درصحن: «ترور یک نماینده مجلس» خبری که در سالهای اولیه انقلاب ۵۷ زیاد شنیده می شد،‌ سال هاست کمتر به گوش می خورد،‌ اما از آخرین اعلام عمومی آن چند ماهی بیشتر نمی گذرد. مجلس دهم در اولین ماه تولدش، حامل این خبر بود، هرچند نماینده ترور شده،‌ از این تهاجم، جان سالم بدر بود. حشمت اله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب،‌ در اولین ماه مجلس دهم در سفری به همراه مسوولان محلی برای سرکشی به منطقه ایجاب، در دالاهو مورد حمله مسلحانه قرار می گیرد. دو نفر از همراهان او کشته و او آسیبی جزیی می بیند. این خبر بلافاصله از سوی مقام های امنیتی تایید شد هرچند هنوز عاملان اصلی و علت این حمله مشخص نشده است. علی لاریجانی در صحن علنی مجلس از زنده ماندن فلاحت پیشه ابراز خوشحالی کرد و معاون وزیر کشور از تلاش برای دستگیری عاملان آن خبر داد.

حشمت اله فلاحت پیشه کیست؟

او در سال ۱۳۵۰ در شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه متولد شد. هنوز پا به سن جوانی نگذاشته بود که جنگ ایران و عراق آغاز و این شهر مرزی درگیر گلوله و آتش شد. تمام سال های جوانی اش زیر موشک باران گذشت. به طوری که مدعی است تمام سال های جنگ را در جبهه بوده است. او می گوید: «وقتی در کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم گفتم هشت سال سابقه جبهه دارم یکی از همکاران گفت سن و سال ات به این همه سابقه جبهه نمی خورد که در پاسخ گفتم این یک واقعیت مربوط به حقوق مردم اسلام آباد غرب و دیگر شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه ام است که متاسفانه در نظامات بعد از جنگ به آن توجه نشد. ما هشت سال زیر بمباران بودیم. در مواردی حتی بر حسب مقتضایات جنگ، در اسلام آباد غرب گهوار و حمیل جلوتر از خط مقدم قرار گرفته بود…»

با پایان یافتن جنگ ایران و عراق، فلاحت پیشه که تازه دیپلم اش را گرفته، راهی دانشگاه تهران می شود تا در رشته علوم سیاسی تحصیل کند. او در حین تحصیل، بورس وزارت کشور می شود و با دریافت لیسانس علوم سیاسی راهی استانداری کرمانشاه می شود تا به عنوان کارشناس سیاسی-انتظامی مشغول کار شود. او سپس در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیلات اش را از سر می گیرد و دو سال بعد برای تکمیل تحصیلات و اخذ مدرک دکترا وارد دانشگاه تربیت مدرس می شود. فلاحت پیشه به دلیل کسب رتبه اول کارشناسی ارشد از خدمت سربازی معاف می شود.

فلاحت پیشه در حین تحصیل جذب یکی از تندترین روزنامه های جناح راست یعنی رسالت می شود و به عنوان دبیر سرویس بین الملل این روزنامه فعالیت می کند. با اتمام تحصیلات برای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب اعلام نامزدی می کند. او در انتخاباتی کمتر رقابتی و در حالیکه اکثریت اصلاح طلبان رد صلاحیت شده بودند توانست وارد مجلس هفتم شود. فلاحت پیشه به رغم همکاری با روزنامه رسالت و مطرح بودن به عنوان یکی از نیروهای فکری اصولگرا،‌ ولی در انتخابات مورد حمایت اصولگرایان قرار نگرفت و بعنوان کاندیدای مستقل وارد مجلس شد.

