درصحن: «مرا به زور راهی مجلس کردند.» محمد جواد کولیوند نماینده کرج در دوره نهم و دهم در گفتگویی با اعلام این مطلب می گوید: قبل از ورود به مجلس به من پیشنهاد شده بود به عننوان سفیر به سوئد یا مکزیک بروم و من در حالی که در حال آماده کردن خودم برای سفر به سوئد بودم از سوی مسولان شهرداری، شورای شهر،‌ ائمه جمعه و … تحت فشار قرار گرفتم که برای مجلس کاندیدا شوم وقتی قبول کردم که برای مجلس ثبت نام کنم باید از سمت ام در وزارت امور خارجه استعفا دهم. همسرم وقتی متوجه شد که استعفا داده ام تا شش ماه با من قهر بود که می خواهی مجلس بروی که چه؟». کولیوند با ورود به مجلس دهم بر کرسی ریاست کمیسیون شوراها و امورداخلی تکیه زد.

محمد جواد کولیوند کیست؟

محمد جواد کولیوند در سال ۱۳۴۶ در روستای بابا کمال تویسرکان همدان متولد شد. پس از گذراندن دوران کودکی و اتمام مقطع ابتدایی در مدرسه روستا به همراه خانواده به محمد آباد کرج مهاجرت کرد تا آنجا بتواند به تحصیل ادامه دهد. دوران دبیرستان اش مصادف با انقلاب ۵۷ و آغاز جنگ ایران و عراق بود لذا برای سالهای از درس و مدرسه فاصله گرفته بود تا اینکه بعد از پایان جنگ وارد دانشگاه آزاد شد تا در رشته مدیریت صنعتی، لیسانس اش را دریافت کند. بعد از دریافت لیسانس در همان دانشگاه و همان رشته فوق لیسانس اش را دریافت کرد. او در حین تحصیل در شرکت مخابرات ایران مشغول به کار شد و به ریاست حراست شرکت مخابرات ایران رسید. گفتنی است کارمندان و خصوصا روسای حراست دستگاهها از سوی وزارت اطلاعات منصوب می شوند و مامور اطلاعات در دستگاه مربوطه به حساب می آیند از این رو محمد جواد کولیوند را می توان مامور اطلاعات در شرکت مخابرات ایران دانست جایی که مستقیما مسوولیت شنود مکالمات تلفنی را برعهده دارد. به قول مهندس ابراهیمی رئیس شرکت مخابرات ایران، حراست مسوولیت حفاظت و تامین امنیت اطلاعات را برعهده دارد و حاصل این نظارت حراست، پیشگیری از وقوع نبایدها و تذکر عوامل خطرآفرین، مسیر حرکت و تعالی به مدیران است.

کولیوند همزمان با خدمت و با مدرک فوق لیسانس، در شرکت مخابرات به تدریس در دانشگاه آزاد کرج مشغول شد و به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد کرج در آمد. نماینده کرج بعد از سالها ماموریت در شرکت مخابرات و پست بانک،‌ رهسپار استانداری تهران شد تا بعنوان معاون استاندار فعالیت کند و بعد از مدتی به سمت فرماندار کرج منصوب شد. کولیوند پس از فرمانداری کرج، بدون داشتن سواد دیپلماتیک یا سابقه امور خارجی، راهی وزارت امور خارجه شد تا به عنوان کارشناس، به فعالیت خود ادامه دهد. در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، کولیوند در حالی که رهسپار سوئد بود تا بر کرسی سفارت ایران در این کشور تکیه زند،‌ از ادامه ماموریت در وزارت امورخارجه منصرف شد و برای اولین بار قصد ورود به مجلس کرد و با رای مردم کرج به مقام نمایندگی رسید. کولیوند در مجلس نهم به عنوان معاون کمیسیون شوراها و امورداخلی فعالیت کرد ولی با ورود به مجلس دهم توانست در رقابت با امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس نهم،‌ ریاست را از او تحویل گیرد. کولیوند در حالی به ریاست کمیسیون شوراها رسیده است که در یک سال پیش رو به دلیل برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا،‌ روزهای شلوغی را تجربه خواهد کرد.

کولیوند به لحاظ سیاسی در شمار اصولگرایان به حساب می آید ولی به طیف تندروی این جریان تعلق ندارد. او خود را اصولگرایی میانه رو و حامی دولت حسن روحانی معرفی می کند.

