درصحن: تشکیل «اطلاعات موازی» و سپردن رشته امور امنیتی به حفاظت اطلاعات سپاه،‌ سال هاست با حمایت رهبر ایران،‌ محقق شده و مهمترین پرونده های امنیتی ایران را نه وزارت اطلاعات، بلکه حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران مدیریت می کند. این پروژه بازیگران کلیدی انگشت شماری داشته است که یکی از آنها «احمد سالک» نماینده اصفهان، دومین فرمانده بسیج،‌ فرمانده کمیته، نماینده ولی فقیه در حفاظت اطلاعات سپاه و دستیار ارشد رهبر ایران در امور نهضت های انقلابی-اسلامی برون مرزی است.

شیخ احمد سالک کیست؟

احمد سالک در سال ۱۳۲۵ در خانواده ای روحانی و در محله خواجو اصفهان متولد شد. او همزمان با گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه، تحصیلات حوزوی را نیز دنبال کرد اما پس از اخذ دیپلم ریاضی، راهی حوزه علمیه اصفهان شد و رسما مشغول دروس حوزه شد و زندگی طلبگی را آغاز کرد و از آنجا به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. او مدعی است هنوز درس طلبگی را رها نکرده و سال هاست که در کلاس درس خارج آیت الله خامنه ای شرکت می کند.

رشد و تربیت در خانواده ای مذهبی و سیاسی،‌ او را نیز تحت تاثیر قرار داد تا از جوانی به سیاست روی آورد. وقتی او یک دانش آموز دبیرستانی بیشتر نبود جذب آیت الله محمد بهشتی شد و در شبکه هایی که او طراحی کرده بود،‌ به فعالیت سیاسی مشغول شد. او می گوید تحت نظر آیت الله بهشتی نخستین هسته مقاومت فرهنگی را در اصفهان راه اندازی کرده است. با ورود به حوزه علمیه، فعالیت های سیاسی سالک دو چندان شد به طوری که بین سال های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، پنج بار توسط نیروهای امنیتی پهلوی تهدید به دستگیری شد تا اینکه در سال ۱۳۵۴ در شهر آباده استان فارس دستگیر و روانه زندان عادل آباد شیراز شد. سالک مدعی است بارها در زندان عادل آباد مورد شکنجه واقع شده و می گوید: « در زندان شيراز 18 نفر از مأموران ساواك 12 شبانه‌روز از ساعت 9 شب تا اذان صبح 17 نوع شكنجه را روي بدن من انجام دادند؛ آنجا قتلگاه مبارزان انقلاب بود.» او پس از مدتی به بازداشتگاه توحید در تهران منتقل و از آنجا به زندان اوین معرفی شد. سالک در دادگاه نظامی محاکمه شده او در بیان خاطرات اش از روز محاکمه به تمایل اش به کشتن قاضی و اعضای دادگاه، اشاره کرده و می گوید: «وقتي در دادگاه نظامي بودم، پدرم به دنبال‌ام آمد؛ تا نوبت من شود خيلي طول كشيد؛ من نيم‌ساعت روي پا ايستاده بودم در حالي كه تيمساري كه در آن اتاق بود با منشي‌اش زشت‌ترين و ركيك‌ترين حرف‌ها را به يكديگر زدند؛ كه كينه مرا نسبت به شاه ده‌ها برابر كرد به گونه‌اي كه اگر مسلسلي داشتم آن افراد را به رگبار مي‌بستم.»