فلاحت پیشه با ورود به مجلس هفتم جذب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شد. او در دوره هشتم نیز کرسی خود را حفظ کرد ولی از ورود به مجلس نهم باز ماند. فلاحت پیشه پس از یک دوره غیبت،‌ برای سومین بار موفق شد از حوزه اسلام آباد غرب وارد مجلس دهم شود. او همچون دو دوره قبل، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیوست و به عضویت کمیته های هسته ای،‌ سیاست خارجی و حقوق بشر در آمد.

فلاحت پیشه به رغم همکاری طولانی با روزنامه رسالت،‌ خود را اصولگرا نمی داند و می گوید: «به این دلیل مرا اصولگرا می دانند چون دبیر سیاست خارجی روزنامه رسالت بودم …هر چهار دوره مجلس را مستقل شرکت کردم و هیچ گاه عضو هیچ جریان سیاسی نبودم،‌ چون هیچ جریان سیاسی یک ریال به من کمک انتخاباتی نکرد بنابراین کسانی که مرا اصولگرا می نامند دروغ می گویند.»

فلاحت پیشه در مجلس هفتم و هشتم تعداد زیادی طرح را امضا کرده که محور اصلی آنها مسایل مربوط به سیاست خارجی و مسایل معلمان بوده است. فهرست طرح هایی که به امضای او رسیده را اینجا می توانید ببینید.

حامی موسوی در مجلس هشتم

فلاحت پیشه را نمی توان از حامیان جنبش سبز معرفی کرد اما او از جمله طرفداران کاندیداتوری میرحسین موسوی در مجلس هشتم بود. او سال ۸۸ آشکارا از اصولگرایان به خاطر اعلام حمایت از احمدی نژاد انتقاد کرد. او با یاد آوری جلسه انتخاباتی اصولگرایان مجلس هشتم می گوید: «در این جلسه به دوستان عرض کردم … تناسب مناصب سیاسی باید ظرفیت صاحب منصبان افزایش یابد اما متاسفانه باید بگویم که این گزینه پیشنهادی شما (احمدی نژاد) از چنین ظرفیتی برخوردار نیست. همه تخم مرغ های نظام را در سبد کسی می گذارید که به اعتقاد من این سبد را زمین خواهد زد. پیشنهاد می دهم که هر یک از نمایندگان محترم به صورت انفرادی بتواند برای کاندیدای دلخواه خود فعالیت نماید ولی فراکسیون شما (اصولگرایان) بیش از دو سوم نمایندگان مجلس را تشکیل می دهد و معنای بیانیه، تبدیل و تنزل مجلس به یک ستاد انتخاباتی است.»

فلاحت پیشه بعدها همچون تعداد قابل توجهی از اصولگرایان جنبش سبز را فتنه و طراحی شده توسط بیگانگان خوانده و می گوید: «ما در فتنه ۸۸ دوران سختی را پشت سرگذاشتیم. بیشترین آسیب های امنیت ملی به جمهوری اسلامی ایران پس از قضیه ۸۸ شکل گرفت. هر تصمیمی که در کاخ سفید و کنگره گرفته می شد بر مفروضی تحت این عنوان که نظام سیاسی ایران متزلزل است و اگر فلان ضربه را بزنیم این تزلزل تبدیل به خطوط گسل در ایران می شود شکل گرفت.»

فلاحت پیشه در انتخابات ۹۲ به ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف پیوست و از کاندیداتوری شهردار تهران حمایت کرد. او مدعی است از سوی حسن روحانی برای همکاری در ستاد انتخاباتی اش نیز دعوت شده ولی به او گفته است که به خاطر عهدی که با قالیباف بسته نمی تواند به ستاد روحانی کمک کند. در عین حال او از جمله طرفداران سیاست خارجی دولت حسن روحانی به شمار می رود از این رو در انتخابات ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم از جمله گزینه های اعتدالگرایان قرار داشت.

خانواده

حشمت اله فلاحت پیشه در خانواده ای کارگر رشد کرده است. پدرش کارگر یک نانوایی در اسلام آباد بود. اطلاعات بیشتری از خانواده او در دست نیست.