درصحن: چند ماه قبل از انتخابات مجلس دهم و درست در زمانی که تصویب لایحه برجام در مجلس، فضا را برای «پایداری ها»، به عنوان اصلی ترین یاران احمدی نژاد در مجلس، تنگ کرده بود، جمعی از اعضای دولت احمدی نژاد گردهم آمدند و «یکتا» را راه اندازی کردند تا بتوانند در مجلس دهم سهمی قابل توجه داشته باشند، ولی از مجموع اعضای یکتا که برای انتخابات ثبت نام کردند تنها یک نفر به مجلس راه یافت و او کسی نبود جز «حمید رضا حاجی بابایی نماینده همدان». از این رو تلاش برای نشاندن او بر کرسی نایب رئیسی مجلس دوچندان شد تا حداقل شکست در انتخابات را با تصاحب این کرسی ترمیم کنند ولی آنها در این میدان هم ناکام ماندند.

حمید رضا حاجی بابایی کیست؟

حمید رضا حاجی بابایی درسال ۱۳۳۸ در روستای مریانج همدان چشم به جهان گشود. او تحصیلات اش را در رشته دبیری الهیات از دانشگاه تهران پی گرفت و با فواصل زیاد تا مقطع دکترا پیش رفت. او فوق دیپلم اش را در سال ۱۳۵۸ از دانش سرای راهنمایی گرفت. لیسانس اش را با استفاده از سهمیه خانواده شهدا در سال ۱۳۶۷ در رشته دبیری الهیات از دانشگاه تهران گرفت. فوق لیسانس اش را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه آزاد کرج و دکترایش را در سال  ۱۳۷۷ از دانشگاه آزاد تهران، زمانی که نمایندگی مردم همدان را در اختیار داشت، اخذ کرد.

در میان انقلابیون ۵۷، حاجی بابایی نامی ندارد و کمتر جایی یادی از مبارزات انقلابی او شده است. خودش تنها مدعی است که در راهپیمایی های اول انقلاب مشارکت داشته است. با پیروزی انقلاب ۵۷، او فعالیت اش را به عنوان معلم آغاز می کند و در مدارس همدان به تدریس مشغول می شود. با وجود اینکه سابقه ای در سپاه پاسداران ندارد ولی در مراسم تشییع جنازه برادرش که در جنگ شهید شده بود لباس سپاه می پوشد.

برخلاف برادرانش که حضوری پررنگ در جبهه های جنگ ایران و عراق داشتند و به شهادت رسیدند، حمید رضا در این دوران به معلمی مشغول بوده و به ریاست آموزش و پرورش همدان می رسد. مقامی که سکوی پرتاب اش به مجلس شورای اسلامی می شود. او سنگینی مسوولیت آموزش و پرورش همدان را دلیل حضور کمرنگ در جبهه ها عنوان می کند ولی در عین حال می گوید: «در آن دوران رئیس آموزش و پرورش بودم و به علت بالا بودن حجم کار در شب عملیات‌ها به لشگر 32 انصار الحسین (ع) ملحق می‏‌شدم.» او می گوید در عملیات مرصاد هم در محضر شهید همدانی حضور داشته است.

او برای اولین بار در انتخابات مجلس پنجم، موفق می شود نظر مساعد مردم همدان را جلب و بر صندلی قرمز مجلس وقت تکیه بزند. او اگرچه به لحاظ فکری به اصولگرایان تعلق داشت ولی در مجلس پنجم به فراکسیون مستقل ها می پیوندند تا در کنار محمد باقر نوبخت و طه هاشمی، خط اعتدال و میانه روی را در مجلس دنبال کنند. از این رو به عضویت حزب اعتدال و توسعه هم در می آید.

حاجی بابایی در مجلس اصلاح طلب ششم نیز کرسی خود را حفظ می کند ولی در این مجلس چون نه اصولگرایان و نه مستقل ها، مجالی برای عرضه اندام ندارند،‌ به نماینده ای ساکت و گوشه گیر تبدیل می شود.

