درصحن: نیروهای سابق سپاه و اطلاعات و بسیج ریاست کمیسیون های تخصصی مجلس را بطور کامل در دست گرفتند. با برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی مجلس، ریاست این کمیسیون ها به نمایندگانی تعلق گرفت که پیش از این در سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات فعالیت داشته اند. از مجموع ۱۲ رئیس کمیسیون برگزیده تنها در سابقه سه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات،‌ بهداشت و درمان و فرهنگی سابقه عضویت در سپاه و اطلاعات وجود ندارد بقیه روسای برگزیده از این دو نهاد امنیتی به مجلس راه یافته اند.
عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن پیش از این فرمانده سپاه بوده است. اکبریان سابقه فرماندهی سپاه در کرج و تهران را در رزومه خود دارد.
سلمان خدادادی با سابقه مدیر کلی اطلاعات استان اردبیل در زمان احمدی نژاد توانست به ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس برسد.
 محمد رضا پورابراهیمی هم که ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را عهده دار شده است پیش از این سابقه حضور در سپاه در سال های جنگ را دارد.
 محمد جواد کولیوند پیش از این عضو اطلاعات و مدیرکل حراست شرکت مخابرات ایران بوده است.
علاء الدین بروجردی،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی و محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران نیز سابقه فعالیت در بسیح سپاه پاسداران دارند و در جنگ ایران و عراق فعال بوده اند. محمد رضا رضایی سابقه جانبازی هم دارد.
نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی که در کارنامه اش اشاره ای به حضور در جبهه و جنگ نشده،‌ عضو جبهه پایداری تندروترین جریان سیاسی اصولگراست. او پیش از ورود به مجلس معاون موسسه جامعه مصطفی العالمیه بوده است.
محمد مهدی زاهدی نیز که بار دیگر بر کرسی ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات تکیه زد، پیش از این وزیر علوم دولت احمدی نژاد بوده و از نیروهای تندروی اصولگرا به شما می آید. او از سوی فرجی دانا به عنوان یکی از متهمان پرونده بورسیه های غیر قانونی معرفی شده بود.
محمد علی نوبخت برادر محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی، همیشه در حوزه بهداشت و درمان فعال بوده و سابقه ای طولانی در این حوزه دارد. او شاخص ترین چهره فراکسیون امید است که به ریاست کمیسیون بهداشت رسیده است. غیر از او غلامرضا تاجگردون ریاست کمیسیون برنامه و بودجه نیز به این فراکسیون تعلق دارد. مابقی روسای برگزیده اصولگرای تند رو یا میانه رو هستند.