سوابق اجرایی و مدیریتی

  • )کارمند شرکت مخابرات استان تهران ـ شهرستان کرج،
  • رئیس امور اداری و خدمات عمومی و مالی
  • مدیر کل حراست شرکت مخابرات تهران
  • مدیر کل تدارکات و بازرگانی شرکت مخابرات استان تهران
  • معاون مال و اداری و نیروی انسانی پست بانک ایران
  • مدیر کل اموال ساختمان و پشتیبانی وزارت امور خارجه
  • معاون استانداری تهران و فرماندار کرج
  • مدیر کل اموال ، ساختمان و پشتیبانی وزارت امور خارجه
  • استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
  • نماینده کرج در مجلس نهم و دهم
  • رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم

 

انقلاب ۵۷ و جنگ ایران و عراق

انقلاب ۵۷ مصادف بود با دوران نوجوانی،‌ محمد جواد کولیوند، با این حال او مدعی است که به همراه مادرش در راهپیمایی ها شرکت داشته و از فعالان نوجوان انقلاب بوده است. او در گفتگویی می گوید: وقتی به مناطق جنگی غرب کشور (کردستان)، عازم شدم فقط ۱۳ سال داشتم و تا پایان جنگ در مناطق جنگی حضور داشتم. کولیوند در دوران جنگ هشت ساله دو برادرش که از همرزمانش بوده اند را از دست می دهد. محمد صفا و باقر کولیوند دو برادرش بودند که در عملیات والفجر و بدر کشته شدند. سومین برادرش حسن کولیوند نیز در عملیات کربلای پنج براثر اصابت گلوله در ناحیه گردن اش قطع نخاع شده و با ۷۰ درصد جانبازی روزگارش را می گذراند. خودش نیز در همین عملیات مجروح می شود و پس از ۱۷ ماه دوران نقاهت را پشت سر می گذارد.

 

جنبش سبز و خط قرمز مجلس

در جریان جنبش سبز،‌ کولیوند در وزارت امورخارجه مشغول فعالیت بوده،‌ بنابراین در آن مقطع، فعالیتی له یا علیه این جنبش بصورت علنی نداشته است، اما در مجلس نهم،‌ هم صدا با اکثریت نمایندگان این مجلس،‌ جنبش سبز را فتنه سبز خوانده و در جریان رسیدگی به اعتبارنامه دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم،‌ به عنوان مخالف صحبت کرده و دلیل مخالفت اش را فعالیت دانش آشتیانی در جریان جنبش سبز عنوان می کند و می گوید: «فتنه سبز خط قرمز مجلس برای ورود به کابینه است.»

او در گفتگویی جنبش سبز را فتنه ۸۸ و عامل دشمن خارجی برای براندازی نظام می خواند و می گوید: «در این فتنه قصد دشمن منحصرا براندازی نظام جمهوری اسلامی بود که در این خصوص علاوه بر پیگیری های متعدد و نقشه های شوم با سازماندهی عوامل داخلی خود در تلاش بود اهداف خود را به صورت مخملی از تهران به سایر شهرها نیز تعمیم دهد که این امر با درایت مقام معظم رهبری، هوشیاری و بصیرت مردم و روند صحیح دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور به ثمر ننشست. او می افزاید: بزرگترین اشتباه سران فتنه سوار کردن بیگانگان در کشتی انقلاب بود، عده ای می گویند این آقایان خود فتنه گر نیستند اما متاسفانه با کج اندیشی و بی بصیرتی موجب شدند عده ای بیگانه بر کشتی انقلاب سوار شوند و این بزرگترین ضربه این بود که اینان به نظام زدند.» او حتی از این هم فراتر رفته و حصر را مجازاتی محدود و سبک برای رهبران جنبش سبز خوانده و می گوید: «مقام معظم رهبری در خصوص این افراد رافت نشان دادند و اگر این حادثه در زمان امام خمینی (ره) رخ می داد به طور قطع مجازات سنگین تری پیش روی این افراد بود.»

 

حقوق بشر و به خطا خواندن دیدار با بهائیان

همچون دیگر اصولگرایان، کولیوند، کارنامه قابل دفاعی در حوزه حقوق بشر ندارد. در هیچکدام از نطق ها و فعالیت هایش نه تنها نمی توان ردی از فعالیت برای ارتقای حقوق بشر در ایران یافت بلکه برعکس می توان او را مدافع حکومت در نقض حقوق بشر معرفی کرد. کولیوند با انتقاد شدید نسبت به گزارش سالانه احمد شهید،‌ نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران می گوید: «گزارش احمد شهید “فرار به جلو” برای سرپوش گذاشتن بر جنایات آمریکا و اسرائیل در اردن، فلسطین اشغالی و سوریه و بحرین، مصر و لیبی است وگرنه حقوق بشر در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا بهتر رعایت می‌شود.»

کولیوند با زیر سوال بردن دیدار فائزه هاشمی با یکی از اعضای جامعه بهایی ایران، نشان می دهد که به آزادی مذهب و حقوق بشر چندان اعتنایی نمی کند. او در این خصوص می گوید: «فائزه هاشمی، باید این اشتباه خود را هرچه سریع‌تر جبران و اصلاح و بابت آن از مردم ایران عذرخواهی کند.»