اما جهش حاجی بابایی از مجلس هفتم شروع می شود، او که سومین دوره حضور متوالی اش در مجلس را تجربه می کند،‌ در غیاب چهره های شناخته شده اصلاح طلب و اصولگرا، موفق می شود به هیات رئیسه مجلس هفتم راه یابد. او کرسی خود در مجلس هشتم را نیز حفظ می کند.

مخالفت اعضای شورای رهبری حزب اعتدال و توسعه با سیاست های محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت سبب می شود تا حاجی بابایی که تمایل زیادی به احمدی نژاد یافته از عضویت حزب استعفا دهد. او با لابی گسترده به دولت احمدی نژاد راه می یابد به طوری که محمود احمدی نژاد در جلسه رای اعتماد وزیران پیشنهادی، لابی های پشت پرده او را برای ورود به دولت علنی می کند و خطاب به نمایندگان می گوید: «به آقای حاجی بابایی هم رای دهید تا بیاید و ببیند که در دولت هم هیچ خبری نیست.» به این طریق حاجی بابایی پس از چهار دوره حضور در مجلس، خانه ملت را به نیت حضور در دولت ترک می کند و به مقام وزارت آموزش و پرورش محمود احمدی نژاد می رسد.

با ورود به دولت احمدی نژاد، حاجی بابایی رسما به جرگه اصولگرایان و حامیان دولت می پیوندند. او با پایان یافتن کار دولت احمدی نژاد و در آستانه انتخابات مجلس دهم، با دیگر اعضای دولت احمدی نژاد،‌ حزب یکتا را راه اندازی می کند. اعضای یکتا تلاش زیادی برای ورود به مجلس دهم می کنند تا در غیاب احتمالی پایداری ها،‌ بتوانند به عنوان حامیان احمدی نژاد زمینه بازگشت او را به قدرت فراهم کنند ولی از این مهم باز می مانند. از مجموع اعضای یکتا که در انتخابات مجلس دهم اعلام کاندیداتوری می کنند او تنها کسی است که موفق می شود به مجلس راه یابد و با حمایت اصولگرایان برای تکیه بر صندلی نایب رئیسی مجلس خیز برمی دارد ولی موفق به تصاحب این مقام نمی شود.

سوابق اجرایی و مدیریتی

حمید رضا حاجی بابایی تا قبل از ورود به مجلس، تنها در وزارت آموزش و پرورش سابقه فعالیت دارد ولی بعد از ورود به مجلس نه تنها موفق می شود مدرک تحصیلی دکترا دریافت کند بلکه به لحاظ اجرایی تا رده وزارت پیش می رود. مهمترین سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • ریاست آموزش و پرورش همدان
  • نماینده همدان در مجلس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم
  • عضو هیات رئیسه مجلس هفتم و هشتم
  • وزیر آموزش و پرورش دولت دوم محمود احمدی نژاد
  • عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
  • عضو هیات امنای دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس

مردم چشم فتنه را کور کردند

اگر مخالفت با احمدی نژاد را از عوامل کلیدی تولد جنبش سبز بدانیم طبیعی است که یاران احمدی نژاد جدی ترین مخالفان جنبش سبز نیز باشند. از این رو حمید رضا حاجی بابایی که تریبون سخنگویی یاران محمود احمدی نژاد «یکتا» را برعهده دارد از جمله مخالفان جنبش سبز است لذا ابایی ندارد که بدنه جنبش سبز را چشم فتنه بخواند و از راهپیمایی حکومتی روز ۹ دی ماه ۱۳۸۸ به عنوان یک حرکت عظیم الهی یاد کند و بگوید:« در این روز مردم حماسه ساز ایران چشم فتنه و فتنه گر را کور کردند و این حرکت برخواسته از سخنرانی مقام معظم‌رهبری بود.»

