درصحن: انتشار فیلم دستور حمله به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در استان آذربایجان غربی، نام جهانبخش محبی نیا را مدتها بر زبان ها انداخت. فیلمی که با سرعت در فضای آنلاین منتشر شد و نشان داد چگونه عده ای با فرمان این سپاهی راه یافته به مجلس، به ستاد موسوی حمله ور می شوند. جهانبخش محبی نیا، که می کوشد همواره خود را با قدرت هماهنگ نشان دهد، در انتخابات ۸۸ گویی از پیش می دانست که قرار نیست کسی جز محمود احمدی نژاد از صندوق ها بیرون بیاید که تمام قد در ستاد انتخاباتی اش حاضر شده بود.

جهانبخش محبی نیا کیست؟

او زاده شاهین دژ در استان آذربایجان غربی و متولد سال ۱۳۴۱ است. در خانواده ای روستایی بدنیا آمده و با پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه پاسداران به این نهاد انقلابی می پیوندد. اداره اطلاعات سپاه آذربایجان حوزه خدمتی محبی نیا بوده است. جایی که مسوولیت مستقیم برخورد با گروه های مسلح کرد و سرکوب معترضان را برعهده داشت. در سال های ترور در کردستان و آذربایجان غربی که به درگیری نظامی میان کردها و ترک ها نیز منجر شد،‌ محبی نیا از نیروهای سپاهی فعال در این درگیری ها بود. در نیمه های دهه شصت و در راستای فعالیت نرم افزاری علیه احزاب اپوزسیون کردستان، مرکز نشر فرهنگ و ادبیات کردی صلاح الدین ایوبی به ریاست اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد راه اندازی شد و محبی نیا به این مرکز پیوست. جایی که به محل آشنایی و همکاری نزدیک او با رحیم مشایی شد.

محبی نیا پس از چند سال فعالیت در سپاه غرب کشور در انتخابات مجلس پنجم برای اولین بار اسب خود را برای نمایندگی مجلس زین کرد و موفق شد به نمایندگی از مردم میاندوآب به مجلس راه یابد. حضوری که بطور پیوسته تا پایان مجلس هشتم ادامه یافت. محبی نیا از اعضای فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و نماینده ای اصولگرا بود ولی در ظاهر در طیف افراطیون مجلس نمی گنجید چراکه می کوشید با همه دولت ها رابطه خوبی داشته باشد.

در موضوعات امنیتی،‌ همچون قتل های زنجیره ای و ترور سعید حجاریان،‌ محبی نیا همیشه پای ثابت مصاحبه با رسانه ها بود چراکه سوابق امنیتی و نظامی اش، از او چهره ای مقبول برای اینگونه مصاحبه ها می ساخت.

تا پایان مجلس ششم،‌ محبی نیا چندان چهره مورد توجه ای در مجلس نبود اما با رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان،‌ و در مجلس خالی از چهره هفتم،‌ محبی نیا به وزنه ای قابل اتکا برای اصولگرایان تبدیل شد و به هیات رئیسه مجلس راه یافت. حضور در هیات رئیسه جایگاه او را به لحاظ سیاسی در سطح ملی و منطقه ای تغییر داد اما مقبولیت اش در میان مردم رو به افول گذاشت به طوری که در انتخابات مجلس هشتم به رغم پیروزی ولی در مظان اتهام تقلب و جابجایی آراء قرار گرفت و در انتخابات مجلس نهم از ورود به مجلس بازماند و شکست را پذیرفت.

با بیرون ماندن از مجلس نهم، محبی نیا که رابطه ای نزدیک با دولت محمود احمدی نژاد داشت ابتدا با حکم حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، در مقام رئیس دانشگاه فرهنگیان و سپس به عنوان جانشین معاون نظارت مجلس مشغول به کار شد. او بار دیگر موفق شد پس از پشت سرگذاشتن ماراتن انتخاباتی مجلس دهم، در دور دوم انتخابات پیروز و برای پنجمین دوره راهی مجلس شود.

محبی نیا با تحصیلات در رشته علوم سیاسی و سوابق نظامی و امنیتی، به جای عضویت در کمیسیون امنیت ملی راهی،‌ کمیسیون برنامه و بودجه شد و به مقام نایب رئیسی این کمیسیون رسید. او نامزد جبهه پایداری برای نایب رئیس مجلس دهم نیز بود ولی از ورود به هیات رئیسه مجلس باز ماند.

