افزایش۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت آموزش و پرورش

عرصه سوم: افزایش ۲۸ درصدی بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ نشان می‌دهد که اعتراض معلمان، بی‌ثمر نبوده و دولت صدای اعتراضی آنها را شنیده است. بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۸ به ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بودجه این وزارتخانه در سال ۹۷ معادل ۳۶ هزار میلیارد تومان بود. دولت در قانون بودجه سال ۱۳۹۶  بودجه ای معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان و در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ نیز معادل ۲۹ هزار میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده بود. یعنی رشد بودجه در سال‌های پیش بطور ثابت حدود ۴ هزار میلیارد تومان در سال بود که در سال ۹۸ به یکباره جهش ۱۰ هزار میلیاردی را تجربه کرد.

نگاهی به ردیف‌های زیر مجموعه ردیف بودجه وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که عمده جهش بودجه ای مربوط به بودجه ادارات کل استان‌هاست که در واقع  بودجه جاری وزارتخانه را شامل می‌شود، یعنی بودجه پرداخت حقوق معلمان و کارکنان افزایش یافته است. بودجه ادارات کل استان‌های وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۷ معادل ۳۳ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۴۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، یعنی ۹ هزار میلیارد تومان از افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه این وزارتخانه سهم ادارات کل استان‌ها بوده است.

دولت در سال ۹۸ حقوق‌ها و مستمری‌ها را ۲۰ درصد افزایش داده است. اگر قرار بود افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش محدود به افزایش ۲۰ درصدی دستمزدها باشد،‌ این افزایش بودجه نمی‌توانست بیش از ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان باشد (با درنظر گرفتن یک میلیون کارمند و با در نظر گرفتن اینکه ۹۸ درصد بودجه این وزارتخانه خرج، حقوق معلمان و کارکنان می شود). بنابراین افزایش ۱۰ هزار میلیاردی نشان می دهد که دولت علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها، اجرای «طرح رتبه بندی معلمان» را در سال ۹۸ بالاخره اجرایی خواهد کرد.

طبق برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده بود تا طرح رتبه بندی معلمان را از سال اول برنامه ششم (یعنی دو سال پیش) اجرایی کند ولی طی دو سال گذشته به دلیل کمبود بودجه این طرح اجرایی نشده است. با اجرای این طرح حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش رشد خواهد داشت چرا که پایه حقوق آنها براساس رتبه‌ای که کسب می کنند افزایش پیدا می‌کند. این خواست از مطالبات جدی معلمان طی چند سال گذشته بوده است.

افزایش ۱۰ هزار میلیاردی نشان می دهد که دولت علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها، اجرای «طرح رتبه بندی معلمان» را در سال ۹۸ بالاخره اجرایی خواهد کرد

پیش از این نمایندگان مجلس با پیش بینی افزایش ۲ هزار میلیاردی بودجه آموزش و پرورش، این افزایش را کافی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال ۹۸، نمی دانستند اما با رونمایی از لایحه پیشنهادی دولت مشخص شد که این افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومان است یعنی دولت علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق ها می تواند اجرای طرح رتبه بندی معلمان را نیز آغاز کند.

با اجرای طرح رتبه بندی معلمان، وضعیت دریافتی آنها افزایش قابل توجهی خواهد داشت. حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص می گوید: «ارتقا جایگاه فرهنگیان از یک سو افزایش درآمد مالی و از سوی دیگر بهبود منزلت فرهنگیان را به دنبال دارد. اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان انگیزه‌ی آنها را برای افزایش سطح سواد و توانایی افزایش می‌دهد چراکه ارتقا در این نظام بر اساس مدرک تحصیلی، تجربه، تالیفات، کارهای پژوهشی و رضایتمندی و… است؛ ارتقا رتبه، حقوق و مزایای معلمان را افزایش می‌دهد درنتیجه تمامی معلمان سعی در پیشرفت دارند.»

جمع بندی
رشد بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸، رکورد بیشترین افزایش را در میان وزارتخانه های دولت ثبت کرد،‌ این رکورد آفرینی اگرچه مبنای قانونی داشت، یعنی دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه، ملزم به اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال اول برنامه ششم توسعه بود، اما طی دو سال گذشته حاضر نشده بود که بودجه اجرای این طرح را تامین کند. اما اعتراض‌های معلمان و قدرت اثرگذاری آنها بر تحولات اجتماعی، دولت را مجاب کرد که با کاهش بودجه‌های غیر ضرور، بودجه این وزارتخانه را با هدف بهبود معیشت معلمان،‌ بطور چشمگیری افزایش دهد، اتفاقی که به نظر بدون اعتراض و پیگیری مداوم معلمان شدنی نبود هرچند بسیاری از معلمان در پی این اعتراض‌ها به زندان افتاده اند و قوه قضاییه سر سازش ندارد و تاکنون از آزادی آنها امتناع کرده است.