درصحن: نامش یادآور آیت الله حسن لاهوتی نماینده مردم رشت در مجلس اول شورای اسلامی است که در جریان دستگیری پسرش،‌ گفته شد که براثر سکته قلبی درگذشته است. پدر همسر دختران آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی. مهرداد لاهوتی از لنگرود وارد مجلس شده و با رودسر محل تولد آیت الله لاهوتی فاصله چندانی ندارد ولی اطلاعاتی از رابطه خویشاوندی آنها در دست نیست. او شخصیت فعال و پای ثابت همه طرح ها و لوایح مطروح در صحن علنی است. نام موافقان و مخالفان هر طرح و لایحه ای که مطرح می شود کم و بیش یک نام وجود دارد و او کسی نیست جز مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود. او کیست؟

مهرداد لاهوتی متولد ۱۳۴۰ در شهر کومله از توابع لنگرود است. تمام دوران تحصیل از ابتدایی تا لیسانس را در گیلان گذرانده است. او دانش آموخته رشته عمران است و برای اولین بار در انتخابات مجلس هشتم موفق به ورود به مجلس شد. در مجلس هشتم شرط مدرک تحصیلی از لیسانس به فوق لیسانس تغییر کرد و او با استفاده از تبصره این قانون که یک دوره نمایندگی را معادل مدرک فوق لیسانس فرض کرد،‌ توانست در انتخابات مجلس نهم و دهم نیز شرکت کند و به مجلس راه یابد. او در انتخابات مجلس نهم موفق به کسب 22,902 رای و در انتخابات مجلس دهم 28846 رأی کسب کرد.

لاهوتی قبل از ورود به مجلس در استانداری گیلان مدیریت شهری و روستای را برعهده داشت. او با حمایت اصولگرایان وارد مجلس شد و به عضویت فراکسیون رهروان ولایت درآمد و از حامیان علی لاریجانی به حساب می آید. با وجود تعلق به فراکسیون اصولگرایان،‌ به نظر می رسد در بسیاری از اصول با آنها اختلاف نظر دارد. او را بیشتر می توان چهره ای مستقل و منطقی و معتدل معرفی کرد. بیشترین دغدغه اش مسایل رفاهی و صنفی کشاورزان به خصوص چای کاران و برنج کاران گیلانی است و از مدافعان حقوق معلمان،‌ کارگران به شمار می آید. حفظ محیط زیست از دیگر دغدغه های اوست.

 

سوابق انقلابی و مبارزاتی

مهرداد لاهوتی در وب سایت شخصی اش بر این نکته تاکید کرده که در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ به همراه دوستان دبیرستانی اش فعال بوده و از انقلاب حمایت می کرده است. با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ ایران و عراق به همراه برادرانش عازم جبهه ها می شود و آنگونه که در وب سایت اش تاکید کرده در جبهه ها مجروح شده و در شمار جانبازان جنگ ایران و عراق شناخته می شود. یکی دیگر از برادرانش نیز در جنگ جانباز شده و دو برادر دیگر اش به نام های فرهاد و فرداد که از فرماندهان سپاه پاسداران بودند در این جنگ کشته شده اند.

 

