درصحن: حرکت در مرز اصولگرایی و اصلاح طلبی، سرمشق بسیاری از نمایندگانی است که تعلق حزبی ندارند و می کوشند در مجلس باقی بمانند. علی مطهری سمبل چنین نمایندگانی است. نماینده ای که با پرچم اصولگرایی وارد مجلس شد و رفته رفته مرز خود را با اصولگرایان مشخص کرد و البته کاملا در بغل اصلاح طلبان هم نغلطید. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت نمونه ای از نمایندگان میانه رو مجلس است که پا جای پای علی مطهری گذاشته است. او را نه می توان اصولگرا خواند و نه اصلاح طلب، هرچند در دوره نهم  با پرچم اصولگرایی و در دوره دهم با پرچم امید وارد مجلس شده است. او خود را میانه رو می داند و از تولد خط سوم در مجلس حمایت کرده و می گوید: «در تلاش ایم در مجلس دهم با اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل، فراکسیون مستقل ها یا خط سوم را تشکیل دهیم.»

 

جعفرزاده ایمن آبادی کیست؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، در سال ۱۳۴۵ در روستای ایمن آباد از توابع کوچصفهان رشت، متولد شد. او تحصیلات اش را در مقطع متوسطه،‌ در حالی به پایان برد که جامعه ایران درگیر انقلاب ۵۷ بود. بنابراین دوران نوجوانی اش با انقلاب تقارن یافته بود. او در بیان خاطرات روزهای پیروزی انقلاب می گوید: «در ۲۲ بهمن ۵۷ روستایی کشاورز زاده بودم و در مقطع راهنمایی مشغول تحصیل بودم و پس از اعلام پیروزی انقلاب مادرم با خوشحالی وارد اتاق شده و خبر پیروزی را داد.در آن ایام علیرغم اینکه سن کمی داشتم اما حضور موثری در مباحث انقلاب داشتم. بنده در آن ایام سخنران بسیار مشهوری بودم و یکی از نوجوانانی بودم که پشت تریبون قرار می گرفتم.»

جعفرزاده ایمن آبادی، هرچند در دوران انقلاب به دلیل صغر سن،‌ نمی توانسته نقشی موثر در انقلاب، ایفا کند، ولی با پایان یافتن تحصیلات اش،‌ فرصت حضور در جبهه های جنگ ایران و عراق را پیدا می کند. او به عنوان بسیجی عازم مناطق جنگی می شود و پایش را از دست می دهد.

او با بازگشت از مناطق جنگی و با ویلچر به دانشگاه برمی گردد، تا تحصیلات اش را در رشته عمران از سرگیرد. او موفق می شود فوق لیسانس عمران را از دانشگاه گیلان دریافت کند و به عضویت هیات علمی این دانشگاه در آید.

جعفرزاده ایمن آبادی از جمله نمایندگانی است که رابطه خوبی با خبرنگاران دارد و در همه موضوعات اظهارنظر می کند. او در سال ۱۳۹۱ با پرچم اصولگرایی وارد مجلس شد و بلافاصله در صف یاران علی لاریجانی ایستاد و به عضویت فراکسیون رهروان ولایت درآمد. انتقاد از سیاست های محمود احمدی نژاد از او چهره ای منتقد ساخت. نماینده ای که انتقادات اش به دولت احمدی نژاد خصوصا معاون او حمید بقایی، تا جایی پیش رفت که با شکایت حمید بقایی روبرو شد. او حمید بقایی را به اتهام خروج بیش ۲۰ هزار میلیارد تومان پول از کشور متهم کرد و گفت تمام اسناد و مدارک این ادعا را در اختیار دارد.

با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، جعفر زاده به یکی از مدافعان جدی دولت در مجلس تبدیل شد. او در جریان تصویب اعتبار نامه وزرای روحانی و ماجرای برجام از موافقان دولت بود و بارها در حمایت از دولت پشت تریبون قرار گرفت. به طوری که سخنگوی دولت با شرکت در میهمانی ای که او در رشت برپا کرده بود حاضر شد و اعلام کرد هم شخصا جعفرزاده را دوست دارم هم روحانی او را دوست دارد.

