درصحن: همزمان با پیروزی محمد خاتمی،‌ او نیز به مجلس شورای اسلامی راه یافت تا در کنار حامیان خاتمی در مجلس پنجم،‌ پیگیر طرح ها و لوایح اصلاح طلبانه باشد. سهیلا جلودارزاده اولین بار در انتخابات میاندوره ای مجلس پنجم به نمایندگی مردم تهران برگزیده شد و پس از آن سه بار دیگر نمایندگی را تجربه کرد. او در هر چهار دوره نمایندگی، عضو فراکسیون اصلاح طلبان و از شاخص ترین چهره های کارگری مجلس بود. او اولین زن مجلس شورای اسلامی است که به هیات رئیسه مجلس در دوره ششم راه یافت و اکنون برای ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس دهم خیز برداشته تا اولین زنی باشد که به این کرسی دست یافته است ولی آیا او طلسم ریاست زنان بر کمیسیون های تخصصی مجلس را خواهد شکست؟ طی هفته جاری احتمالا پاسخ این پرسش روشن خواهد شد، چراکه کمیسیون های تخصصی تازه شکل گرفته و به زودی اولین جلسات آن، که با انتخاب هیات رئیسه همراه خواهد بود، برگزار خواهد شد.

 

سهیلا جلودار زاده کیست؟

او زاده ۲۸ دی ۱۳۳۷ در شهر ری تهران است. در خانواده ای مذهبی و کارگر بدنیا آمده است. بعد از گذراندن دوران ابتدایی و راهنمایی برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی راهی تهران می شود و با گرفتن دیپلم ریاضی به دانشگاه امیرکبیر می رود تا در رشته مهندسی نساجی تحصیل کند. ورود او به دانشگاه با آغاز فعالیت های اجتماعی اش همراه می شود،‌ از یک سو به همراه دانشجویان انقلابی وارد فعالیت های دانشجویی می شود و از سوی دیگر در کنار کارگران کارخانه نساجی، تشکل دهی کارگران را دنبال می کند.

جلودارزاده سال هاست به عنوان یک فعال کارگری شناخته می شود او عضو خانه کارگر و رئیس واحد زنان خانه کارگر است. همواره درون و برون مجلس در پی استیفای مطالبات کارگری بوده و از این رو در ادواری که اصلاح طلبان موفق به ورود به مجلس نشده اند به عنوان کاندیدای مستقل و با حمایت جامعه کارگران راهی مجلس شده است مثل دوره هفتم.

با روی کار آمدن مجلس اصلاح طلب ششم،‌ جلودارزاده برای اولین بار به کرسی هیات رئیسه مجلس تکیه زد تا اولین نماینده زنی باشد که به این مقام رسیده است. مجلس ششم در سال های پایانی علاوه بر جلودارزاده، به خانم شهربانو امانی نماینده ارومیه نیز برای ورود به هیات رئیسه رای داد تا از این منظر، مجلسی پیش رو لقب گیرد. ولی با پایان یافتن عمر مجلس ششم، عمر حضور زنان در هیات رئیسه نیز پایان یافت.

 

سوابق اجرایی و سیاسی

فعالیت ها و سوابق سهیلا جلودارزاده، علاوه بر نمایندگی مجلس به این شرح است:

سوابق انقلابی

سهیلا جلودارزاده در سال ۱۳۵۴ با ورود به دانشگاه امیرکبیر، وارد فعالیت های دانشجویی و انقلابی می شود. او به عنوان دانشجویی مسلمان و مذهبی، با گروه های دانشجویی وارد مبارزات انقلابی می شود. او با ورود به دانشگاه ازدواج می کند و پس از آن همراه  همسرش وارد فعالیت های انقلابی می شوند. او در همان زمان با ورود به کارخانه چیت سازی بافکار به بسیج کارگران و حمایت از اعتصابات کارگری می پردازد. او در بیان آن فعالیت ها می گوید: «در روزهای اوج مبارزات مردمی در سال ۱۳۵۷، برای کارگرانی که به دلیل شرکت در اعتصاب، حقوقی دریافت نمی کردند صندوق و کمیته ای حمایتی تشکیل دادیم تا از آنها حمایت کنیم.»

