یک تعطیلی ۲۴ روزه،‌ نمایندگان معترض به عملکرد وزیر آموزش و پرورش، طرح استیضاح فانی را دوباره به جریان انداختند. این طرح که پیش از تعطیلات به هیات رئیسه مجلس ارائه شده بود،‌ امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی و نظر به اصرار ۴۰ نفر از امضاء کنندگان، مقرر شد گزارش مکتوب کمیسیون جهت طرح در صحن علنی، به هیات رئیسه مجلس تقدیم شود. طرح استیضاح فانی با امضای ۵۴ نماینده تقدیم هیات رئیسه مجلس شده بود که با توضیحات فانی،‌ ۱۴ نفر از استیضاح کنندگان امضای خود را پس گرفتند.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون تحقیقات با اعلام این خبر گفته: ۴۰ نفر از طراحان استیضاح، از پاسخ های وزیر قانع نشدند، بنابراین طرح استیضاح در صحن علنی بررسی خواهد شد. در اواخر مجلس نهم نیز جمعی از نمایندگان وقت خواهان استیضاح فانی شدند ولی طرح استیضاح در صحن علنی با شکست روبرو شد و فانی در وزارت آموزش و پرورش ماندنی شد.

طراحان استیضاح، افت کیفیت آموزش در مدارس دولتی و بی‌توجهی به وضعیت تحصیل دانش‌آموزان در مناطق روستایی و محروم کشور را دلیل این استیضاح عنوان کرده اند، ضمن اینکه معتقدند ایرادات مجلس نهم به فانی کماکان باقی است.

منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی، حقوقی، رفاهی و آموزشی آموزش و پرورش،ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و پرورش، ناتوانی در جلب توجه و عنایت دولت در اختصاص منابع مالی لازم جهت تامین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های مختلف مدارس موجود کشور و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان برخلاف اصل 30 قانون اساسی، افزایش 14 درصدی حقوق فرهنگیان و حقوق‌های میلیونی صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم اجرای سند تحول بنیادین، عزل و نصب‌های سیاسی،دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، عدم امکانات و عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم و بی‌توجهی به روستاها از جمله محورهای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در مجلس گذشته بود.

۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش خرج حقوق کارکنان می شود

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که سابقه وزارت بهداشت را در کارنامه دارد، با انتقاد نسبت به طرح استیضاح فانی گفته:  98 درصد بودجه این وزارتخانه صرف حقوق کارکنان و فرهنگیان می‌شود و مجالس نهم و دهم نیز برای آن اعتبار مجزایی به منظور رفع مشکلاتش مصوب نکرده‌اند، آیا مسئولان آن باید با این 2 درصد باقی مانده معجزه کنند؟ وی بیان کرد: اگر مشخص شود وزیر نتوانسته از امکاناتی که در اختیار دارد به خوبی استفاده و طبق برنامه عمل کند به یقین باید مورد سوال قرار گیرد اما زمانی که می‌دانیم بودجه این وزارتخانه بسیار ناکافی است، باید پرسید با پول موجود چه کاری می‌توانست انجام دهد که انجام نداده است؟ وی با بیان اینکه هیأت رییسه مجلس به دنبال قانع کردن نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست، ادامه داد: نمایندگان باید مشکلات را با آرامش حل کنند چراکه با استیضاح گره‌ای باز نمی‌شود.

تصویب تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات امروز علاوه بر ارائه طرح استیضاح فانی به هیات رئیسه مجلس،‌ رای به انجام تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان دادند تا این طرح نیز بزودی در صحن علنی مجلس بررسی شود. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در این خصوص گفته: بر اساس نظر اعضای کمیسیون، مقرر شد موضوع تحقیق و تفحص به هیأت رییسه مجلس ارائه شود و باید منتظر تصمیم هیأت رییسه مجلس مبنی اعلام وصول و رأی گیری در صحن علنی ماند که در صورت موافقت، روند قانونی طی خواهد شد.

گفته می شود تخلفات مالی متعددی در این صندوق روی داده است. در همین راستا رسانه ها از برکناری مدیرعامل و هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان طی یک هفته گذشته خبر داده اند. با توجه به اینکه شهاب الدین غندالی به عنوان مدیر عامل و عضو هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان است، لذا با برکنار شدن اعضای هیأت مدیره این صندوق، غندالی نیز از سمت خود برکنار شده است. اعضای هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان شامل شهاب‌الدین غندالی (مدیر عامل)، روح الله عالمی (رئیس هیأت مدیره)، بهروز امید علی، رحیم اسماعیلی دانا، سید محسن گلدانساز و سید احمد زرهانی بودند و نفر هفتمی در هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان وجود نداشت. گفته می‌شود که به جز روح الله عالمی، 5 عضو دیگر هیأت مدیره تغییر کرده‌اند البته بهروز امیدعلی در مرداد ماه سال‌جاری، استعفای خود را به وزیر آموزش و پرورش ارائه کرده بود.

استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش در حالی قرار است بزودی در صحن علنی مجلس مطرح شود که تنها کمتر از یک سال به پایان عمر دولت حسن روحانی باقی مانده و چنانچه مجلس رای به برکناری فانی دهد،‌ وزیر بعدی آموزش و پرورش برای رفع دغدغه نمایندگان، تنها چند ماه فرصت خواهد داشت. از این رو به نظر نمی رسد اکثریت مجلس با برکناری فانی، در آخرین ماههای دولت روحانی، موافقت کنند، هرچند تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان، کار فانی را برای بقاء در وزارت آموزش و پرورش با سختی هایی همراه کرده است.