درصحن: افشای خبر استفاده جنگنده های روسی از پایگاه نظامی نوژه همدان و بی اطلاعی محض نمایندگان مجلس از ماجرا، به نزاعی میان نظامیان و مجلس تبدیل شد. وزارت دفاع به جای تقاضای جلسه غیرعلنی برای مطلع کردن نمایندگان مجلس و توجیه آنها، با اعلام اینکه این موضوع به مجلس ربطی ندارد، فضا را متشنج و علی لاریجانی را مجبور به واکنش کرد. علی لاریجانی رئیس مجلس که به لحاظ حقوقی صاحب کرسی در شورای عالی امنیت ملی است، قطعا از حضور جنگنده های روسی در ایران خبر داشته است. او بدون اشاره به اینکه چرا مجلس را در جریان نگذاشته، به اظهارات وزیر دفاع دولت حسن روحانی پاسخ داد و او را به بی نزاکتی و عدم رعایت ادب حکمرانی متهم کرد.

هفته گذشته منابع امریکایی از حضور جنگنده های نظامی در پایگاهی در همدان خبر داد. این خبر این پرسش را ایجاد کرد که آیا دولت ایران نباید برای صدور مجوز استفاده از پایگاهی نظامی در خاک ایران به دول خارجی از مجلس، مجوز کسب کند؟ چرا نمایندگان مردم در جریان وقایع رخ داده در جنگ با داعش نیستند؟ ابراز نگرانی نمایندگان مجلس و انتقاد آنها نسبت به بی اطلاعی از کم و کیف ماجرا،‌ با پاسخ تند حسین دهقان وزیر دفاع دولت روحانی همراه شد. دهقان در اظهار نظری کم سابقه موضوع حضور جنگنده های روسی در پایگاه نظامی همدان را بی ارتباط با نمایندگان مجلس عنوان کرد و گفت: «پایگاه هوایی همدان برای سوخت‌گیری جنگنده‌های روسیه تعمیرات آنها و حتی مجهز شدن این جنگنده‌ها به سلاح در این پایگاه مستقر شده‌اند چرا که روس‌ها برای تفریح و گردش به ایران نیامده‌اند بلکه برای مقابله با داعش وارد ایران شده است پس حضور نیروهای روسیه در ایران ربطی به مجلس و تصویب نمایندگان ندارد. حضور جنگنده‌های روسیه در ایران تصمیم نظام جمهوری اسلامی بوده است.»

پاسخ تند دهقان، خوشایند نمایندگان و رئیس مجلس نبود. از همین رو علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه دوم شهریور) مجلس، جواب دهقان را داد. او در تذکری به وزیر دفاع گفت: «لازم است به وزیر دفاع متذکر شوم که درباره مجلس درست حرف نزد و باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کرد.» او با اشاره به جایگاه مجلس تصریح کرد: «امام و رهبری بارها بر نقش مجلس تاکید داشتند بنابراین لازم است این موضوع در بیان مطالب نیز در نظر گرفته شود لذا از همه دوستان می‌خواهیم که به این ساختار نظام و درجات آن توجه کافی داشته باشند.» لاریجانی در عین حال این بخش از سخنان دهقان که گفته بود برای در اختیار گذاشتن امکانات پایگاه نظامی همدان به جنگنده های روسی، نیازی به اخذ مجوز مجلس نبوده را تایید کرد.

حسین دهقان در واکنش به تذکر علی لاریجانی در نامه ای به هیات رئیسه مجلس تلویحا عذرخواهی کرد ولی در عین حال تاکید کرد که دولت در این موضوع نیاز به اخذ مجوز مجلس نداشته است. در نامه دهقان به علی لاریجانی آمده است: «ضمن ابراز تاسف از سوءتفاهم ایجاد شده تصریح می گردد آنچه من گفتم به هیچ عنوان تضعیف شان و جایگاه مجلس و یا نمایندگان نبوده و بلکه منظور این بود که اتخاذ چنین تصمیمی نیاز به تصویب مجلس ندارد.»

لاریجانی: حضور جنگنده های روسی متوقف نشده- شمخانی: متوقف شده

محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید،‌ در تذکری آیین نامه ای خطاب به علی لاریجانی، ضمن تقاضای تشکیل جلسه غیرعلنی و شفاف سازی نسبت به کم و کیف حضور جنگنده های روسی در ایران، گفت: «ما می خواهیم در جریان امور قرار بگیریم.»

محمود صادقی به همراه ۱۹ نفر از نمایندگان مجلس در نامه ای به هیات رئیسه خواستار تشکیل جلسه غیر علنی برای بررسی کیفیت و چرایی حضور نیروهای نظامی روسیه در همدان شده اند. طبق آیین نامه داخلی مجلس هرگاه ده نفر از نمایندگان تقاضای تشکیل جلسه غیرعلنی کنند، هیات رئیسه مکلف است نسبت به تشکیل جلسه غیرعلنی اقدام کند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر صادقی، بدون توضیحی در خصوص موافقت یا عدم موافقت با تشکیل چنین جلسه ای، تنها به بیان اینکه این تقاضا بررسی می شود، اکتفا کرد و  گفت: «استفاده جنگنده های روسی از پایگاه نظامی همدان متوقف نشده است.» او افزود: «ما و روسیه در مبارزه با تروریسم اتحاد داریم که این به نفع مسلمانان منطقه است. در همدان پایگاهی به روسیه داده نشده و این نشست و برخاست‌ها فقط برای سوخت‌گیری بوده است.»  این درحالی است که علی شمخانی نماینده رهبر ایران و دبیر شورای امنیت ملی برخلاف علی لاریجانی معتقد است که استفاده از پایگاه نظامی همدان در مقطعی خاص انجام و تمام شده است. او گفته: «قرار نبود هواپیماهای روسی در این پایگاه بمانند بلکه مقرر بود تا روز پنجشنبه بمانند و بروند. این هواپیماها دیروز نرفتند بلکه طبق طراحی عملیات زمینی، پنجشنبه رفتند و این ناشی از فشار کشورهای دیگر نبود.»

با توجه به اهمیت موضوع، به نظر تشکیل جلسه غیر علنی ضروری و تطبق آیین نامه داخلی مجلس از تکالیف هیات رئیسه مجلس است که به تقاضای ۲۰ نماینده متقاضی، پاسخ مثبت دهد. هرچند معلوم نیست رهبر ایران بعنوان فرمانده کل قوا که اختیار دستور جنگ را دارد، با تشکیل چنین جلسه ای موافقت کند. ضمن اینکه حسین دهقان وزیر دفاع دولت روحانی در نامه اش به علی لاریجانی خواستار حضور در جلسه علنی برای ارائه توضیحات لازم شده است. اگرچه علنی شدن جلسه سبب می شود تا مردم و رسانه ها بیشتر در جریان بحث ها قرار بگیرند ولی آنچه مسلم است اینکه در جلسه علنی جز مباحث کلی و شعاری موضوعی مطرح نمی شود و نمایندگان متقاضی تشکیل جلسه غیرعلنی به هدف شان که در جریان امور قرار گرفتن است، نمی رسند. هیات رئیسه مجلس روز چهارشنبه عصر جلسه خواهد داشت و به احتمال زیاد تکلیف برگزاری جلسه غیرعلنی در این خصوص، روشن خواهد شد.