درصحن: در ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یک کاندیدا با استفاده از شهرت برادر، در تهران اعلام نامزدی کرد و با رای بالا به مجلس راه یافت و بدون سابقه نمایندگی بر ریاست کمیسیون بهداشت و درمان تکیه زد. او کسی نبود جز علیرضا نوری برادر عبداله نوری وزیر کشور دولت خاتمی که در یک ماموریت کاری و در اثر سانحه رانندگی جان سپرد و درست چهار دوره بعد همین اتفاق رخ داد و حالا علی نوبخت حقیقی با استفاده از شهرت برادرش محمد باقر نوبخت حقیقی سخنگوی دولت روحانی به نمایندگی از مردم تهران راهی مجلس دهم شده و بدون داشتن سابقه نمایندگی بر کرسی ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم تکیه زده است.

علی نوبخت حقیقی کیست؟

علی نوبخت حقیقی در سال ۱۳۲۷ در رشت متولد شد. او تحصیلات خود را در رشت و قم تا مقطع دیپلم پشت سر گذاشت و درست در سال پیروزی انقلاب موفق به دریافت مدرک پزشکی شد و چهار سال بعد،‌ درجه تخصص خود را در رشته داخلی دریافت و دوره فوق تخصص خود را در رشته نفرولوژی ادامه داد. با پایان یافتن جنگ در سال ۱۳۶۸ موفق به دریافت درجه فوق تخصص پزشکی شد.

علی نوبخت حقیقی در خانواده ای مذهبی و روحانی رشد کرد پدربزرگ اش آیت الله حجتی شفتی از علمای شناخته شده گیلان بود از این رو در طیف مذهبی انقلاب می گنجید. او پس از اتمام تحصیلات و فعالیت در حوزه درمان،‌ وارد حوزه های مدیریتی پزشکی شد. او عضو گروه فوق تخصصی نفرولوژی دانشگاه بهشتی،‌ عضو پیراپزشکی فرهنگستان علوم و دبیر انجمن علمی پیوند اعضای ایران و دبیر انجمن نفرولوژی ایران بوده است. نوبخت عضو کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی است.

او که پیش از این سابقه معاونت وزارت بهداشت را در کارنامه داشت،‌ با روی کار آمدن دکتر حسن روحانی،‌ نقش پررنگ تری در دولت یافت. علی نوبخت با حکم رئیس جمهور به عضویت شورای عالی هلال احمر ایران و با حکم شورا به ریاست سازمان هلال احمر منصوب شد.  او عضو ستاد سلامت حسن روحانی و به گفته خودش طراح طرح نظام سلامت بوده است طرحی که در دولت روحانی به مرحله اجرا درآمده و نوبخت معتقد است تاکنون تنها بخشی از این طرح اجرا شده و اجرای کامل اش نیاز به اصلاح قوانین دارد. به همین منظور او می کوشد تا این قوانین در مجلس دهم اصلاح شود تا طرح نظام سلامت به درستی به مرحله اجرا در آید.

نوبخت همچون برادرش محمد باقر، به لحاظ سیاسی خود را چهره ای میانه رو و معتدل می داند و معتقد است حذف نیروهای افراطی و تندرو از مجلس کمک بزرگی برای اصلاح امور کشور است. او در حالی به مجلس دهم راه یافت که صلاحیت اش توسط هیات نظارت رد شده بود و در دقایقی پایانی موفق به کسب احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان شد و در حالی که گفته می شد او از حوزه انتخابیه رشت کاندیدا و به عنوان سرلیست اصلاح طلبان و اعتدالگرایان معرفی خواهد شد از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شد تا سلیمانی راد که در لیست اولیه ائتلاف امید قرار داشت از این لیست حذف و نوبخت بجای او وارد مجلس شود. نوبخت عضو فراکسیون امید و از حامیان دولت روحانی در مجلس به شمار می آید.

او از معدود نمایندگانی است که بدون سابقه نمایندگی و در اولین سال حضور در مجلس به ریاست یک کمیسیون تخصصی رسیده است معمولا کرسی های مدیریتی مجلس به نمایندگانی تعلق می گیرد که سابقه نمایندگی داشته و با سازو کار مجلس آشنایی کامل دارند.

نوبخت در اولین اقدام در مجلس دهم در نامه ای به رئیس مجلس ۵۰٪ حقوق خود را به کمیته امداد امام خمینی اهدا کرد. این اقدام در حالی بود که حقوق نجومی مدیران دولتی،‌ به سرفصل اخبار مهم رسانه های تبدیل شده است.

سوابق اجرایی و مدیریتی

  • عضو شورایعالی جمعیت هلال احمر ایران به حکم رئیس جمهور حسن روحانی
  • رئیس جمعیت هلال احمر ایران
  • عضو فرهنگستان علوم
  • عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی دانشگاه بهشتی
  • نماینده تهران در مجلس دهم
  • رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم

 

انقلاب ۵۷ و حضور در جبهه های جنگ

در سوابق علی نوبخت حقیقی جایی به فعالیت های انقلابی او اشاره چندانی نشده است اما سوابق تحصیلی اش نشان می دهد که در سالهای انقلاب و جنگ بیش از هر چیز دغدغه تحصیل داشته است. او در سالهای منتهی به انقلاب ۵۷ دانشجوی پزشکی بوده و درست در سال ۵۷ که با پیروزی انقلاب همراه بوده، موفق شده تا مدرک دکترای خود را دریافت کند و درست چهار سال بعد که حساس ترین سالهای انقلاب بوده، مدرک تخصص پزشکی خود را دریافت می کند. علی نوبخت اگرچه ادعا کرده که در سالهای انقلاب همراهی نزدیکی با شهید محمد بهشتی از تئوریسین های انقلاب داشته ولی سخنی از جزئیات این همکاری چیزی بیان نکرده است. سالهای بین ۶۰ تا ۶۸ که جنگ بین ایران و عراق در جریان بوده او دوره تخصص و فوق تخصص پزشکی را پشت سر می گذاشته از این رو احتمالا مشارکت چندانی در جنگ نداشته ولی خودش می گوید در طول هشت سال دفاع مقدس دوشادوش دیگر پزشکان در جبهه پزشکی فعال بودم که البته معلوم نیست منظورش فعالیت معمول در حوزه درمانی است یا خدمات ویژه ای به رزمندگان ارائه می کرده است.

 

روابط خانوادگی

علی نوبخت حقیقی نوه دختری آیت الله حجتی شفتی است از این رو به خانواده روحانیون تعلق دارد. مادرش ربابه حجتی دختر آیت الله حجتی شفتی در سال ۱۳۹۵ درگذشت. برادر بزرگ اش یوسف نوبخت قاضی دادگاههای عمومی گیلان بود که در سال ۱۳۸۴ درگذشت. دیگر برادرش محمد باقر نوبخت در دوره سوم تا ششم نماینده رشت بود. او هم اکنون رئیس سازمان مدیریت و سخنگوی دولت روحانی است.  دیگر برادرش محمد رضا نوبخت در حوزه ساخت و ساز مشغول است. همسرش مریم پورسید فتح الله نیز در سال ۱۳۹۴ درگذشت.

نظر به ورود تازه او به مجلس نمی توان تصویر کاملی از دیدگاه های سیاسی و عملکرد اش خصوصا در حوزه حقوق بشر، ارائه کرد لذا این پروفایل در سالهای بعدی مجلس تکمیل خواهد شد.