سالک از جمله انقلابیونی است که با پیروزی انقلاب با حمله به نیروهای نظام پهلوی و دستگیری و برخورد با آنها دست داشته است. او خود به این موضوع اعتراف کرده و می گوید: «…در روز ۲۲ بهمن به دنبال تیراندازی ساواک و شهربانی و تعقب آنها به داخل خانه ای رفتم تا اوضاع آرامتر شود، زمانی که از آن خانه بیرون آمدم مردم سر مجسمه شاه را از من گرفتند پس از آن به سراغ مراکز از جمله ساواک را گرفتیم و ۵ نفر ساواکی که انقلابیون را شکنجه می کردند را گرفتارشان کردیم.»
فرماندهی بسیج و کمیته و حضور نظامی در اماکن عمومی

با پیروزی انقلاب به عضویت کمیته انقلاب اصفهان در می آید و چند ماه بعد به فرماندهی سپاه پاسداران اصفهان منصوب می شود. او پس از یک سال به تهران می آید و به فرماندهی کل بسیج می رسد ولی اختلافات اش با فرماندهی سپاه منجر به برکناری اش می شود تا عمر فرماندهی اش از یک سال تجاوز نکند. او بلافاصله پس از برکناری در انتخابات میاندوره ای اصفهان شرکت می کند و راهی مجلس می شود. حضور در مجلس اما مانع از فعالیت های نظامی و امنیتی او نمی شود. او همزمان با نمایندگی مجلس به فرماندهی کمیته انقلاب اسلامی می رسد و این عنوان را تا زمان انحلال کمیته های انقلاب در اختیار دارد. کمیته ارگانی نظامی/انتظامی بود که حضوری پررنگ و دلهره آور در اماکن عمومی داشت که در سال ۱۳۶۶ منحل و نیروی انتظامی تاسیس شد.

او پس از یک دوره غیبت (بخاطر فرماندهی کمیته انقلاب اسلامی)، به مجلس باز می گردد و کرسی اش را در مجالس سوم و چهارم را حفظ می کند. سالک مهمترین دستاورداش در مجلس اول،‌ سوم و چهارم را تصویب طرح تقویت مالی و ساماندهی بسیج می داند.

 

تشکیل نهضت های اسلامی در کشورهای منطقه

احمد سالک از زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای از جمله فعالان دفتر رئیس جمهور بود و رابطه نزدیکی با ایشان داشت. او به لحاظ سیاسی در طیف نیروهای راست حکومت در دهه اول انقلاب شناخته می شد. نزدیکی به آیت الله خامنه ای سبب شد تا به عنوان دستیار او در تشکیل و مدیریت نهضت های انقلابی اسلامی برون مرزی فعالیت کند. او نماینده ویژه آیت الله خامنه ای در امور عراق و تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق بود که همزمان با حکم علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت به ریاست دفتر حرکت های اسلامی و مردمی وزارت خارجه رسید. او حرکت های انقلابی اخیر در جهان اسلام را ماحصل تلاش خودش می داند و می گوید: «حالا که تلویزیون اخبار بیداری اسلامی و مسلمانانی را که به پا خواسته اند را نشان می دهد دلم قرص می شود که فعالیت های فرهنگی ام بعد از چندین سال نتیجه داده، هرچند در این مدت محسوس نبوده ولی امروز به ثمر نشسته است.» او تاسیس مجمع جهانی اهل بیت را نیز از جمله دستاوردهای خود می داند و با اشاره به برگزاری کنفرانسی با حضور ۴۰۰ نفر از علمای شیعه ایرانی و غیرایرانی در تهران، می گوید: «تشکیل این کنفرانس و ارائه گزارش به مقام معظم رهبری به تشکیل مجمع جهانی اهل بیت منجر شد.» او پس از تشکیل مجمع به معاونت برنامه ریزی و بودجه آن رسید. سالک در سپاه قدس با حکم رهبر ایران،‌ مسوولیت تدوین دکترین آیت الله خمینی و دکترین آیت الله خامنه ای را برعهده داشته و می گوید این پروژه را طی دو سال به سرانجام رسانده است.