در پرونده های فساد مطرح شده نیز یک بار نام جهانبخش محبی نیا به میان آمده است. او در پرونده کمک مالی رحیمی معاون اول دولت احمدی نژاد به نمایندگان مجلس هفتم و هشتم،‌ متهم به دریافت پول از رحیمی است ولی خودش این اتهام را رد کرده و می گوید: «وقتی این خبر را شنیدم به دفتر رحیمی رفتم و به او اعتراض کردم که چرا نام مرا برده است رحیمی هم لیست را نگاه کرد و گفت بله به نام شما چک دریافت شده ولی رسید اش را ندارم.» پرونده پرداخت کمک مالی غیرقانونی به نمایندگان مجلس هیچ گاه توسط قوه قضاییه رسیدگی نشد و اگر هم رسیدگی شد اطلاعاتی از آن منتشر نشد.

طرح های امضاء شده توسط این نماینده در مجلس هشتم را اینجا می توانید ببینید.

سوابق اجرایی و مدیریتی

  • نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم
  • عضو هیات رئیسه مجلس هفتم و هشتم
  • نماینده میاندوآب در مجلس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم
  • جانشین معاون نظارت مجلس نهم
  • رئیس دانشگاه فرهنگیان در دولت احمدی نژاد
  • عضو سپاه پاسداران غرب کشور

فعالیت در انقلاب ۵۷ و جنگ ایران و عراق

در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب ۵۷، محبی نیا دوران دبیرستان را پشت سر می گذاشته و اطلاعاتی از مشارکت اش در فعالیت های انقلابی در دست نیست اما با پیروزی انقلاب،‌ به سپاه پاسداران غرب کشور می پیوندند و در درگیری های مسلحانه غرب کشور، مشارکت داشته است. او در بخش اطلاعاتی و امنیتی سپاه غرب کشور مشغول بوده است. مبارزه با گروههای مخالف جمهوری اسلامی در غرب کشور،‌ از جمله فعالیت های این نماینده سپاهی مجلس است. محبی نیا که خود از سپاه غرب کشور آمده در مصاحبه ای به تشریح وضعیت سپاه این منطقه و سرکوب گروههای مخالف پرداخته و می گوید: «قرارگاه حمزه سیدالشهدا خواستگاه مردان بزرگی است که امنیت ایران و بقای جمهوری اسلامی مدیون آنها است. شهیدان محمدبروجردی،ناصر کاظمی ، محمود کاوه ، باکری و احمد کاظمی همگی برخواسته از قرارگاه حمزه سیدالشهدا بوده اند.» او حملات سپاه به پژاک را تلافی جویانه و پاسخ آنها به حملات این گروه مسلح غرب کشور می داند.

جنبش سبز و فعالیت در تیم احمدی نژاد

حضور تمام قد جهانبخش محبی نیا در ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد، او را در نقطه مقابل جنبش سبز قرار می داد از دستور حمله به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در آذربایجان غربی تا فتنه خواندن جنبش سبز،‌ جملگی نشان می دهد که او از مخالفان سرسخت جنبش سبز بوده است. محبی نیا در مصاحبه ای به راهپیمایی روز ۹ دی که در مخالفت با جنبش سبز،‌ توسط حکومت برگزار شد اشاره کرده و می گوید: «مردم با حضور گسترده خود در راهپیمایی این روز به فتنه گرانی که به ارزش های دینی بی احترامی کرده بودند اعتراض کردند. این فتنه گران با کج سلیقه ای ها و بی احترامی به ارزش های دینی، چیزی جز حقارت برای خود باقی نگذاشتند.»

حقوق بشر و اعتراض به شلاق زدن کارگران

در میان اصولگرایان کمتر نماینده یا عضوی می توان پیدا کرد که در عمل،‌ فعالیتی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر انجام داده باشد یا نسبت به آن اعتراضی داشته باشد. جهانبخش محبی نیا نیز از شمول این قاعده خارج نیست. در کارنامه سیاسی و نظامی این نماینده مجلس، مشارکت در سرکوب گروههای مخالف غرب کشور، پررنگ تر از هر فعالیت دیگری است اقدامی که می تواند حامل موارد متعددی از نقض حقوق بشر در آن باشد و در نقطه مقابل نمی توان در کارنامه اش به موردی اشاره کرد که برای دفاع از حقوق بشر، اقدامی صورت داده باشد. اعتراض او و دیگر نمایندگان آذربایجان در مجلس دهم به شلاق زدن کارگران معترض معدن آق دره تکاب نیز بیشتر می تواند اقدامی در راستای جلب حمایت موکلان باشد تا اقدامی برای استیفای حقوق بشر. محبی نیا و جمعی از نمایندگان مجلس دهم،‌ طرح تحقیق و تفحص از شلاق زدن کارگران را امضا کرده اند ولی تا چه میزان این پرونده را پیگیری، و حقوق کارگران را استیفا کنند را نمی توان از همکنون مورد داوری قرار داد.

اطلاعات موثقی مربوط به خانواده و روابط خانوادگی اش در دست نیست که پس از جمع آوری اطلاعات مربوط این پروفایل تکمیل خواهد شد.