مواضع انتقادی اش نسبت به دولت قبل می رفت تا زمینه ساز رد صلاحیت اش در انتخابات مجلس دهم شود. ابتدا هیات نظارت برانتخابات صلاحیت اش را برای ورود به مجلس رد کرد ولی در نهایت شورای نگهبان رای به تایید صلاحیت اش داد تا این بار به دلیل حمایت هایش از دولت، نامش در ردیف کاندیداهای مورد حمایت ائتلاف امید قرار گیرد. بنابراین جعفرزاده با حمایت اصلاح طلبان و اعتدال گرایان وارد مجلس شد ولی در فراکسیون امید باقی نماند و با تعدادی دیگر از نمایندگان فراکسیون سوم را در مجلس دهم بنیان گذاشت. او در چرایی تشکیل فراکسیون سوم ضمن اعلام مرزبندی با اصولگرایان تندرو همچون پایداری ها می گوید: «اصول رفتار سیاسی ما در مجلس همکاری و همراهی با اعضای محترم فراکسیون امید است. در نتیجه ما از هر فرصتی برای همراهی با اعضای فراکسیون امید استقبال می کنیم. اما به هر حال ما با اصلاح طلبان تندرو در یک فراکسیون و یک جناح قرار نمی گیریم خط مشی ما متفاوت از اصلاح طلبان تندرو است. به تعبیر درست تر نمی توانیم بگوییم می شود با برخی اصلاح طلبان تندرو در یک فراکسیون به لحاظ سیاسی قرار گرفت. ما تا حد ممکن تلاش خود را می کنیم که با معتدلین دو جناح و مستقلین همراه شویم بنابراین تشکیل یک فراکسیون که شامل حامیان آقای لاریجانی، مستقلین و معتدلین باشد چندان دور از ذهن نخواهد بود. این فراکسیون می تواند خط سوم یا جریان سوم مجلس دهم باشد.» او در حالی اعضای فراکسیون امید را اصلاح طلبان تندرو می خواند که تمامی چهره های شناخته شده اصلاح طلب رد صلاحیت شدند و امکان حضور در انتخابات را پیدا نکردند و تنها معدودی از چهره های میانه روی آنها همچون عارف،‌ پزشکیان و تابش توانستند در انتخابات شرکت کنند و به مجلس راه یافتند.

سوابق مدیریتی و اجرایی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با ۷۰ درصد جانبازی پیش از ورود به مجلس بیشتر در حوزه ایثارگران مشغول بوده است. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی اش به این شرح است:

  • نماینده رشت در مجلس نهم و دهم
  • نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس دهم
  • رئیس مرکز پشتیبانی امور جانبازان کشور
  • مدیر کل امور جانبازان شمالغرب تهران و استان گیلان
  • مشاور معاون رئیس جمهور در بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • رئیس سازمان بنیادشهید وامور ایثارگران گیلان
  • عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
  • عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان

منتقد دائمی نقض آزادی بیان

جعفرزاده ایمن آبادی را می توان منتقد دائمی سیاست اصولگرایان در نقض آزادی بیان معرفی کرد. نماینده ای که بارها مخالفت خود را با سیاست های فرهنگی اصولگرایان در مواجه با موسیقی و سینما بیان کرده است. او تلاش مخالفان برای محدود کردن شبکه های اجتماعی را ناصحیح خوانده و می گوید: «این‌ها به دنبال فیلترینگ فضای مجازی‌اند تا بتوانند اطلاعات را به نفع خودشان محدود و کانالیزه کنند. گرچه هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد. ما شاهدیم که پس از این همه سال موفق نشدند ماهواره‌ها را جمع کنند. مردم به طرق مختلف اطلاعات خودشان را به دست می‌آورند. ما از اول هم گفتیم که با محدود کردن فضای مجازی مخالفیم. این آماری که اخیرا پخش شده موید این امر است که نیمی از مشترکین تلگرام مردم ایرانند. همین امر باعث شده تندرو‌ها به تکاپو بیفتند.» اعتراض او به محدود شدن شبکه های اجتماعی خلاصه نشد او نسبت به پلیس نامحسوس نیز موضعی مشابه گرفت و خواستار پاسخگویی وزیر کشور شد و اعلام کرد: «در صورتی که وزیر کشور در این رابطه ابراز بی‌اطلاعی کند و یا بگوید من کاره‌ای نیستم‌‌ همان بهتر که درب آن وزارت خانه را با چنین وزیری ببندیم.»  

او بار دیگر زبان به اعتراض گشود و آن زمانی بود که برخورد با کنسرت ها افزایش یافت. ایمن آبادی در واکنش به لغو کنسرت ها،‌ خواستار برخورد جدی دولت با متخلفان و تامین امنیت کنسرت ها شده و می گوید: «مردم و هنرمندان از این هجمه‌های سیاسی بر فرهنگ و هنر کشور بسیار ناراحت هستند و  در شرایطی که ما مسئولان نتوانسته‌ایم آن طورکه باید مشکلات اقتصادی جامعه را کاهش دهیم، شرایطی پیش می آید که حتی تفریحات معقول و مشروع نیز از آن‌ها دریغ می‌شود.»

اگرچه در کارنامه سیاسی جعفرزاده ایمن آبادی اظهار نظر یا اقدامی له یا علیه جنبش سبز دیده نمی شود ولی دفاعیات او از وزرای دولت که متهم به همکاری با جنبش سبز بودند را می توان نشانه هایی از عدم همراهی با مخالفان جنبش سبز  در مجلس دانست.

خانواده

پدرش مرحوم محمد جعفر کشاورز بود. همسرش فاطمه حیدری ایمن آبادی دختر حسین حیدری است که اخیرا در یک تصادف رانندگی درگذشت. برادرش مصطفی اخیرا به رئیس گروه مالیاتی اداره دارایی گیلان منصوب شد و خواهر زاده اش،‌ امیرمحمد پوری ویشگایی، به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان برگزیده شده است.