درصحن: اولین جنجال مجلس دهم به نام نماینده آمل ثبت شد. نماینده ای که با پاره کردن یقه معاون وزیر کشاورزی، این جنجال را رقم زد کسی نبود جز عزت الله یوسفیان ملا. کسی که با فریاد «باج نمی دهم» معاون وزیر کشاورزی روبرو شد. اگر چه مجلسیان تلاش کردند که بر این جنجال سرپوش بگذارند ولی معاون وزیر در مصاحبه ای فاش کرد که از کدام باج خواهی سخن می گوید. به گفته خلیل آقایی سال هاست به دنبال تغییر کاربری ۴۰۰ هکتار از مرغوبترین اراضی کشاورزی آمل و تبدیل آن به فرودگاه است و دولت با این خواسته مخالف است. رسانه ها این باج خواهی را زمین خواری علنی خواندند، آنهم زمین خواری کسی که سالهاست عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است و او را می توان مخزن الاسرار مفاسد اقتصادی دانست.

عزت الله یوسفیان ملا کیست؟

عزت الله یوسفیان ملا، در سال ۱۳۳۰ در آمل متولد شد. او تحصیلات اش را در رشته حقوق قضایی در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند و جذب قوه قضاییه شد. او در حین فعالیت قضایی و پارلمانی، دکترایش را در رشته حقوق بین الملل دریافت کرد.  در تمام سال های پس از انقلاب یوسفیان ملا در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی فعالیت داشته است. او در مقام دادیاری، دادستانی و مدیرکلی در حوزه ارزشیابی و گزینش قوه قضاییه مسوولیت داشته است.

او اولین بار در انتخابات مجلس هفتم، وارد رقابت های انتخاباتی شد تا پس از سال ها فعالیت در قوه قضایی، وارد قوه مقننه شده و در حوزه قانون گذاری فعال شود. با رد صلاحیت کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هفتم،‌ یوسفیان ملا توانست حمایت گروه های اصلاح طلب استان را جلب کند و  با کمک آنها وارد مجلس شد. یوسفیان ملا اما با ورود به مجلس هفتم نه تنها به عضویت فراکسیون اصلاح طلبان نپیوست بلکه حضوری تمام قد در فراکسیون رقیب،‌ یعنی فراکسیون اصولگرایان داشت. یوسفیان ملا در فراکسیون اصولگرایان تلاش کرد تا چهره ای معتدل و میانه رو از خود ترسیم کند.

تحصیلات و سوابق کاری طولانی در حوزه قضایی او را راهی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس کرد و به عضویت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درآمد. یوسفیان ملا با حضور ۱۶ ساله در ستاد مبارزه با فساد اقتصادی به مخزن الاسرار مفاسد اقتصادی تبدیل شده است. بدون شک اطلاعات ذی قیمتی از مفاسد اقتصادی در اختیار دارد و هر از گاهی در مصاحبه هایش به ریشه ها و عوامل فاسد نظام اشاراتی داشته است. او در گفتگویی از واگذاری غیر قانونی زمین اشاره کرده و می گوید: «بیش از 2 میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی به ناحق واگذار شده است.» او به صراحت می گوید: ««مقامات کشوری و استانی» در زمین‌خواری‌ها نقش دارند، بانک‌ها در ایران به «بستر فساد» تبدیل شده‌اند و «فساد قبح خود را در کشور از دست داده است.»

یوسفیان ملا که اولین تجربه پارلمانی خود را پشت سر گذاشته بود، در انتخابات مجلس هشتم مجدد شانس ورود به مجلس را پیدا کرد و بلافاصله در صف یاران هم ولایتی خود، علی لاریجانی قرار گرفت. او اگرچه می کوشید کماکان در صف اعتدالگرایان قرار داشته باشد ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ از محمود احمدی نژاد حمایت کرد و گفت: «درست است كه مردم ذهنيت خوبي نسبت به مهندس موسوي دارند اما آن‌ها تلاش‌هاي شبانه‌روزي احمدي‌نژاد را مي‌شناسند و به آن احترام مي‌گذارند لذا به عقيده بنده مجددا احمدي‌نژاد پيروز اين رقابت خواهد بود.» او اضافه کرد: « آن‌هايي كه بحث عبور از احمدي‌نژاد را مطرح مي‌كنند در جلسات عمومي اصولگرايان اين بحث را حاشا مي‌كنند و آن‌طور كه در بيرون از اين جلسات مطرح مي‌شود در داخل جمع اصولگرايان بحث عبور از احمدي‌نژاد شنيده نمي‌شود.»