حمیدرضا حاجی بابایی در تحلیل انتخابات سال ۸۸ که به تولد جنبش سبز منجر شد می گوید: «حضور پرشور مردم در سال 88  ایران را وارد دنیای جدیدی می‌کرد و مشارکت آنها ضریب امنیت، اقتدار کشور در صحنه بین‌المللی را افزایش می‌داد و باعث فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، منطقه‌ای و دشمنی‌های استبکار جهانی می‌شد، اما متاسفانه آمریکا از این موضوع کاملا بیم داشت  و براساس همکاری‌ها، همراهی‌ها، ندانم‌کاری‌های داخلی، خصومت‌ها و کینه توزی‌های چند دهه‌ای، فتنه‌ای را بر پا کردند که این فتنه مشکلات عدیده‌ای را برای کشور به دنبال داشت و تحریم‌های اقتصادی، فشارهای اقتصادی، سیاسی بعد از فتنه 88 ناشی از همین اقداماتی بود که در داخل تحت عنوان فتنه 88 شکل گرفت.»

دریافت پاداش ۱۰۰ سکه ای از احمدی نژاد

حاجی بابایی که در دوران وزارت با انتقادات شدید فرهنگیان روبرو بود و در حوادث زیانباری مثل مرگ تعداد زیادی از دانش آموزان در اردوهای راهیان نور و آتش سوزی شین آباد که به سوختن جمعی از دانش آموزان منجر شد به عدم کفایت متهم بود،‌ در پایان دوره وزارت با پاداش ۱۰۰ سکه ای از سوی محمود احمدی نژاد روبرو شد. او شخصا دریافت این پاداش را تایید کرد ولی در عین حال مدعی شد که این سکه ها را میان مدیران وزارتخانه توزیع کرده است. او در این خصوص می گوید: « در دولت دهم به عنوان نشان پاداش به برخی از وزیران هدایایی اهدا شد که بنده نیز مشمول پاداش 100 سکه شدم که تنها این هدیه مختص به من نبود. بنده این 100 سکه را به نیم سکه تبدیل و در بین همکاران خود تقسیم کردم.»

حمایت از طرح چند همسری و اتهام چند همسری

لایحه حمایت از خانواده که منتقدان آن را مجوزی برای چند همسری مردان تلقی کردند توسط دولت محمود احمدی نژاد تقدیم مجلس هشتم شد. به رغم انتقادهای شدید فعالان زن، اما با حمایت نمایندگان مجلس این لایحه  تصویب شد. حمید رضا حاجی بابایی یکی از مدافعان این لایحه بود. حمایتی که سبب شد تا رسانه ها پرده از وضعیت خانوادگی اش کنار بزنند و اعلام کنند که او خود دارای دوهمسر است. رسانه ها مدعی شدند که او در جوانی با دختری از روستای محل تولدش ازدواج می کند ولی پس از ورود به مجلس تصمیم می گیرد با دختر جوانی در تهران عقد زناشویی ببندد و از آن پس در ردیف مردان «دوزنه» قرار می گیرد.

انتشار این خبر، سبب شد تا نگاه ها به مردهای دوزنه مجلس متمرکز شود به طوری که فخری محتشمی پور پس از دیدار فعالان زن با اعضای فراکسیون زنان مجلس هشتم به نقل از زهرا شجاعی مشاور امور زنان خاتمی، می گوید تعداد مردان «دو زنه» مجلس ۶۵ نفر است.

خانواده

دو برادرش در جبهه های جنگ ایران و عراق شهید شده اند و برادر سوم اش جانباز ۵۰٪ است. شهید علیرضا حاجی بابایی از دوستان شهید حسین همدانی بوده که در عملیات رمضان شهید شده است. او اولین فرمانده تیپ همدان در جبهه ها بود ه است. حاجی بابایی مدعی است سپاه همدان را برادرش علیرضا به همراه شهید همدانی و شهید مظاهری راه اندازی کرده اند. پدرش نیز سابقه جبهه دارد و به گفته حاجی بابایی در عملیات کربلای چهار مجروح شده است.