حقوق بشر در دیدگاهها و فعالیت های لاهوتی

مهرداد لاهوتی از جمله نمایندگانی است که در هر موضوعی اظهار نظر می کند به همین خاطر اگر مجموعه گفتگوها و اظهار نظرهای او رصد شود، می توان اظهار نظرهای متفاوتی از امور کشاورزی و دامداری  تا سیاست خارجی و مسایل جامعه جهانی را مشاهده کرد، ولی کمتر موضعی در خصوص نقض حقوق بشر در ایران می توان یافت. مجموعه فعالیت های او درحوزه محیط زیست می تواند او را بعنوان فعال حقوق بشر معرفی کند ولی حمله های کلیشه ای اش به نقض حقوق بشر در دنیا توسط امریکا،‌ نشان می دهد که فهم و اعتقاد او به حقوق بشر چندان با سیاست های جریان اصولگرا در تناقض نیست. او در مصاحبه ای با اعتراض به عضویت امریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل می گوید: «در کشورهایی که به آمریکا اجازه دخالت در امور داخلی داده شده و سطله اسکتبار جهانی به نوعی پذیرفته‌ شده است قتل عام، بمب گذاری، کشتار جمعی و سایر موارد نقض حقوق بشر دیده نمی شود و جامعه جهانی با سکوت جوامع مدافع حقوق بشری در این کشورها روبه رو می‌شود. سکوت‌ها در برابر نقض حقوق بشر از سوی مجامع بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک به وسیله مردم عادی در سراسر جهان شکسته می‌شود. بیداری‌های اسلامی و همچنین دیگر تظاهرات مشابه در جهان نمونه‌ای از بلند شدن فریاد‌ها در برابر نقض حقوق بشر است.»

در عین حال می توان مواضعی از او یافت که بیانگر تفکر متفاوت اش با جریان اصولگرا در مسایل سیاسی و حقوق بشری باشد. لاهوتی در جریان تصویت طرح نحوه فعالیت احزاب و جریان های سیاسی به فشار سیاسی وارده به احزاب سیاسی و فقدان آزادی احزاب در ایران، به شدت انتقاد کرده و می گوید: «اگر می خواهیم احزاب در کشور ما واقعا در جایگاه یک حزب فعالیت بکنند باید دستشان را باز گذاشت، باید این محدودیت هایی که در این قانون بر سر راه فعالیت‌های احزاب گذاشته شده برداشته شود».

لاهوتی در نطق خود خطاب به نمایندگان گفت: «طبق این چیزی که نوشته ایم، ما به انحای مختلف می توانیم یک حزب را منحل کنیم و این واقعا چیز درستی نیست. ما الان چند تا حزب داریم که ثبت نام کردند اما هیچ کدام نمی توانند فعالیت کنند، چون در قوانین آنقدر محدودشان کرده ایم که جرأت هیچ فعالیتی ندارند».

 

حمایت از اقدام نجفی در دیدار با خانواده خسارت دیده گان جنبش سبز

در جریان رای اعتماد مجلس به محمد علی نجفی برای تکیه زدن بر کرسی وزارت آموزش و پرورش،‌ مخالفان با اشاره به دیدار او با خانواده قربانیان جنبش سبز،‌ او را از فعالان این جنبش معرفی کرده و خواستار عدم رای اعتماد مجلس بودند،‌ مهرداد لاهوتی از جمله نمایندگانی بود که تمام قد در حمایت از نجفی در برابر مخالفان ایستاد و اقدام او را در راستای وظایف نمایندگی (بعنوان عضو شورای شهر تهران) دانست و گفت: «تعدادی از دوستان مخالف اعلام کردند که آقای نجفی از آسیب‌دیدگان فتنه بازدید کرده، در حالی که ایشان بر اساس مصوبه شورای شهر و به اتفاق اعضای آن و یک هیئت از این خانواده‌ها بازدید کرده است. شورای شهر مصوب کرد و آقای نجفی به اتفاق عده‌ای از اعضای شورای شهر از این خانواده‌ها بازدید کردند و بعد از این بازدید گزارشی را تنظیم و تقدیم رهبر معظم انقلاب کردند…دوستان مخالف اینگونه مسائل را عنوان می‌کنند، بی‌رحمی و بی‌انصافی است.»

لاهوتی را نمی توان از فعالان یا مدافعان جنبش سبز معرفی کرد ولی اظهارات اش نشان می دهد که با مخالفان جنبش سبز همسو نیست و هر تلاشی در جریان جنبش سبز را فتنه گری نمی داند. از این رو او در ردیف نمایندگان معتدل مجلس قرار می گیرد.