با روی کار آمدن دولت اصلاحات و افشای پروژه قتل های زنجیره ای،‌ او برای تشکیل اطلاعات موازی به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران فراخوانده شد و به همراه طائب و دیگر نیروهای امنیتی نزدیک به ایت الله خامنه ای مدیریت بحران های امنیتی را در اختیار گرفتند. او پیش از ورود به حفاظت اطلاعات سپاه با حکم رهبر ایران نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس را برعهده داشت و از موسسین سپاه بدر عراق بود. با برکناری محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات،‌ سالک که در مقام مشاور محمود احمدی نژاد فعالیت می کرد مسوولیت تصویه وزارت اطلاعات را برعهده گرفت. حسن یونسی پسر حجت السلام یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات از نقش سالک در برکناری معاونین و مدیران اطلاعات خبر داد. او هدف تصویه سازی در وزارت اطلاعات را تبدیل وزارت اطلاعات به مشت آهنین و در کنترل نیروهای تند خارج از مجموعه اطلاعات دانسته است. سالک علاوه بر تصویه نیروهای وزارت اطلاعات با انتصاب به سمت دبیری هیات عالی گزینش، مسوولیت پاکسازی مدیران نظام را نیز عهده دار می شود.

 

بازجویی فعالان جنبش سبز و تقاضای اعدام آنها

سالک در این مقطع که با انتخابات سال ۸۸ و جنبش سبز نیز تقارن یافته بود، به سرتیم بازجویی جمعی از نیروهای سیاسی اصلاح طلب تبدیل شده و شخصا بازجویی بسیاری از چهره های سیاسی را برعهده می گیرد. او که خود عضو هیات نظارت بر انتخابات بود،‌ جنبش سبز را عده ای آشوبگر خوانده و می گوید: «آشوبگران خیابانی با به خدمت گرفتن اراذل و اوباش می خواهند اتفاقاتی را که در راستای انقلاب های مخملی در آسیای میانه رخ داد در ایران تکرار کنند.» او این سخنان را سه روز قبل از برگزاری انتخابات سال ۸۸ گفته است. او پس از بازجویی نیروهای سیاسی اصلاح طلب می گوید: «در طول این دو ماهی که این دو (ابطحی و عطریانفر)، در اختیار بازجویان بودند، به واقعیت آن چیزی که در جمهوری اسلامی می گذرد، پی بردند و در دادگاه هم شاهد چهره تواب این افراد بودیم.» سالک تعداد اصلاح طلبان محاکمه شده در جریان جنبش سبز را صد نفر اعلام کرد. پیش از او هیچ مقامی تعداد اصلاح طلبان محاکمه شده را اعلام نکرده بود. او با متهم کردن فعالان جنبش سبز به براندازیَ خواهان، اعدام برخی از آنها شده و می گوید: «موسوی و کروبی باید محاکمه شده و برخی دیگر نیز باید «اعدام» شوند. …اولین مطالبه مردم، محاکمه و رسیدگی به وضعیت سران فتنه ۸۸ است که آقایان موسوی و کروبی در رأس آن هستند.» او رهبران جنبش سبز را صدای دشمنان خوانده و می گوید: «حر شعور توبه کردن داشت اما موسوی و کروبی ندارند، این افراد جلوی ولایت ایستادند و حرفی را زدند که از حلقوم آمریکا و اسرائیل برآمد.»

 

احمد سالک پس از ۱۶ سال باردیگر در جریان انتخابات مجلس نهم،‌ اعلام کاندیداتوری کرد و برای چهارمین بار به مجلس راه یافت و به ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس نهم رسید. احمد سالک با ۳۰ سال تجربه فعالیت امنیتی و نظامی وقتی بر کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی تکیه زد،‌ مبتکر و پیگیر دو طرح «امر به معروف و نهی از منکر» و طرح «عفاف و حجاب» شد. دو طرحی که به مرحله قانون رسید و حواشی زیادی به همراه داشت. او با پیگیری طرح امر به معروف و نهی از منکر،‌ تشویق هایی را برای آمران به معروف و ناهیان از منکر قانونی کرد و تلاش های حسن روحانی نیز برای متوقف کردن آن موثر واقع نشد. همزمان با پیگیری طرح تشویق امران به معروف و ناهیان از منکر،‌ در حوزه انتخاباتی اش یعنی شهر اصفهان،‌ اسید پاشی بر صورت دختران جوان موجی از اعتراضات عمومی را به همراه داشت هرچند او این اقدام را بی ارتباط با طرح امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت این اقدامات هیچ ارتباطی با نیروهای حزب الهی ندارد.

