گروه سیاسی- مرضیه جلیلی: حفظ محیط زیست اولین موضوعی بود که در دستورکار دولت یازدهم قرار گرفت تاجایی که رییس‌جمهوری دولت خود را دولت محیط زیست معرفی می‌کرد. این موضوع بعد از سال‌ها تنفس هوای ناپاک در تهران، گرد و غبارهای عربی در استان‌های غربی، وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه، تشدید طوفان‌های شن سیستان و بلوچستان بر اثر عدم ورود حق‌السهم ایران از هیرمند و خشک شدن دریاچه هامون، وضعیت اسفبار کارون و زاینده‌رود، ماجراهای تکراری شکار شکاربان‌ها
و …. موجی از امیدواری در بین مردم ایجاد کرد. مردم در چنین شرایطی به استقبال دولتی رفتند که حل مشکلات زیست محیطی کشور را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. حال با گشایش مجلس دهم و شکل‌گیری ترکیبی همراه‌تر با دولت، انتظار می‌رود که مجلس‌نشینان نیز در رویکرد محیط زیستی دولت یازدهم، همقدم شوند. موضوعی که در حضور دیروز رییس سازمان محیط زیست در بهارستان نیز مورد توجه قرار گرفت.

در سه سال گذشته دلواپسان به‌رسم همیشگی خود در دولت تدبیر و امید طاقتشان را برای رفع معجزه‌آسای مشکلات زیست محیطی که اغلب حاصل اهمال‌های گذشتگان و از جمله دوره 8 ساله دولت‌های نهم و دهم بود را از دست دادند و زبان به انتقاد از نحوه عملکرد رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گشودند. این هجمه‌ها بیش از این که عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست را مدنظر قرار دهد، تسویه حسابی سیاسی با رییس آن به نظر می‌رسد. بنابر اظهارنظر قانونگذاران کنونی کشور، معصومه ابتکار در همان آغاز فعالیتش به‌عنوان رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برای اولین بار اقتصاد سبز را مطرح کرد و در همان ابتدای راه برای احیای دریاچه ارومیه که یکی از مراکز توریستی کشور نیز به‌شمار می‌آید کارگروهی ویژه تشکیل داده و دولت هم به این بخش اعتباراتی قابل توجه اختصاص داد. یکی از جنجالی‌ترین اقدامات این دولت برای رفع آلودگی هوا خروج بنزین‌های پتروشیمی محصول عملکرد دولت گذشته از چرخه توزیع بود که به گفته ابتکار حواشی فراوانی را نیز برای او و حتی همسرش در پی داشت. دامنه مشکلات زیست محیطی با شدت گرفتن ریزگردها در جنوب کشور گسترش پیدا کرد و به مجلس دهم نیز کشیده شد. بعد از شهادت سه تن از محیط‌بانان کشورمان معصومه ابتکار برای ارائه گزارش به مجلس امید فراخوانده شد که نتیجه آن درخواست رییس مجلس برای تشکیل کارگروه تدوین قانون حمایت از محیط‌بانان و تحلیل جغرافیایی محیط زیست کشور از سوی این سازمان بود. اعضای هیات رییسه مجلس بر این اعتقاد هستند که با بودجه کنونی 17/0درصد که به بخش محیط زیست اختصاص داده شده امکان ندارد که بتوان تمام مشکلات زیست محیطی را برطرف کرد. آنها معتقدند که ضروری است اعتبارات تخصیص‌یافته به این بخش در برنامه ششم توسعه اصلاح شود ضمن‌اینکه مشکلات مربوط به این حوزه براساس اهمیتی که دارند باید اولویت‌بندی شود تا بتوان کشور را از بحرانی که در رابطه با محیط زیست با آن روبرو شده است نجات داد چراکه اگر امروز به فکر حل این بحران نباشیم از طبیعت سیلی محکمی می‌خوریم که غیرقابل برگشت است و در این شرایط چاره‌اندیشی نیز بی‌فایده خواهدبود. بررسی لایحه هوای پاک پیشنهادی دیگری بود که ابتکار برای حل معضل آلودگی هوا در صحن مجلس از آن یاد کرد.