 

طرح های امضا شده توسط لاهوتی

امضای طرح های مدون از سوی نمایندگان و تقدیم آنها به مجلس برای تصویب قانون جدید یا اصلاح قوانین موجود را نمی توان در سنجش عملکرد نمایندگان چندان معنا دار توصیف کرد چراکه ممکن است نمایندگان بدون مشارکت در تدوین طرح ها،‌ آنها را امضاء کنند و حتی چندان از محتوای طرح هم مطلع نباشند ولی وقتی یک نماینده در جریان بررسی این طرح ها،‌ اظهار نظر می کند و نقشی فعالانه در صحن دارد، می توان این امضاها را در سنجش عملکرد او مورد توجه قرار داد. مهرداد لاهوتی را از نظر تعداد طرح هایی که امضاء کرده می توان در مجلس یک رکورد دار دانست، بطوریکه در جریان مجلس نهم نامش در ردیف طراحان ۱۵۰ طرح آمده است. طرح هایی که عمدتا رویکرد حمایتی از کشاورزان،‌ کارگران،‌ معلمان و بازنشستگان و ایثارگران دارد. او هیچ طرحی در حمایت از حقوق زنان امضاء نکرده است.

فهرست طرح هایی که او امضاء کرده را در این لینک می توانید ببینید که تعدادی از آنها به این شرح است:

او با ورود به مجلس به عضویت کمیسیون عمران درآمده و همکنون سخنگوی این کمیسیون است. او نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس است. لاهوتی پیش از ورود به مجلس این سمت ها را در اختیار داشته است:

  • مدیرکل شهری و روستایی استانداری گیلان
  • مدیریت شهرداری ها در استان های کردستان،‌ سمنان،‌ گیلان و مازندران
  • ناظر بر شورای برنامه ریزی استان گیلان
  • دبیر کمیسیون مدیریت بحران کار گروه عمران در مجمع عالی نخبگان ایران

 

سوابق خانوادگی

یک خبرگزاری محلی به نام خزر آنلاین در گزارشی از خانواده لاهوتی مدعی است که برادر و فرزندان او با استفاده از رانت سمت هایی در استان از آن خود کرده اند ولی با با ارسال توضیحی به این خبرگزاری این گزارش را رد کرده و توضیحاتی داده است. در جوابیه دفتر مهرداد لاهوتی آمده است: « اخوی ایشان جمشید بائوج لاهوتی از ایثارگران و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و برادر دو شهید نزدیک به 20 سال است که در آموزش و پرورش مدیریت حوزه های مختلف را برعهده دارد و سالها قبل از افتخار خدمتگزاری مهندس مهرداد لاهوتی پست مدیریت آموزش و پرورش را داشتند ااخوی دیگر ایشان از جانبازان انقلاب فریبرز بائوج لاهوتی نیز قبل از افتخار ایشان به سمت نمایندگی مردم شریف لنگرود دارای منصب شهرداری بود که در همین دوره نمایندگی از سمت خود استعفا دادند و در شرف بازنشستگی می باشند. فرزند ارشد ایشان نیز با وجود مخالفت های مهندس مهرداد لاهوتی توسط شورای شهر املش تنها بعنوان یکی از گزینه های  پیشنهادی شهرداری مطرح گردید درحالیکه ایشان دارای کارشناسی ارشد عمران و از متخصصین این رشته می باشد. بنا به اظهار این سایت فرزند دیگر ایشان صاحب منصب مهمی در فرمانداری شده است که همانطور که همه میدانند ایشان طی دو سال اخیر بعنوان رابط دفتر نماینده برای پیگیری های عمرانی شهرستان در فرمانداری بودند و اگر تنها یک سند یک ریالی بعنوان حقوق، مزایا و پاداش در فرمانداری لنگرود در رابطه با ایشان یافتید، حق با شماست و ایشان فی سبیل الله از سمت دفتر نماینده پیگیری مسایل عمرانی را در فرمانداری بعهده دارد.» اطلاعاتی از همسر و دیگر فرزندان او در دست نیست.