درصحن: با وجود آنکه فرزند سوم آیت الله مرتضی مطهری بود اما بعد از ترور او مسئولیت انتشار آثارش را بر عهده گرفته و همین امر جایگاه او را در میان دیگر فرزندان خانواده برجسته تر کرد.

علی مطهری،پس از ترور پدرش از رشته مهندسی مکانیک به فلسفه تغییر رشته و درنهایت و تحصیلات خود را تا اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد.

آقای مطهری درسال‌های ابتدایی دهه ۷۰ در سخنرانی‌هایی که بیشتر به مناسبت سالگرد ترورش برگزار می‌شد از برنامه‌های دولت هاشمی رفسنجانی در حوزه های فرهنگی انتقاد می‌کرد. وی همچنین در دوره دولت محمد خاتمی از جمله منتقدین برنامه های فرهنگی دولت بود.

 

وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ با استناد به نظریه‌های پدرش و همچنین آیت‌الله خمینی که خواستار دخالت نکردن روحانیون در امور اجرایی شده بودند، خواستار کاندیدا نشدن اکبر هاشمی رفسنجانی در این انتخابات شد.

مطهری درمجلس هشتم از سوی اصولگرایان به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس معرفی شد و اعلام کرد که به دلیل نگرانی از اصلاح طلبان کاندیدا شده است..

علی مطهری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تلاش‌های زیادی برای متقاعد کردن علی اکبر ولایتی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری کرد.

پس از کاندیدا نشدن آقای ولایتی، علی مطهری اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری از محمود احمدی نژاد حمایت می کند. وی اما پس از مناظره های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رفتار احمدی نژاد در این مناظره‌ها را غیر اخلاقی خواند و از محسن رضایی حمایت کرد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ آقای مطهری نسبت به نحوه رفتار با معترضان به نتیجه این انتخابات اعتراض کرد و خواستار حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، در صدا و سیما شد. وی همچنین بارها خواستار رفع حصرمیرحسین موسوی و مهدی کروبی شده است..

نطق آقای مطهری در جلسه روز یک‌شنبه، ۲۱ دی ماه مجلس ایران و اعتراض دوباره او به حصر آقایان موسوی و کروبی اعتراض تعدادی از نمایندگان را سبب شد و پس از درگیری فیزیکی آقای مطهری و این نمایندگان جلسه مجلس به صورت موقت تعطیل شد.

آقای مطهری درمجلس هشتم همچنین سئوال از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت را پیگیری کرد و برای اولین بار پس از تاریخ جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری برای پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس حاضر شد.

آقای مطهری از جمله موافقان حجاب اجباری و همچنین به رسمیت شناخته شدن چند همسری مردان است.

علی مطهری در انتخابات مجلس نهم توسط هیات‌های اجرایی که زیر نظر وزارت کشور است، رد صلاحیت و در مراحل بعدی در نهایت تائید شد..

وی درتیر ماه ۹۲ از کشف تجهیزات استرق سمع در دفترش خبر داد و مدتی پس از آن اعلام کرد که معاون وزیر اطلاعات که دراین اقدام نقش داشته،برکنار شده است.