محیط زیست اولویت اول یک جامعه است
مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با ارزشمند دانستن اقدامات دولت یازدهم برای حفظ محیط زیست به «ابتکار» گفت:در این دولت در رابطه با احیای دریاچه ارومیه کارگروه بسیار مفصلی تشکیل شد و اعتبارات مناسبی هم برای آن اختصاص دادند ولی باید قبول کنیم که تخریب لحظه‌ای اتفاق می‌افتد اما اصلاح آن امری زمان‌بر است.وی افزود: فرآیندهایی را که غلط شروع شده و تداوم پیدا می‌کند نمی‌توان در مدت یک یا دو سال اصلاح کرد کمااینکه جنگل‌هایی که خراب شده تالاب‌هایی که خشک کرده‌اند و محیط زیستی را که بهم خورده است نمی‌توان به این سادگی در مدت سه سال اصلاح کرد.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم و دهم در بیان برنامه این دوره از مجلس برای حفظ محیط زیست تصریح کرد:ابتدا باید فراکسیون محیط زیست شکل بگیرد و دیدگاه اعضای آن مشخص شود تا بتوان برای بهبود وضعیت محیط زیست در مجلس برنامه‌ریزی کرد.نماینده تبریز،آذرشهرواسکو در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: بنده معتقدم که محیط زیست اولویت اول یک جامعه است اگر توسعه چند تا شاخص داشته باشد یکی از آنها محیط زیست است چراکه وقتی محیط زیست خوبی نداشته باشیم مابقی اقداماتمان بیخودی خواهد بود.پزشکیان تاکیدکرد: اگر می‌خواهیم زنده بمانیم و فرزندان و نسل آینده کشورمان بتوانند زندگی کنند باید به محیط زیست، آب، خاک، درختان و هوا احترام بگذاریم چراکه اگر آنها را نادیده بگیریم سیلی محکمی از طبیعت خواهیم خورد که غیرقابل‌برگشت است و در این شرایط فکرکردن برای رفع بحران فایده‌ای ندارد و ما نمی‌توانیم آنچه را که خراب شده برگردانیم بنابراین نباید اجازه دهیم که محیط زیستمان از بین برود.

ضرورت اصلاح اعتبارات اختصاص‌یافته به‌محیط زیست در برنامه ششم توسعه
محمدقسیم عثمانی عضو ناظر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس باید برنامه‌ریزی در جهت بهبود محیط زیست را در برنامه ششم توسعه لحاظ کند به «ابتکار» گفت: در مقطع کنونی برای برنامه‌ریزی به‌منظور بهبود شرایط محیط زیست اقدام خاصی نمی‌توان انجام داد و تنها مجرایی که می‌توان از طریق آن برای رفع معضلات کنونی محیط زیست اقدام کرد برنامه ششم توسعه است که باید در اولویت دستورکار صحن قرار بگیرد.وی افزود: برای تحقق این مهم یا باید نکات لازم در لایحه دولت آمده باشد یا مجلس موارد مورد نیاز در بحث زیست محیطی را به لایحه دولت الحاق کند.نماینده بوکان در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس تصریح کرد:حفظ محیط زیست نیاز به منابع مالی کافی دارد و بدون آن نمی‌توان از محیط زیست حراست کرد و این در حالی است که منابع مالی موجود که هم‌اکنون در اختیار این بخش قرار داردبه‌هیچ ‌وجه برای انجام اقدامات لازم در جهت احیای محیط زیست کافی نیست.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم و دهم یادآورشد: لازم است که در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کنیم که یک درصد خاصی از منابع مالی خود را از بودجه عمرانی به‌طور اجباری به بخش محیط زیست اختصاص دهد.

اعمال مدیریتی متوازن‌و‌اولویت‌بندی مشکلات راه نجات محیط زیست است
بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره شرایط کنونی محیط زیست به «ابتکار» گفت:مباحثی که خانم دکتر ابتکار در صحن مجلس مطرح کردند نشان می‌دهد که ما با یک سری مشکلات جدی در حوزه محیط زیست مواجه هستیم و یکی از این موضوعات هم به بحث اعتباراتی که به این بخش اختصاص داده شده برمی‌گردد که براساس آنچه رییس سازمان حفاظت محیط زیست در صحن اعلام کرد هفده صدم درصد از کل بودجه کشور است.وی افزود: با وجود اینکه اعتبارات در این بخش مهم بوده اما اصلی‌ترین موضوع نحوه مدیریت محیط زیست است که باید مدیریتی متوازن باشد ضمن‌اینکه ضروری است که همه دستگاه‌ها در این مورد به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم تصریح کرد: برای رفع مشکلات مربوط به محیط زیست باید گرفتاری‌هایی که وجود دارد را اولویت‌بندی کنیم به این صورت که اگر بخش عمده مشکلات مربوط به بیابان‌زدایی است آن را در اولویت اول قرار دهیم و یا اگر قرار است برای مسائل مربوط به آب اتفاقی بیفتد در اولویت بعدی قرار بگیرد.عضوکمیسیون انرژی مجلس دهم با یادآوری موضوعات زیست محیطی که در شرایط کنونی باید در اولویت رفع مشکلات قرار بگیرد، تاکیدکرد: بحث آلودگی هوا، بیایان‌زدایی، جلوگیری از آلودگی منابع آبی از نظر اهمیت در اولویت مشکلات زیست محیطی قرار دارند که باید برای آنها چاره‌اندیشی شود.