دخالت آشکار در عزل و نصب های استانی، یوسفیان ملا را در معرض انتقادهای گسترده فعالان آملی قرار داده است. مصطفی آجدانی روزنامه نگار در نامه ای سرگشاده به این موضوع اشاره کرده و ضمن دعوت یوسفیان ملا به مناظره، می نویسد: «درست است که شما از حق شهروندی و قانونی خود در رقابت های گزینه های استانداری مازندران استفاده کردید و از استانداری آقای دکتر ربیع فلاح، استاندار منتخب و منصوب دولت تدبیر و امید و رییس ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی در مازندران حمایت نکردید، اما این هم درست است که شما فراتر از حدود و اختیارات و صلاحیت قانونی خود ،حق دخالت در انتصاب و عزل و نصب های مدیران اجرایی را فراتر از ارایه نظر مشورتی ندارید.»

یوسفیان برای سومین بار در انتخابات مجلس نهم موفق به ورود به مجلس شد و به فراکسیون رهروان ولایت پیوست. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ در ردیف یاران سردار قالیباف قرار گرفت.

در انتخابات مجلس دهم هرچند تلاش کرد تا در لیست  امید قرار بگیرد اما سرانجام نتوانست نظر اصلاح طلبان را جلب کند و بدون حمایت آنها موفق شد رای مردم را برای چهارمین بار جلب کند و به مجلس راه یابد. او با ورود به مجلس دهم به ریاست کمیسیون آیین نامه رسید و با حکم رئیس مجلس، عضویت اش در ستاد مبارزه با مواد مخدر تداوم یافت. فهرست طرح هایی که با امضای این نماینده مجلس در ادوار هفتم تا نهم تقدیم شده را اینجا می توانید ببینید.

سوابق اجرایی و مدیریتی

یوسفیان ملا تا قبل از ورود به پارلمان،‌ در سطوح مختلف قوه قضاییه مشغول بوده است و برای اولین بار در مجلس هفتم به مقام نمایندگی رسید و کرسی خود را برای چهار دوره متوالی است که حفظ کرده است. مهمترین مسوولیت های اجرایی و مدیریتی اش به این شرح است:

– دادیار دادسرای عمومی تهران و بابل و رئیس دادگاه محمود آباد

– دادستان استان مازندران با حفظ سمت رئیس دادگستری آمل و دادستان استان آذربایجان شرقی و اردبیل

– مشاور دیوان عدالت اداری

– مدیر کل دبیرخانه قوه قضائیه با حفظ سمت عضو گزینش قضات قوه قضائیه

– عضو معاون دیوان عالی کشور با حفظ سمت مدیر کل کارگزینی قوه قضائیه

– عضو و دبیر کمیسیون نقل و انتقالات قضات کشور

– قائم مقام آموزش و تحقیقات قوه قضائیه

– مدیر کل ارزشیابی، بازرسی و نظارت قوه قضائیه و مدیرکل آموزش و تحقیقات

– مستشار دیوان عالی کشور

– نماینده دوره هفتم تا دهم آمل در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون آیین نامه

_ عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و ستاد مبارزه با مواد مخدر

طرح اعدام مخالفان هدفمندی یارانه ها!

یوسفیان ملا با یک عمر سابقه قضایی وقتی در کرسی نمایندگی پارلمان می نشیند با تقاضای صدور حکم اعدام مخالفان هدفمندی یارانه ها،‌ نشان می دهد دریافت ناصحیحی از حقوق بشر دارد. او در اظهارنظری شگفت انگیز با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه ها با موجودیت بخش اقتصادی نظام گره خورده، می گوید: «در اجرای این طرح مهم و انقلابی، نباید به خاطر چند نفر رفاه طلب و فرصت طلب که قصد اخلال و بی نظمی دارند کوتاه آمد و بلکه باید با آنان قاطعانه برخورد و حتی مجازات اعدام را برای آنان به مرحله اجرا گذاشت.» او توضیح نداده که در کدام کتاب و مکتب حقوقی برای مخالفت با یک طرح اقتصادی مجوز اعدام آمده است.

او به عنوان یک قاضی آشنا به موازین حقوقی و به عنوان یک نماینده مردم،‌ در ۱۲ سال فعالیت پارلمانی نه تنها یک بار به نقض حقوق بشر اعتراض نکرده بلکه با دروغ خواندن گزارش های احمد شهید ناظر حقوق بشر ایران، دولت را از هرگونه مذاکره در خصوص مسایل حقوق بشری برحذر می دارد. یوسفیان ملا می گوید: « او (احمد شهید) گزارش های خود را بر اساس منابع غیر موثق و بر اساس شنیده هایش تنظیم می کرد و سراسر دروغ و کذب بود. اکنون همان دروغ ها دامن او و حامیانش را گرفته است چراکه دیگر نمی توانند او را در تنظیم چنین گزارش های نادرست همراهی کنند.» یوسفیان ملا با انتقاد نسبت به قطعنامه های سازمان ملل در خصوص حقوق بشر می گوید: «نمی توان در زمینه حقوق بشر، مذاکره ای با غرب یا سازمان ملل داشت تا به قولی بده بستانی صورت گیرد…. تنها برای پایان بخشید به پرونده سازی های غرب باید به گزارش های احمد شهید پاسخ قاطع و قوی داد.»