 

مخالفت با دفن ایران شناس امریکایی، ریچارد فرای،‌ در اصفهان، قدردانی از لغو کنسرت ها، تقاضای لغو امتیاز روزنامه اعتماد، از دیگر فعالیت های او در مقام ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس نهم بود. او در مجلس دهم نیز اعلام کاندیداتوری کرد و در انتخاباتی پرحاشیه به مجلس دهم راه یافت اما این بار موفق به کسب ریاست کمیسیون فرهنگی نشد و رقابت را به دیگر روحانی هم حزبی اش، نصراله پژمانفر، عضو جبهه پایداری، واگذار کرد. او مسوولیت کمیته ارشاد، تبلیغات اسلامی و گردشگری کمیسیون فرهنگی را برعهده گرفته است.

سالک خواهان راه اندازی مهد کودک توسط مادران و خواهران «شهدای مدافع حرم» است و از آنها خواسته با حضور در مدارس دخترانه به دانش آموزان دختر یادآوری کنند که در این نبرد و جنگ همچون دفاع مقدس بخشی از بار بر عهده شما خواهران است. او وظیفه اصلی و مهم زنان را تربیت فرزند دانسته و می گوید: «رسالت یک بانوی باکرامت در درجه اول تربیت اولاد در کانون خانواده است. وظیفه اول تربیت فرزند است و وظیفه دوم ارتباطات بیرونی به شکلی که رسالت اولیه از بین نرود.»

مجموعه طرح هایی که در مجالس گذشته به امضای احمد سالک رسیده در این لینک قابل مشاهده است.

 

سوابق سیاسی، اجرایی و مدیریتی

احمد سالک علاوه بر نمایندگی مجلس، سالها در دستگاههای نظامی و امنیتی فعالیت کرده و بیش از آنکه بتوان او را یک روحانی خواند می توان او را یک چهره امنیتی معرفی کرد. مهمترین سوابق سیاسی، اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • مسئول کمیته دفاع شهری اصفهان در سال ۱۳۵۷
  • فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان در سال ۱۳۵۸
  • فرمانده بسیج مستضعفین کل کشور در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰
  • فرمانده کمیته انقلاب اسلامی کشور از سال ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۶
  • مسئول کمیته بررسی مسائل عراق به حکم رهبر ایران
  • مسئول دفتر حرکتهای اسلامی و مردمی وزارت خارجه
  • نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران از سال ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۹
  • دبیر هیئت مرکزی گزینش بانک مرکزی
  • نماینده ولی فقیه در سازمان حفاظت و اطلاعات کل سپاه از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۵
  • عضو شورای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم
  • دبیر هیئت عالی گزینش کشور از سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷
  • مشاور رئیس جمهور محمود احمدی نژاد
  • معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت از سال ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۰
  • عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۷۶ تا کنون
  • سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱
  • عضو هیئت منصفه دادگاه ویژه روحانیت از سال ۱۳۹۱
  • رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم
  • عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • نائب رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم
  • نائب رئیس فراکسیون روحانیون مجلس نهم

خانواده

پدرش آیت الله محمود سالک کاشانی تحصیل کرده حوزه علمیه نجف و قم بود که پس از بازگشت از نجف به اصفهان رفت او از شاگردان آیت الله خمینی و از انقلابیون بوده است. احمد سالک سه برادر و پنج خواهر دارد. یکی از برادرهایش به نام مهدی سالک در عملیات بیت المقدس به شهادت رسید. اطلاعاتی از همسر و فرزندان اش یافت نشد.