 

حضور در جبهه ای جنگ ایران و عراق

سهیلا جلودارزاده از معدود زنان مجلس است که وقتی صحبت از جنگ ایران و عراق می شود،‌ خاطرات بی شماری برای بیان دارد چرا که همزمان با شروع جنگ به هدف امدادرسانی راهی مناطق جنگی می شود. او در تشریح فعالیت هایش می گوید: «با شروع جنگ تحمیلی در مهرماه سال 59 همراه یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم برای امدادرسانی در مناطق جنگی حضور یابیم. روزهای اول جنگ، راه آهن اهواز را دشمن بمباران کرده بود. به محض اینکه خط تعمیر شد و قطارها راه افتاد، عازم شدیم. عضو مرکزی از مراکز امدادرسان نبودیم و معرفی نامه ای هم نداشتیم. بعد از اینکه به اهواز رسیدیم تصمیم گرفتیم خود را به آبادان و خرمشهر که خط مقدم بودند برسانیم. وسیله ای نبود که ما را ببرد. یادم است دو رکعت نماز حاجت و دعای توسلی خواندیم و راه افتادیم. به سه راهی آبادان که رسیدیم یک کامیون آمد که عده ای از اهالی آبادان را با خود می برد تا وسایلشان را جمع کنند و برگردند. از آبادان هم با یک وانت به خرمشهر رفتیم. مدتی آنجا بودیم، بعد هم اهواز و … یادم می آید وقتی با وانت به سوی خرمشهر می رفتیم خمپاره های خمسه خمسه عراقی ها دائم دور و برمان به زمین می خورد و چند نفر از دختران بسیجی خرمشهری که همراه ما در وانت بودند با روحیه ای عالی به ما می گفتند: این ها چیزی نیست، نقل و نبات است! با آنها یک راست به مسجد جامع شهر رفتیم. آنجا گروهی کوکتل مولوتف درست می کردند. روبه روی مسجد داخل یک کوچه، خانه پزشکی بود که مجروحان را برای کمک های اولیه بدان انتقال می دادند. ما هم برای کمک به آنجا رفتیم، چند روزی بودیم، ولی به خاطر اینکه هیچ کس من و همراهم را نمی شناخت و از طرف هیچ ارگانی معرفی نامه نداشتیم خیلی به ما اعتماد نمی کردند و تحویل مان نمی گرفتند. بنابراین بعد از چند روز به ناچار به اهواز برگشتیم. این تجربه ای شد تا سری بعد از طرف کمیته پزشکی جهاد اعزام شویم.»

 

حقوق زنان

برخلاف بیشتر زنان فعال که خود را فمنیست معرفی می کنند، سهیلا جلودارزاده در پی توانمندسازی زنان و استیفای حقوق اولیه آنها بوده بی آنکه شعار فمنیستی سر دهد. او در مجلس پنجم طراح، طرحی بود که از حقوق مادی زنان حمایت می کرد. او با ارائه طرح محاسبه مهریه زنان به نرخ روز سبب شد تا طرحی مهم در مجلس پنجم در حمایت از حقوق زنان به تصویب برسد. او در مجلس ششم به همراه فراکسیون زنان،‌ پیگیر طرح های متعددی در حوزه زنان بود. او با ورود به مجلس دهم از پیگیری طرحی برای تبعیض زدایی از ازدواج زنان با مردان غیرایرانی خبر داده و گفته: «تلاش خواهیم کرد در خصوص ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه، رفع تبعیض صورت گیرد؛ چرا که مردان ایرانی با اتباع ایرانی امکان ازدواج دارند و برای فرزندان خود شناسنامه تهیه می کنند.»

پیگیری مسایل معیشتی، قانونی و حقوقی زنان کارگر از دیگر فعالیت های جلودارزاده است. او در این خصوص می گوید: « آموزش زنان کارگر، افزایش مهارت زنان، رفع موانع قانونی و تبعیض های موجود و حمایت های رفاهی، چهار محور فعالیت های واحد زنان خانه کارگر است که با جدیت آنها را دنبال می کنیم.»

جلودارزاده از جمله مخالفان تفکیک جنسیتی دانشگاه های کشور است و در این خصوص می گوید: «اگر صاحبان این تفکر و اندیشه که به تفکیک جنسیتی در رشته های دانشگاهی اعتقاد دارند، در عصر جاهلیت بودند بی شک اقدام به زنده به گور کردن دختران می کردند.»

 

 

سوابق خانوادگی

سهیلا جلودارزاده فرزند اول خانواده است. پدر بزرگش از سادات روحانی اهل کاشان بودند. شغل پدرش شیشه بری و مادرش خانه‌دار بود گه گاهی قالی می‌بافت. در سال ۱۳۵۴ ازدواج می‌کند و در همان سال اولین دخترش به دنیا می‌آید. شوهرش مهندس احمد قاسمپور بود که در مرکز مهندسی ستاد کل نیروهای مسلح کار می کرد. او در اواخر مجلس ششم درگذشت.